Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Fega inte ur – när du väljer namn

Yasemin Bayramoglu 30 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning

Foto: Var inte feg när du väljer företagsnamn. Foto: Getty Images

Långt, kort, svenskt eller internationellt? Det finns inget facit för det perfekta företagsnamnet. Men det kommer att spela roll för hur ditt varumärke uppfattas.– Men man ska inte vara för feg, säger namnexperten Peter Ekelund.I mer än 30 år har Skriptor skapat namn åt andras företag och produkter. Då var det här en unik tjänst och många av de varumärken som känns fullständigt självklara för många av oss, har fått sina namn av just Skriptor-gänget.

Peter Ekelund är en av veteranerna där och numera senior advisor. I mer än trettio år har han jobbat med att hitta på namn.

Kanske inte riktigt vad han hade tänkt sig när han utbildade sig inom datorlingvistik och språkhistoria, en bakgrund som han delar med flera av sina kollegor. Men det finns ändå tydliga kopplingar. Men mer om det senare.

LÄS OCKSÅ: 7 frågor som vässar ditt varumärkeNär Peter ska ge råd till andra handlar det i första hand om tre saker: att namnet ska fungera juridiskt liksom språkligt samt att namnet ger utrymme för att man ska kunna expandera sin företagsverksamhet.

– Rent juridiskt handlar det om att man inte får inkräkta på någon annans varumärke. Det språkliga handlar om att ha koll på vad namnet kan tänkas betyda eller associera till på andra språk. Man vill inte upptäcka längre fram att det betyder något obehagligt på en tänkbar framtida exportmarknad, säger Peter.

(De som valde namnet Loka till källvattnet från Bergslagen, visste nog inte att det betyder träck på finska …)

Sedan kommer det rent språkliga. Peter tar ett exempel med den bakglade som kallar sitt företag Brödspecialisten. Det låter kanske tydligt och bra, men har två problem, menar han.

– Om du längre fram till exempel vill sälja utomlands får du direkt problem med bokstaven ö på nätet. I Sverige kan du registrera en webbadress med å, ä, ö men det går inte i andra länder. Dessutom kanske du längre fram vill bygga ut verksamheten med glass och kakor – och då passar namnet inte heller.

Ska man välja ett namn som beskriver verksamheten ska man alltså tänka igenom det noga i förväg.

– Det finns två delar av ett namn – den ena kan säga vad du är, som brödbagaren, den andra vem du är. Kelda säger vem du är, inte vad. Många gör felet och väljer ett namn som säger vad man är.

Det gäller som sagt att inte måla in sig i ett hörn, utan att man ska kunna växa med namnet.

– När vi jobbade med Kelda var utgångspunkten grädde. Då kom reklambyrån och ville i stället ha ett namn som kopplade till kor – som Rosa eller Bella. Men idag är ju Kelda inte bara grädde utan thaisoppa och mycket annat. Då hade Rosa kanske inte varit så bra …

Ta fram flera namnalternativ, manar Peter också.

– Satsa inte allt på en häst. Risken är att det namn man valt inte fungerar juridiskt, säger han.

Skulle man stöta på juridiska problem när man redan valt namn är hans råd att direkt kontakta en jurist. Stora företag har jurister som bevakar deras varumärken noga. Här får man också fundera igenom i vilken mån man vill skydda sitt namn.

Peter berättar om ett litet svenskt företag som hette O2, som den kemiska beteckningen för syre. Det gick fint – tills ett engelskt telekomföretag tog samma namn.

– Vi löste det genom att lägga till en bokstav, så att det blev OX2 i stället. Många gånger är det inte svårare än så, säger han.

Vägen till ett namn kan vara svår. Är du ensam företagare handlar det i första hand om att hitta något som du känner för själv. Men är man flera finns det anledning att tänka till lite extra. För precis alla har åsikter om namn.

– Ofta kommer andra konflikter till uttryck när man diskuterar namn. Och folk är ofta väldigt fega. Men man ska inte söka konsensus. Det är bättre att vara en liten sammansvetsad grupp som tar ansvar för det juridiska och det språkliga.

När tidigare Televerket vände sig till Skriptor hade man redan ett förslag – Swedish Telecom. Skriptor tog sedan fram en lång lista av förslag. Telia låg länge bara på plats 28–29 på poppislistan. Men med tiden växlade placeringarna och sedan var Telia det mest populära internt. Men vid bytet blev det mycket snack. ”Ska posten heta Postia nu”, och så vidare.

Idag är nog Telia självklart för de flesta. Namnet blev snabbt inarbetat.

– Ordet telia finns faktiskt i Gustav Vasa-bibeln, då i betydelsen berätta/säga. Förtälja helt enkelt. Och det hänger ju i allra högsta grad ihop med Telias verksamhet. Kelda är gammalsvenska för källa.

Nu kommer vi tillbaka till Peters vurm för språkhistoria – och musik!

– Språket är som ett piano som innehåller väldigt många oktaver och tangenter. Du är helt fri att komponera. Vi gillar att gräva i gammal svenska och isländska – och sanskrit, vårt urmoderspråk. Det påminner om hindi och det är därifrån vi lånat ord som veranda. Väldigt vackra ord, säger Peter.

Med en betydelse kan man också bygga en historia kring namnet, vilket man sedan kan utnyttja när man marknadsför sitt företag.

Att tänka i rytm när man väljer namn är kanske inte nödvändigt. Men Peter är förtjust i ord som innehåller samma vokal i princip rakt igenom – som salamander och jambalaya.

– Det ger ett musikaliskt flyt. Du kan bygga musik på så många olika sätt i språket. Många tänker i termer av hela ord, men mitt huvud är mer som en lottomaskin. Jag tar fram bokstav efter bokstav och pusslar fram, vänder och prövar. Det blir som att bygga med lego – då har man stor frihet.

Telia, Klarna, Kelda … Alla namnen är korta och byggda på två stavelser.

– Det finns en uppfattning om att man ska hålla sig mellan fem och nio bokstäver. Men ibland kan långa namn vara jättebra. Vi tog till exempel fram Europolitan. Det kopplade till både Europa och metropolit.

I stället för att stirra sig blind på antalet bokstäver ska man tänka på att välja ett personligt namn. Icke att förväxlas med personers namn …

Peter nämner en deoderant som Ica tog fram med namnet Charles Lindbergh. Det försvann efter ett år. Björn Borg? Tja, det funkar ju, men Peter är ändå inte helt övertygad.

– Man tror att ett känt namn alltid ska ge genvägar, men det är inte säkert att det är så. Vad händer till exempel om den personen hamnar i kriminalitet eller andra skandaler?

En viktig regel är att du ska kontrollera ditt varumärke. Välj ett namn som inte gör dig beroende av andra. Sök i din närhet.

– Min bror har ett filmbolag som heter Vingaland, som är namnet på en båt som pappa åkte på under kriget. Ett jättebra namn!

Återigen blir det en historia kring namnet. Och det är personligt.

Peter nämner två exempel på, enligt honom, allt för opersonliga namnval: fackförbunden Vision och Unionen. Ord som används i alla möjliga sammanhang, inte bara fackliga.

– De namnen är avskalade all personlighet. Är du med i sällskapet är det okej, men utåt så är de dåliga. Om du frågar folk på gatan vad Vision är så är det inte många som kan svara på den frågan.

Då funkar arbetsgivarorganisationen Almegas namn bättre, menar han.

– Det låter mer som ett egennamn. Unicitet är ofta bra.

Men de vanligaste missarna när man väljer företagsnamn handlar om något helt annat, menar Peter.

– Att man blir för banal eller för komplicerad. Men man ska inte vara för rädd. Det finns till exempel många svenska namn som funkar alldeles utmärkt utomlands, som Ordning & Reda. Ibland används ju prickar över a och o just för varumärkets skull, men jag tycker ändå att man ska undvika det med tanke på webbadresserna.

På frågan om vilka namn han själv hade velat skapa så kommer svaret blixtsnabbt.

– Viagra! Det är fantastiskt bra – potentiellt och lite aggressivt. Nivea är också bra. Och Gilette! Gilette är ett egennamn, men har precis de egenskaper som man vill ha i en rakhyvel – vasst och lite kyligt. Kivra är också bra; det är ett elektroniskt arkiv och min gissning är att de lekt med bokstäverna i ordet arkiv. Kanske började det med att vikra – arkiv baklänges. Det är ett vanligt sätt att man vänder ordet baklänges och ser vad man får. Det är ett bra tips.

Ett annat att namnet gärna får ge lite motstånd och vara lite udda.

– Vi tog fram ett ord som Dagens Industri tog upp som Börsens sämsta ord: Det var när Securitas lät döpa om en del av företaget till Niscayah. Men det fungerar alldeles utmärkt!

Litet namn-kom-ihåg:
  • Kolla att det håller juridiskt.
  • Undvik å, ä, ö om du vill kunna satsa utomlands.
  • Låt inte namnet begränsa inte verksamhetens utveckling.
  • 5–9 bokstäver. (Men som sagt – det finns både kortare och längre som funkar också.)
  • Var personlig.
  • Välj namn som kan berätta en historia.
  • Fega inte ur.
Loggan talar till det undermedvetna
  • Namnet är en sak, själva logotypens utformning en annan. Här kommunicerar färger och former mycket med vårt undermedvetna!
  • Enbart färgen kan påverka om vi väljer att köpa en produkt eller inte. Så självklart spelar färgen på en logotype, logga, också stor roll.
  • Hur vill du att ditt företag ska upplevas? Rött signalerar energi, kärlek och spänning medan blått signalerar lugn, trygghet och pålitlighet. Vill du däremot att dina kunder ska se ditt företag som prisvärt, ja då är det orange som gäller!
  • Själva formen på loggan talar på samma sätt sitt eget språk. Cirklar och ovaler ger en känsla av gemenskap och stabilitet, medan raka linjer talar effektivitet.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.