Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Här är de nya superföretagen som kan knäcka dig (och 4 råd för hur du skyddar dig)

25 november, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning

Foto: Du kan slås ut av de nya superföretagen. Men det finns motstrategier.

En ny våg av företag sveper nu över världen och slår ut allt i sin väg. Bakom framgångarna finns så kallad disruptiv innovation. Men det finns sätt att skydda dig – här är fyra.

Musikstreamingtjänsten Spotify, film- och tv-tjänsten Netflix, taxiappen Uber, finansieringssajten Kickstarter och privatuthyrningssajten Airbnb.

Alla är de exempel på så kallad disruptiv innovation. Det är innovationer som driver utvecklingen av en ny marknad – och som på kort tid slår ut konkurrenterna i en handvändning. Orsaken är att de skapar produkter och tjänster som marknaden aldrig kunde förutse.

Därför kan företag inte se katastrofen komma. De kan inte stoppa den – och inte heller övervinna den.

Så beskriver de amerikanska managementkonsulterna Larry Downes och Paul Nunes disruptiv innovation, skriver innovationssajten tusentips.se. Enligt dem är den en kreativ explosion på internet, där miljoner enskilda innovatörer varje dag skapar nya tjänster och appar som förvandlar en mobil till en inspelningsstudio, ett vattenpass, en pulsmätare eller ett bankkontor.

Enligt en klassisk teori om innovation från Everett Rogers beskrivs produktlivscykeln med en jämn kurva som först lockar nyfikna ”early adopters”, därefter de stora grupperna ”early majority” och ”late majority” och till sist så kallade ”laggards”, eftersläntrare. Enligt Rogers är innovatörens utmaning att överbrygga gapet mellan early adopters och majoriteten, skriver tusentips.se (se kurva här ovan, klicka på bildspelet).

Men, menar Downes och Nunes, företag måste inse att den teorin är ute. Disruptiva innovationer har i stället bara två stadier: ett fåtal testanvändare – och sedan alla andra på en gång. Kurvan skjuter spikrakt i höjden. Antingen blir den nya tjänsten en succé – eller en flopp. Och blir det en succé hinner konkurrenterna inte ens reagera.

Till exempel: När sajten Airbnb, som låter privatpersoner hyra ut sin bostad på nätet, kom kunde aldrig hotellkedjorna ana vilken succé den skulle bli. Det kunde heller inte taxibranschen när appen Uber, som låter vem som helst bli taxichaufför, gjorde entré.

Läs också: Gör som Airbnb – haka på trenden med delningsekonomi.

Så vad kan du göra för att skydda dig? Det pessimistiska svaret är att det är omöjligt. Det lite mer optimistiska går ut på att reagera rekordsnabbt, skriver tusentips.se och listar fyra strategier från Downes och Nunes:

1. Upptäck varningstecknen. Lär dig att se hotet i nya lösningar som än så länge underlägsna dina egna.

2. Sätt käppar i hjulet. När en disruptiv innovation väl fått upp farten kan du inte stoppa den, men du kan möjligen bromsa upphovsmännens förmåga att tjäna pengar tills du hinner få fram ett motmedel. Sänk dina egna priser kraftigt, lås in kunderna i längre kontrakt eller bilda allianser.

3. Var redo att dra. Gör dig redo att omedelbart evakuera en marknad som du inser kommer att bli olönsam.

4. Sprid riskerna på nya sätt. Diversifiering, alltså att ha en bred portfölj av varor eller tjänster, kan vara en trygghet om attacken kommer.

Läs mer om fenomenet disruptiv innovation på tusentips.se här och om de fyra motstrategierna här.

 


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.