Därför är SEO fortfarande relevant 2025
Vi är väl i AI-guldåldern nu. Varför ska man bry sig om SEO?
Foto: Författaren
Bäst inom SEO!
- Vem bryr sig om det nu?
Gymkompaniet vann Svenska SEO-priset inom Sport och Outdoor – vilket såklart är sjukt kul! (En kategori som tydligen ska vara väldigt konkurrensutsatt då det finns många tunga varumärken i vår kategori... Men i ärlighetens namn, tror ni inte dom säger det till alla?)
Oavsett vilket. Vi är väl i AI-guldåldern nu. Varför ska man bry sig om SEO?
2 anledningar att fortsätta bry sig om SEO
1. Sök belönar en aktör, inte flera
Och trafiken fortsätter komma in. Notera grafen nedan i estimerad organisk trafik på vår bransch vanligaste sökord hos oss och våra närmsta konkurrenter. Vår linje är den översta. Det blir en orimlig fördelning trafik som hamnar hos oss för att vi ligger först inom de flesta sökord. Det är inte rättvist men det är så det fungerar.

2. SEO är en gren inom AI-sök
Det finns ingen motsättning i att jobba med SEO samtidigt som man optimerar för AI-sök. Det är som att tävla i sjukamp (AI-sök). Att bli duktig på längdhopp (SEO) är en del av det och är egentligen ingen uppoffring utan en löpande del av arbetet.
Det kommer såklart hända en mängd olika förändringar som jag inte ens kan fantisera om när det kommer till hur människor använder sök och att hitta sina varor.
Men bakom alla användar-lager, bakom alla smarta funktioner så måste det i slutändan alltid finnas någon sorts algoritm som tar hänsyn till butikers/produkters legitimitet, auktoritet, utbud, varumärkes-styrka, beskrivningar och kundnöjdhet. Och även om vi om 15 år bara är en produktkatalog i en enorm AI-genererad VR-anpassad shopping-galleria. Så kommer utbudet du presenteras inte vara slumpartat.
Att synas är som en ränta på ränta effekt. Tillslut syns man mer bara för att man syns. Och det spiller över i alla möjliga kanaler/områden. Så vi kommer fortsätta!
Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.