Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

”Du måste ha pannben” – 8 tips till framgång

28 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Serieentreprenören Sherryn Razani bjuder på sin bästa tips.

Han är en av våra starkast lysande stjärnor på entreprenörshimlen. Shervin Razani är serieentreprenören som ständigt siktar mot nya mål. Här bjuder han på sina åtta bästa tips för att lyckas.Shervin Razani startade rekryteringsföretaget Jurek för 11 år sedan. Idag omsätter bolaget 160 miljoner och har vunnit flera priser, som DI-gasellen för tredje året i rad. Förra året blev Shervin dessutom utsedd till årets pionjär och var även nominerad till årets entreprenör.

Men framgången har inte kommit av sig själv. Det hela började i mindre skala med att han hyrde ut sina studentkamrater under studietiden.

– Jag startade från noll med mina egna sparpengar. Jag bestämde mig redan från start att inte ta in någon extern finansiär. Däremot fick jag stöd från universitetets inkubator där jag fick tillgång till lokal och dator. Det hade nog gått snabbare om jag tagit in pengar men jag hade en strategi och den har jag hållit fast vid, säger Shervin Razani.

De första åren krävde mycket jobb och tålamod innan företaget fick sitt första större avtal.

– Du måste ha pannben, fokusera på målen och fortsätta även när det går trögt. Det räcker inte med att bara komma igång. Ibland kan du bli tvungen att justera dina mål men det viktiga är att överleva tills man får ett genombrott, fortsätter han.

 Under vissa perioder har ekonomin varit ansträngd och vägen mot framgång har varit allt annat än spikrak. Trots det har det han aldrig funderat över att ge upp.

– Det var jättejobbigt under finanskrisen. Men jag hade aldrig en tanke på att kasta in handduken och ge upp. Du hoppar inte av ett löpband frivilligt.

Idag driver Shervin fem framgångsrika bolag och Jurek, som han startade med eget kapital under studieåren, är nu Sveriges största rekryterings- och bemanningsföretag. Men trots framgångarna är han  inte  nöjd. Drivkraften att starta och driva företag är allt för stark.

- Nöjd är för mig någon som ligger på soffan och som inte vill åstadkomma något mer. Jag är glad och stolt över det jag åstadkommit men långt ifrån färdig. Jag är inte nöjd, säger han avslutningsvis.

Shervins 8 tips till framgång1. Tänk inte för länge!
Det är få företag som har en alldeles unik idé och blir ett nytt Facebook. Det finns dock många andra framgångsrika företag som inte har revolutionerat något eller är unika i sin idé, de är bara lite bättre än sina konkurrenter.

Att hitta motivationen är inte heller alltid avgörande. Ofta är det disciplin. Att gå upp tidigt varje morgon, dag ut och dag in som gör skillnad. Tålamod.

2. Att skaffa företag är som att skaffa barn.
Ett nytt företag är som ett litet barn. Det behöver konstant uppmärksamhet och många uppoffringar. Det kräver plötsligt att du går upp tidigare på morgonen. Sover mindre och fokuserar på en sak. För att bli elitidrottare krävs minst 10000 timmars träning. Tänk likadant med ditt bolag. Det är en livsstil, inte ett jobb.

2. Bergsget
Var envis - när du känner att du hittat idén som du vill driva är det mest avgörande att inte ge upp. Gneta på som en bergsget för att få allt på plats.

3. Fira vinster – hårt och snabbt
Älska att vinna och fira segrar - sätt upp små delmål och fira ordentligt när det går bra. Men gör det hårt och snabbt. Det finns alltid någon som är ute efter just din kund, din plats i rampljuset, så tappa aldrig tempo.

4. Storhetsvansinne
Ha en liten dos storhetsvansinne – d.v.s. lyssna inte på alla som kommer att berätta om problemen. Det finns få domedagsprofeter som driver framgångsrika företag. Välj vilka du lyssnar på med omsorg. Lyssnar du för mycket och för länge kommer du aldrig att bli framgångsrik.

5. Ordning och reda
Om ni exempelvis inte har rutiner för ekonomi, ta in redovisningskonsult så fort som möjligt för att skapa rutiner. Allt blir enklare om det är ordning och reda. Du måste kunna dina siffror på "5-snabba".

6. Talang
Var ödmjuk inför dina egna svagheter. Skapa ett team med talanger som kompletterar dig. Tänk att du ska skapa ett fotbollslag. En vass forward, backar, mittfältare som alla måste kunna spela tillsammans. Vi-känslan är viktig och den gemensamma nämnaren måste vara viljan. Alla ska vilja lyckas.

7. Mod
Var modig! Ingen växer i komfortzonen. Våga kliva utanför. Känn efter om du trivs med det. Om du vet att du kan leva med risk, våga och satsa allt helhjärtat.

8. Kommunikation
Var rak och ge ärlig feedback med hjärtat på rätt plats. Var tydlig men aldrig elak.

 


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.