Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Ge ut en bok och skapa affärer för miljoner- utan att skriva själv

7 mars, 2017 4 minuters läsning

Foto: Antonia Stackelberg på Entreprenörsförlaget.

Har du vad som krävs för att lyckas med en bokutgivning? Nystartade Entreprenörsförlaget vill hjälpa företagare att bli framgångsrika författare. Och samtidigt skapa nya affärer.

Förlagsbranschen har genomgått en omvälvande förändring. Tidigare lämnade författaren in ett manus för utvärdering innan det eventuellt blev antaget och utgivet av ett förlag. Men på senare år har möjligheten till print on demand och egenutgivning förändrat förutsättningarna radikalt.

Marknaden har öppnats upp för alla som vill ge ut sin egen bok. Idag kan du välja på att göra allt själv eller anlita ett hybridförlag som hjälper till med paketering och marknadsföring, men du måste fortfarande stå för skrivandet själv.

Nu vill grundarna bakom Entreprenörsförlaget vända på hela tillvägagångsättet. De erbjuder ett koncept där även den som inte vill eller kan skriva själv kan ge ut en bok.

– I den traditionella förlagsmodellen är det viktigt att du är duktig på dramaturgi och har ett bra språk för att du skulle kunna ge ut en bok. Men till oss kan du komma om du har en bra idé men inte vet hur du ska få den på pränt, säger Antonia Stackelberg på Entreprenörsförlaget.

För att lyckas som entreprenör krävs det ofta att man har nya tankar och idéer. Det gäller inte minst mindre snabbväxande företag. För att de ska bli framgångsrika måste de ligga i framkant och erbjuda något som saknas på marknaden, enligt Antonia.

– Det är ofta ganska speciella personer bakom de här företagen. De har tankar och idéer som passar att publicera i en bok. Men de har kanske inte tid eller kunskap att förverkliga sina bokdrömmar. De vill bli författare och ge ut en publicistisk produkt men man behöver hjälp med verkshöjden för att nå ut, fortsätter hon.

Innan man ger sig in i ett bokprojekt är det viktigt att först formulera vad man vill uppnå. Vill man skapa nya affärer, bygga sitt varumärke och kapa åt sig ett ämne i den offentliga debatten, skapa en plattform för föreläsningar eller är man ute efter PR-värdet som en bok kan bidra till?

Ett framgångsrikt exempel är boken ”Tänk som en turk och lyckas i Sverige” som Antonia Stackelberg skrivit i samarbete med Kadim Akca. I det projektet var det Kadim som stod för idéerna men Antonia formulerade texten. Efter lanseringen har den genererat intäkter för 20 miljoner kronor i form av nya affärer, PR-värde, föreläsningar och bokförsäljning.

– Den här boken hade aldrig kommit till om Kadim försökt skriva manuset själv. Han besitter helt enkelt inte tillräckligt kunskap i svenska och hade fått svårt att bli antagen på ett traditionellt förlag. Nu gjorde vi allt kring bokproduktionen men det kan se olika ut från fall till fall, säger Antonia.

När Kadim kom med sin bokidé till förlaget så visste han vad han ville åstadkomma. Han ville etablera sig som en affärsängel som hjälper outsiders att komma igång med sin verksamhet. Inte bara på lokal nivå i Jönköpings län där han varit verksam tidigare utan i hela landet. En avgörande pusselbit för att boken skulle få det genomslag som den fick var titeln.

– Vi hade kunnat sätta en titel som ”Affärsängeln i Jönköping” men då hade boken inte alls fått samma genomslagskraft. Titeln är oerhört viktig för att man ska nå ut genom det brus som råder idag, säger Antonia.

Entreprenörsförlaget erbjuder olika lösningar för den som vill ge ut sin egen bok. Allt från hjälp med planering, struktur, skrivcoach eller spökskrivare samt korrläsning av ett manus till att ta hand om hela produktionen. Även efter att boken blivit publicerad.

– Många författare tror att de är klara när manuset är skrivet. Men den riktiga processen för att nå ut med det man vill säga börjar inte när du sätter dig och ska skriva. Den börjar när du skrivit färdigt och boken är utgiven, säger hon

 5 tips för att lyckas med din egen karriärsbok 
  1. Var tydlig med att formulera ett exakt svar på frågan: Vad vill jag ska hända när min bok kommer ut?
  2. Skriv hellre kort och snärtigt istället för långt och förklarande.
  3. Planera för olika vinklar på bok och föreläsning så du inte skriver och föreläser om exakt samma sak.
  4. Luta dig inte tillbaka när skrivprocessen är över. Det är då det börjar.
  5. Jobba med titeln. Undvik att sätta en informativ titel som liknar många andra.

Har du vad som krävs för att bli författare? Testa här!

Mer tips på Entreprenörsförlagets V-logg

Avsnitt 1: Introduktion till bokprojektet:

https://www.youtube.com/watch?v=gNG2HYdIqdg

Avsnitt 2 Definiera mål:

https://www.youtube.com/watch?v=2_toSeQPVgo&t=19s

 


Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.