Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Så får du de lönsamma kunderna

15 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Retur

Foto: Kunder som skokar varor i retur är de mest lönsamma. Foto: Getty Images

Att en stor mängd köpta produkter returneras ses ofta som ett problem för e-handeln. Ett forskarlag vid Lunds universitet har kommit en annan sanning på spåren.

Visserligen är returer snarast en förlustaffär på kort sikt men de lönar sig i längden, det visar ett forskningsprojekt vid Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet där forskarna analyserat transaktioner hos stora e-handlare under två år och frågat ut 730 konsumenter.
− Vi ser i vår studie att återkommande kunder som returnerar varor är mer lönsamma än kunder som inte skickar tillbaka produkter, säger Daniel Hellström, forskare vid Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet och ansvarig för forskningsprojektet om kundreturer.

Kunderna dubbelt så lönsamma


För att vara exakt är kunder som returnerar nästan dubbelt så lönsamma i genomsnitt, enligt forskningsrapporten. Detta eftersom de köper mer vilket påverkar lönsamheten mer än den extra kostnad som uppstår vid hanteringen av returerna.
– En returnerande kund kan vara en väldigt bra kund. Vid första anblicken känns det kanske inte bra att man har förlorat ett köp. Men långsiktigt har du fångat en kund som har utnyttjat returprocessen och känner att värde skapas i den och då har du en kund som är mer lojal och köpbenägen, säger Daniel Hellström.

Ärliga returvillkor


Enligt distansköpslagen ska köparen själv betala returfrakten, men det kan finnas anledning att vara mer generös som e-handlare. Dagens digitala konsumenter vill känna att de litar på företagen de handlar från och studerar ofta returpolicyn innan de beställer, enligt forskarna. Företag med generösa, öppna och ärliga returvillkor får också kunder som känner mer tillit och större förtroende, vilket påverkar affärerna positivit.
– E-handelsföretag som erbjuder generösa returvillkor belönas med ett större antal köp från konsumenterna, skriver forskarna i rapporten.

Avgörande för företags överlevnad


I framtidens kan returprocessens utformning vara helt avgörande för ett företags överlevnad, enligt forskarna. Rätt utförd kan den leda till både ett ökat kundvärde och en lönsam handel.
− Många företag ser returer som ett nödvändigt ont, men de borde istället betrakta det som en service som tillför värde för företaget och något som de kan tjäna på, säger Daniel Hellström.

6 råd för smarta returer

  1. Erbjud schyssta returvillkor och var tydlig med vad som gäller. Ha information lättillgängligt på sajten. Förbättra produkt- och leveranskvaliteten: eliminera defekta produkter, skadade förpackningar och plockfel.
  2. Satsa på bra produktbilder och beskrivningar. Hjälp kunderna att fatta bättre köpbeslut. Försök effektivisera din returhantering maximalt. Det finns systemlösningar som hjälper till med återbetalningar, lagerhantering och utskrift av fraktsedel. Ha returer i beaktande när du räknar på din affär så att dina marginaler räcker till.
  3. Överväg att låta de returnerade varorna användas som demoprodukter eller säljas i outlets.

Korta fakta: Så här säger lagen om distansköp


Köpare har 14 dagars ångerrätt från dagen efter de tagit emot varan. Säljaren ska ge information om hur man ångrar köpet innan man ingår avtalet, annars förlängs ångerfristen.

Ångerrätten gäller inte för alla köp, till exempel inte för resor eller specialtillverkade produkter. Säljaren behöver i dessa fall informera om att ångerrätten inte gäller.

Köpare har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion, men hanterar de varan mer än nödvändigt riskerar de att få ersätta säljaren för varans värdeminskning – för att detta ska gälla måste säljaren ha informerat om det i samband med att avtalet ingicks.

Köparen ska själv betala returfrakten, förutsatt att säljaren har informerat om det innan avtalet ingicks.

Läs mer om lagen här.

Av: Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.