De blev med slott och 530 nötdjur – utan att vilja bli bönder

Foto: “Vi ville agera innan vi blev pensionärer – och för trötta”, säger Björn Dierks. Han och Annica Eriksson kastade sig ut, rätt tid i livet. 2010 köpte de Börstorps slott.
– Man blir äldre, man har någon form av krön på sin energi där många söker bekvämare sysselsättning och vi visste att det skulle drabba även oss. Därför bestämde vi oss för att göra något nytt så tidigt som möjligt, säger Björn och fortsätter:
– Tänk dig en fest, där du har middagen i ett rum och dansen i ett annat – det behövs för att kvällen ska få en nytändning. Så är det även med livet.
Björn var företagare inom fastighetsbranschen, Annica anställd, men med viss företagarerfarenhet.
De letade alternativ och då poppade plötsligt Börstorps slott upp. Ett slott från 1646 med 820 hektar skogs-, åker- och betesmark. De gick på visning – och fastnade.
– Vi såg vilken enorm potential det hade. Men vi sa direkt att vi absolut inte skulle ha några djur eller lantbruk. Nu har vi cirka 530 nötdjur, berättar Annica.
Satsningen på djuren blev självklar för paret när de såg potentialen även i dem. Nu står köttproduktionen för de största intäkterna, runt sju miljoner kronor i omsättning i år."De kallade oss för
Wikipedia-bönder"
Deras köttproduktion är helt unik. De driver i dag den första klimatcertifierade nötköttsgården i Europa, allt med en ekologisk inriktning.
– Vi hade inga kunskaper om djur innan. De kallade oss för Wikipedia-bönder i början. Vi tog en egen väg och har använt oss av flera experter och konsulter. “Vad är bästa köttet för oss?” frågade vi. Vi ville ha fram det bästa köttet utan kompromisser. Vår ras har tagit sju år att få fram och vi är otroligt nöjda med dem, säger Björn.
Läs också: Våga byta karriär mitt i livet – här är 4 tipsI köttproduktionen ingår också att sköta lantbruk, odling och en byggnation med allt vad den innebär.
– Det är en ganska stor kringverksamhet att få igång köttproduktion. Det är inte bara att släppa ut kor på bete, säger Björn.
De är också unika i sitt sätt att sälja köttet. De levererar direkt till konsumenter medan de allra flesta andra bönder levererar till förädlare – spannmål till kvarn och kött till slakterier och köttproducenter. Parets sätt att arbeta har krävt lite mer av dem.
– Vi kör ut vårt kött och träffar kunderna ansikte mot ansikte. Det går inte tidsmässigt i längden men det är starkt varumärkesbyggande, berättar Annica.
Förutom köttproduktionen har de också 2 000 kvadratmeter slottsyta att ta hand om. De har byggt om flyglarna och renoverat en del av slottsrummen till sina andra två företagsben – event och bed and breakfast.
– I somras hade vi slottet fullbokat under en och en halv månad vilket är jättebra då vi inte har marknadsfört oss något. Vi finns bara på booking.com – och det har räckt, säger Björn.
Annicas och Björns fem tips för att våga satsa1. Var medveten om att det kostar kraft, energi och entusiasm vid en satsning. Du måste lägga manken till för att få igång verksamheten, det går inte bara att köpa en firmabil och så är det klart.
2. Det spelar inte så stor roll vad man gör i sin verksamhet, utan allt går att göra lite bättre och annorlunda än vad som redan finns i dag. Så hitta något som verkligen passar din läggning och är roligt. Att du kan ge allt i det.
3. Var påläst. Googla mycket – det är gratis och det har vi gjort väldigt mycket.
4. Ha en stark tro på det du ska göra och tänk stort. Alldeles oavsett vad du gör ska du sikta på det bästa. Inget halvdant. Det bästa kan vara ur många perspektiv. I vårt fall gör vi det bästa för miljö och konsument, i en annan bransch kan det vara något annat. Och bäst är inte alltid det lägsta priset.
5. Alla idéer går att förverkliga, men resultatet eller slutmålet kanske inte blir exakt som när du startade. Man måste anpassa sig efter omständigheterna och vara flexibel hela tiden. Våga prova nytt.
Läs också:

TA CHANSEN!
Våga byta karriär mitt i livet – här är 4 tips
Veronica Virta är ekonomen som valde att byta karriär mitt i livet. För två år sedan satsade hon på ett eget klädmärke och har nyligen öppnat sin första butik i USA. Läs mer här!