Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Dissad idé blev supersuccén Lapland Eco

21 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Ingen trodde på hennes webshop nu gör den succé.

Från något att göra när barnen sov, till en beräknad omsättning på närmare 11 miljoner. Sara Mårtensson startade sin webshop Lapland Eco Store trots att ingen annan trodde på idén.– Jag bara körde, säger hon.

Den skulle skötas på kvällarna i familjens hus i Storuman, Sara Mårtenssons webbshop med giftfria ekologiska produkter, Lapland Eco store.

– Jag ville ha mina barn hemma från förskolan länge, och tänkte att en webbshop kunde jag klara av när de sov, berättar Sara.Case_SarawIdén hade dykt upp redan när Sara var gravid med sitt första barn och såg en lucka på marknaden när hon inte hittade tillräckligt mycket miljövänligt och giftfritt. Så när äldsta barnet hunnit bli tre år och yngsta ett bestämde hon sig för att starta en webbshop. Trots att hon själv inte kunde så mycket om e-handel, och att ingen annan trodde på idén.

– Jag körde bara, googlade mig till det jag inte kunde och hörde mig för hos andra. Jag fick också hjälp av kommunens Nyföretagarcentrum. Men det kändes inte där och då som att de tyckte att det här var en jättebra idé. Det fick mig att tvivla. Det var inte alls så många som trodde på min idé. Det var väl bara jag. Folk tyckte det lät knasigt.

De hade fel – och Sara hade rätt, skulle det visa sig. Eller delvis rätt, för det blev ingen bisyssla på kvällarna. I dag har hon fem anställda, säljer uppemot 2 700 produkter, och omsättningen har ökat från 4,3 miljoner kronor 2014 till en beräknad omsättning på närmare 11 miljoner 2016. Lagret har fått flytta ut och även bli butik på 200 kvadratmeter.

– Det steget var jättenervöst. Men rummen var slut hemma. Det var paket överallt.

Men inte ens det räckte. I januari utökade de till 600 kvadratmeter. Eftersom de är för trångbodda har de tagit över grannlokalen och sågat upp ett hål i väggen, berättar Sara. Hon ser flera fördelar med att ha både butik och webbshop.

– Vi finns i Storuman, en liten ort i Västerbottens inland i södra Lappland. Här finns inte så mycket butiker, det känns positivt att vi kan finnas för orten. Dessutom får vi träffa folk, och så säljer vi lite mer.

Det är ingen massiv marknadsföringsplan som ligger bakom framgången. Förutom någon tidningsannons har de främst använt Facebook och Instagram för att nå ut. Snarare är det tack vare att de säljer unika varor som inte fanns att få tag på innan, vilket lett till att de tipsats om i Facebookgrupper, dyker upp högt i Google och att ryktet spridit sig.

Hennes råd till andra som funderar på att starta webbshop är just att hitta en egen nisch.

– Egentligen har vi inte behövt marknadsföra oss. Så se till att ha en unik idé, jag tror att det blir lättare då.

Många återanvänder leverantörernas texter på sin sajt. Men Sara slår ett slag för att även där gå sin egen väg. Det är viktigt för kunderna och varumärket, och även för sökmotoroptimeringen, menar hon. Dessutom lyfter hon vikten av en bra kundtjänst, en tydlig sökfunktion och en lättöverskådlig struktur. Sara har själv byggt webbshoppen i Textalks verktyg och använder Klarna checkout som betalleverantör, samt förskottsbetalning via bankgiro.

– Vi handlar mycket själva på nätet så vi har utgått från vad vi vill ha, och så lyssnar jag på kunderna. De är duktiga på att berätta vad de tycker och tänker.

Ett annat råd är att läsa på innan du kör igång. Ta hjälp av kommun, och Nyföretagarcentrum, gå en kurs och våga be andra om råd. Försök göra rätt från början så att du inte behöver göra om och göra rätt sedan, något Sara önskar att hon själv gjort med vissa saker, som lagerhantering.

– När man har ett litet lager behöver man inget lagersystem så vi struntade i det. Men nu behöver vi gå igenom och ge varje produkt ett nummer och det kommer ta mycket mer tid än om vi hade gjort det från start. Så det kan vara bra att redan från början bädda för att kunna växa. Men inte trodde vi att jag skulle bli så stora. i

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.