Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

De utmanar med svenskabok – på arabiska

30 mars, 2015 4 minuters läsning
När politiker använder stora ord om integration och bokförlags-jättarna tar fram svenskaböcker som nyanlända invandrare inte förstår tänkte kusinerna Sam och Andreas Issa nytt. Som de första nominerade i Driva Egets David mot Goliat-pris 2015 har de hittat en unik boknisch.Med sin nya lärobok Svenska språket på arabiska vill Andreas och Sam Issa minska utanförskap och motsättningar.

– Språket är nyckeln till allt. Utan det kan du inte få jobb eller komma in i samhället. Det skapar tyvärr rasism och det vill vi motverka, säger Andreas Issa.

I dag pluggar de flesta nyanlända invandrare med läromedel som är helt på svenska. Andreas och Sams nya bok förklarar i stället allt på arabiska. Även svenskt uttal är skrivet med arabiska bokstäver. Att det är svårt att lära sig från en bok som är skriven på ett alfabet man inte kan låter naturligt när man hör det, men är en innovation inom Svenska för invandrare (SFI).

– Det är ingen som har tänkt på det här tidigare och jag tror att det är sådant som de stora förlagen inte har koll på. Inlärningstiden halveras med hjälp av vår bok, säger Andreas.

Sam Issa kom till Sverige som flykting liksom Andreas föräldrar. Killarna säger att de vet hur det är att växa upp i en invandrarfamilj och vilka svårigheter som kan uppstå, inte minst när man lär sig svenska.

– Vi har insett hur det inte ska vara, säger Sam.

Han är entreprenör och arbetar med projektet ”very innovative people” som främjar integration och entreprenörskap hos ungdomar mellan 13 och16 år i Linköping. Andreas är lärare i svenska som andra språk i Örebro. Under utvecklingen av boken har de hela tiden testat den på elever och ungdomar.

– De stora förlagen gör läromedel ur ett lärarperspektiv, vi har gjort det ur ett elevperspektiv. Därför är vi svårkonkurrerade, säger Andreas.

Att de fyller en viktig nisch märks på intresset. Boken kom ut för två veckor sedan och har redan sålts i 300 exemplar.

– De har flugit i väg. Dessutom har vi fått god respons från alla som har sett bo-ken, berättar Andreas.

– Det här är bara början, marknaden skriker efter vår produkt, fyller Sam i.

Boken kommer att finnas hos Läromedia som förser Sveriges kommuner med läromedel och Bibliotekstjänst som är grossist för alla Sveriges bibliotek. När de skickade info om boken till det senare fick de veta att det skulle dröja ett halvår att komma med och de skulle inte räkna med någon recension eftersom det kommer in så många böcker. 

– Det tog inte mer än en vecka så fick jag ett samtal. Inom några veckor kommer vi att vara inne i systemet och de skriver nu en recension. Vårt läromedel är unikt och högprioriterat, säger Andreas.

Konkurrenterna är de stora förlagen, som Liber, Bonnier och Studentlitteratur. Killarna var aldrig sugna på att gå till dem med boken utan startade ett eget förlag som de döpt efter sin farfar.

– Vi har nätverk som kan nå målgruppen mycket snabbare än de stora förlagen. Och ett annat driv, alla som jobbar heltid orkar inte jobba helger och nätter som vi har gjort. Har vi det i egna händer finns det inget som stoppar oss. Men går vi till ett stort förlag blir vi beroende av dem och måste ta allt vi vill göra med dem. Vi vill inte vara begränsade, säger Andreas.

– Kommer vi in i ett större förlag så kommer de inte att hitta rätt folk för att marknadsföra boken. Så vi kommer ändå att behöva göra det själva, då kan vi lika gärna starta vårt eget förlag. Varför gå till andra när vi ska göra jobbet? säger Sam.

I framtiden vill de lansera böcker på fler språk.

– Vi brinner för alla människor och all integration, säger de.

Nominering:Samuel Issa Förlag har genom Svenska språket på arabiska tagit fram en protdukt som är unik i sitt slag och som därmed tagit kampen mot de stora traditionella förlagen samtidigt som de underlättar integration och hjälper samhället. Efterfrågan har varit stor och flera ledande återförsäljare av böcker och läromedel har visat intresse.Fakta: Samuel Issa förlagAnställda: 2.

Omsättning och resultat: Nystartat.

Goliat att kämpa mot: Bonnier, Liber, Studentmedia.

Läs mer:issa.se.

Är du vår ”David” 2015?


Nu drar vi i gång en ny omgång av vår populära tävling David mot Goliat där vi vill lyfta fram och premiera små företag som lyckas ta marknadsandelar från jättarna eller med nya smarta infallsvinklar slå storföretagen.

Bland de nominerade väljer vi ut kandidater som lyfts fram på vår sajt och här i magasinet. Vinnaren som koras på mässan Eget företag i oktober får en specialdesignad träskulptur av konstnären Signar N Bengtsson och pris från vår sponsor.

Läs mer om tävlingen och nominera dig själv eller någon annan här!

Förra året vann Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis som driver sajten Kampanjjakt.se i tuff konkurrens Driva Egets David mot Goliat-pris 2014. Med två tomma händer startade de sajten – fyra år senare räknar de med att omsätta 16 miljoner. Läs mer om dem här!


Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.