Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan 44: Hitta de bästa kunderna

26 november, 2012 3 minuters läsning
Hur ser din kunds budget ut? Det är en viktig fråga. Många gånger tänker man nämligen att alla tidningar eller medier har samma budget, och samma betalningsvilja. Men det kan skilja sig enormt. I vissa fall kan det handla om en nolla mer eller mindre för i princip samma jobb, bara på grund av vem kunden är. Och så är det ju i alla branscher - kunder har alltid olika betalningsvilja och olika budgetar. Däremot måste man som företagare se till att man ser om sitt eget hus och inte går med på vad som helst.

Knepet är alltså att direkt vända sig till en kund som har en relativt bra budget. Då har man ofta en högre nivå att utgå ifrån och slipper en kund som föreslår typ en tusing när man själv tycker att fem gånger så mycket är rimligt.

Så hur vet man hur kundens budget ser ut? Tja, det vet man förstås inte. Men man kan gissa. Ett första grundläggande råd är att förbundstidningar generellt sett har en större budget än vinstdrivande tidningar som säljs i butik. Vissa av dessa tidningar kanske inte ens behöver gå plus-minus-noll, utan får pengar från förbundet som ett extra tillskott. De har dessutom intäkter från annonsering. Så ett första tips är att vända sig till en förbundstidning. HÄR hittar du som vanligt massor.

Det andra knepet, om du nu inte vill skriva för förbundspress, är att vända dig till en tidning som både har prenumerationsintäkter, annonsintäkter och säljs i butik (=tre intäktskällor). Här hamnar många månadstidningar och även kvällspressen. Ungefär på samma nivå skulle jag säga att många kundtidningar ligger.

Snäppet under brukar dagstidningarna hamna, om jag ska gå på vad mina frilanskompisar säger (jag själv har aldrig skrivit för en).

Och slutligen kommer de tidningar som enbart har en intäktskälla i form av annonsintäkter. Även tidningar av typen halvt ideella/intressetidningar, kan ha lite mindre budgetar, även om det varierar. Lokaltidningar brukar också hamna väldigt långt ner på pyramiden. Slutligen brukar annonsbilagor, alltså sådana som distribueras med t ex DN eller Svenskan, ha väldigt liten budget. De måste ju förutom att sälja annonser betala för att skickas med tidningen, så det blir kanske inte så mycket över till frilansmaterial...

Observera att det här är generella dragningar, och det kan skilja sig en del när det väl kommer till kritan. Framförallt ska man inte tro att allt är hugget i sten när man får ett prisförslag. Träna på att tänka vad du själv tycker är rimligt och våga fråga! Och: lägg ribban för vad tidningen har för budget. Är det till exempel en lokaltidning eller en annonsbilaga man skriver för, ja då är det inte läge att skriva undersökande reportage eller göra en stor, omfattande intervju på plats utan då får man kanske göra en telefonintervju i stället. Och så vidare. Good enough, helt enkelt.

En tjänst som kan vara bra att nämna här är Journalistförbundets Arvodesguiden, där frilansar kan rapportera in arvoden som tidningar har betalat frilansar. Tyvärr är jag lite skeptisk om alla siffror där stämmer, då min egen tidning är med men med uppgifter som helt enkelt inte är sanna (den senaste var nu i höst och varken arvode eller teckenmängd är något jag har beställt). Jag förstår att förbundet inte har möjlighet att faktakolla allt som kommer in, men du som frilans kan kanske vara lite källkritisk.

Ett annat tips är förstås att kolla runt lite med andra som skriver för samma typ av tidning. Gruppen Frilansjournalisterna på Facebook är som vanligt kanon till detta ändamål.

Powerpoint från en av mina kurser. En upp-och-ned-vänd guldpyramid får symbolisera kundernas budgetar.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.