Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Fulsäljet drabbar småföretagare

Yasemin Bayramoglu 7 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Att låtsas att du är kund sedan tidigare är ett knep som många använder. FOTO GETTY IMAGES

Genom aggressiv telefonförsäljning har oseriösa säljare av förbrukningsmaterial lurat svenska kommuner och företag på mångmiljonbelopp. Men även småföretagare finns i skottgluggen.

Under 14 år lurade samma grupp företag svenska skattebetalare på över 50 miljoner kronor genom att sälja vanliga förbrukningsvaror till extrema överpriser till kommuner, landsting och regioner. Det handlar bland annat om toner till skrivare, lysrör och rengöringsmedel, enligt SVT:s Uppdrag Granskning, som ägnat två program under hösten åt fenomenet.

LÄS OCKSÅ: SUCCÉFÖRFATTAREN SYNADE BLUFFEN

Den största skojargruppen, som startades av en brittisk medborgare, är inte lägre aktiv. Men metoderna används fortfarande, och vanliga företagare, stora som små, är säljarnas tilltänkta offer.
IIS guide Skydda ditt företag mot bedragare beskriver metoden. Ofta försöker säljarna köra över dig och få dig att beställa utan att du hinner tänka efter.

Låtsas att du är tidigare kund


Det sker exempelvis genom ”tidigare kund”-tricket, där de låtsas att du handlat från dem tidigare eller varit vänlig att svara på en undersökning, ibland med en gåva du ska få som tack. Ofta påstås att produkterna ska vara billiga, miljövänliga eller räcka extra länge. I själva verket har du aldrig haft med säljaren att göra, och produkterna är varken billiga eller bra.

Ett av de företag som som säljer skrivartoner med metoderna ovan är Green Turion. Så här lät det när företagets säljare nyligen ringde upp en tilltänkt kund:
"Ja hejsan, ******* är mitt namn, och jag söker den hos er som brukar ta hand om inköpen av toner till skrivarn, är det något jag kan ta med dig? Vad bra, då hamnande jag rätt på stubinen. Jag ringer nämligen bara upp lite kort till er här idag, vi ska bara tacka för att ni varit så vänliga och besvarat ett par korta frågor här via telefon under förra året. Min kollega hade ringt upp och ställt lite korta frågor där till er som gällde just nyproduktionen utav en miljövänlig högkapacitetstoner, som idag är på väg ut på marknaden. Och nu som tack för hjälpen så får man då möjligheten och ta del utav den till tillverkningspris innan den lanseras ut till våra återförsäljare och de lägger på ytterligare 30–35 procent på priset. Så jag skulle bara kika på vad eran skrivare heter och lämna en aktuell prisbild."

Säljer för miljonbelopp


När den uppringde säger att de har en bläckstråleskrivare och inte laser tackar säljaren för sig och säger:
"Vi håller på och utvecklar till bläck men vi har inte kommit så långt än."
Förenade Bolag publicerade en notis om Green Turions försäljningsmetoder i januari 2016, och noterade att man i samtalet lät påskina tidigare kontakt. Det trots att bolaget enligt sin egen årsredovisning påbörjade försäljningen först i slutet av 2015. De två senaste åren har Green Turion sålt kontorsvaror för ungefär åtta miljoner kronor om året.

Företaget är inte varningslistat, men Ludvig Isacsson på Förenade Bolag säger att de har underlag på att det har låtit likadant – med samma sorts påståenden – sedan försäljningen inleddes.
– Vi har också företagare som hört av sig och sagt att tonern från Green Turion varit dyrare än en orginaltoner, säger Ludvig Isacsson.

Han menar att man ska se upp med löften om längre livslängd och miljövänlighet som är svåra att verifiera.
– Varför har man ett försäljningsupplägg som man inleder med ett påhittat påstående om deltagande i en undersökning? Jo, för annars är det svårt att sälja produkten.
Enligt Green Turions hemsida har bolaget ”egen kontroll över tillverkning, lagerhållning och distribution för skandinavien”. I säljsamtalet ger Green Turion intryck av att de själva utvecklar och tillverkar tonern, men stämmer det? Driva Eget har försökt nå Green Turion via e-post och telefon för en kommentar men har inte lyckats.

Ludvigs bästa råd vid telefonförsäljning

  1. Det finns inga ”klipp” att göra, och det är svårt att avgöra vad du får när det gäller förbrukningsmaterial.
  2. Det finns ingen anledning att spontanhandla den här typen av varor.
  3. Vid behov, vänd dig själv till etablerade återförsäljare som du vet säljer godkända produkter.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.