Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Därför är de Sveriges mest älskade – och hatade – företag

Yasemin Bayramoglu 30 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
lågt förtroende

Förmågan att säga en sak, men göra en helt annan, går som en röd tråd bland de företag som är Sveriges mest hatade.
Här är hela listan.

Sifo Kantar har i tio års tid listat vilka svenska företag som har högst respektive sämst tilltro i befolkningen, men också vilken kvalitet som vi tillskriver företagen

Så vad väger extra tungt? Det är egentligen rena självklarheter för alla som på ett seriöst vis jobbat med sitt varumärkesarbete: Företag som håller vad de lovar och företag som bidrar positivt till bilden av Sverige.

Nyligen skrev vi just om hur människors förväntningar på bland annat sin egen arbetsgivare växer. Man vill känna att man jobbar på ett ställe som har bra värderingar och som gör något bra för samhället. Läs mer om det här: Så ska du förändra världen.

Att vi gillar företag som sätter Sverige i ett bra ljus utomlands förklarar förstås varför Ikea och Volvo har så starkt anseende.

10 mest älskade företagen

  • Ikea och Volvo Cars på delad förstaplats
  • AB Volvo
  • Ica
  • Scania
  • Max Hamburgare
  • Nordic Choice
  • Avanza
  • Länsförsäkringar
  • Klarna

Det här är första mätningen där nischbolag som Klarna och Avanza är med, det kan vara en förklaring till varför de placerar sig så högt. Med tanke på kritiken mot Klarna blir det intressant att se hur de mäter sig nästa år. Sjunker de på listan eller stiger de med kraft av att de blir allt mer etablerade på marknaden.

Volkswagen gjorde en stor dipp på listan för några år sedan när det uppdagades att man fuskat med utsläppssiffror. Det man ser nu är en snabb återhämtning, som man menar hänger ihop med att man visar att man vidtar åtgärder och är transparent.

Det går att återhämta sig även från katastrofsiffror, förutsatt att man gjort rätt saker.

Med det i bakhuvudet blir det förstås väldigt intressant att se hur Swedbank kommer att placera sig på nästa års listan. Nu ligger man i gott sällskap på botten av förtroendelistan tillsammans med flera andra banker ett telekombolag och ett kraftbolag.

Swedbanks tidigare vd Bonnesen gjorde ju en konst av att låtsas som om de hade allt under kontroll, att man var jätteduktiga på att kontrollera eventuell pengatvätt och att man inte hade den typen av kunder som sysslade med sådana saker.

Hon skickade fram sin kommunikationschef för att understryka just detta gång på gång, när hon inte själv gjorde det.

Tio minst älskade företagen

  • Danske Bank
  • Nordea
  • Swedbank
  • 3
  • Vattenfall
  • Fortum
  • McDonalds
  • E.On
  • Telenor
  • H&M

Vattenfall å sin sida har hävdat att man ska vara ledande i klimatomställningen, samtidigt som man inte slipper undan det faktum att man köpt brunkolsanläggningar i Europa.

Kunderna gillar inte när man säger en sak och gör en annan. Hur svårt kan det vara?

Just detta drabbar telekomföretaget 3 också, som fått kritik av kunderna för att inte leverera det som man ansett sig blivit lovade.

5 124 personer i åldrarna 18–79 år deltog i undersökningen och intervjuades i mars 2019.

Vill du läsa hela undersökningen så hittar du den här.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.