Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ensam är inte stark – nätverk ökar vinsten

1 februari, 2018 4 minuters läsning

Foto: Emelie Fågelstedt anlitar underkonsulter. Foto: Nils Petter Nilsson

Nej, ensam är inte stark. Emelie Fågelstedt anlitar konsulter och får större uppdrag, bättre slutresultat – och ökad vinst.

Emelie Fågelstedt driver kommunikationsbyrån Fågelstedt kommunikation med underkonsulter i både London och Stockholm. Att gå från att vara en enskild frilans till ett byråtänk har inneburit mycket positivt.

– Jag kan skräddarsy teamet och plocka in kompetenser som kompletterar mig. Det har gett mitt företag ett annat anseende på marknaden. Jag får förfrågningar på större och mer intressanta uppdrag som jag inte hade kunnat ta på egen hand. Min omsättning och vinst går upp dels för att slutleveransen blir större och mer omfattande än om jag var själv, dels för att jag kan jobba mot större organisationer som har en helt annan typ av budget, säger hon.

Emelie tar ibland in konsulter som hjälper till med administration och enklare praktiska uppgifter. Men framförallt säljer hon in större uppdrag mot kund där hon sedan kontrakterar andra egenföretagare.

Dessutom startar hon nu upp en ytterligare byrå ihop med en annan småföretagare där båda har varsitt aktiebolag men kör under gemensamt varumärke, Branding’em. Att de är lika i grunden men kommer från olika perspektiv gör att de tillsammans skapar bättre leveranser än var för sig, menar Emelie. Men hon har inte alltid tänkt så här.

– När jag var nyexad tyckte jag att ensam var stark. Jag Iitade mest på mig själv och ville göra jobben på egen hand. Men du kommer alltid att göra ett jobb bättre om ni är flera som kan bolla med varandra.

Däremot ser Emelie flera fördelar med att inte anställa: Det är svårare att säga upp någon än att avsluta ett samarbete med en konsult, och med anställda har du ett ansvar för att det finns passande uppdrag så att firman går runt.

– Väldigt mycket av min tid skulle gå åt till att säkerställa att mina anställda mådde bra och till administration i stället för det jag vill: att satsa på det kreativa och strategiska. Att rekrytera tar tid och är väldigt definitivt. Att ta in någon som konsult är så enkelt som att träffa någon och kicka igång veckan därpå.

Att förlora kunder till underkonsulter oroar inte Emelie. Eftersom det handlar om kompletterande kompetenser ser hon inte att hon själv skulle konkurreras ut.

– Dessutom, de jag anlitar plockar ofta i sin tur in mig i sina projekt. Så vi hjälps åt med försäljningsarbetet. På så sätt kan alla nå de utmaningar vi är mest intresserade av.

Att folk försvinner är en risk, men har man ett bra nätverk kan man snabbt hitta någon annan, säger Emelie. Där har hennes digitala närvaro och mod att kontakta intressanta personer hjälpt henne. Dessutom har hon varit involverad i utbildningar och på så sätt lärt känna nyexade. Att blanda åldrar och erfarenheter i teamet är bara positivt, menar hon.

– Att få in olika perspektiv är jätteviktigt, det ger en helt annan tyngd och kunskap. Jobbar man med personer som inte bara är precis som en själv kommer slutprodukten att bli bättre.

Ett annat råd är: var tydlig med vad som ska gälla och skriv avtal med både kund och underkonsult. Tänk på att kunden kan bli försenad med fakturan, och skriv till exempel in att du betalar dina konsulter först när du själv har fått betalt. Säkerställ också att dina medarbetares och kundens bild av slutleveransen överensstämmer.

– Själv kan man välja att vara flexibel och jobba gratis några timmar om man varit otydlig, men det kan du inte förvänta dig av andra. Definiera hur leveransen ska se ut, till exempel hur många revideringar som ska ingå.

När Emelie tar in konsulter i uppdrag tar hon ofta en mellanskillnad, runt tio procent, eftersom hon sålt in uppdraget, tar projektledaransvar och är kundkontakt.

– I början kunde jag få dåligt samvete för det, men det är väldigt legitimt att ta någon form av procent extra, för blir det problem är det jag som är ansvarig. Jag gjorde misstaget när jag var ny att inte tänka på mitt eget värde. Jag räknade på timmarna för mitt vanliga jobb och tog betalt för det, men insåg inte hur mycket tid det skulle gå åt till att hålla ihop allt.

Samtidigt är Emelie mån om att alla ska vara nöjda och må bra. Hon ser till att detnhålls regelbundna möten, finns bra projekthanteringsverktyg (hon tipsar om Basecamp och Slack) och skapar engagemang.

– Kanske att vi går ut och äter eller hittar på andra aktiviteter. Det är viktigt att vi känner att det är vi. De jag jobbar med måste känna sig delaktiga, väldigt uppskattade och få tydlig cred mot kunden. Det går inte att låtsas som att jag gjort allt helt själv, utan det gäller att uppmärksamma sitt team och vara ödmjuk.


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.