Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Alliansens budget gäller 2015 – så påverkar det dig

10 november, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
I går röstades Alliansens budget igenom. Det innebär att den gäller 2015, oavsett vem som får bilda regering efter extravalet. Så påverkar det dig som småföretagare.

I och med att Alliansens budget röstades igenom igår kommer den att gälla 2015, oavsett resultatet i extravalet.
– Budgeten ska gälla hela nästa år. Sedan finns det säkert vägar ut och in men rent krasst så är det så att har man beslutat om en viss budget så är det den som ligger, säger Dan Stenborg, informatör på riksdagen till Dagens Nyheter.

Stefan Löfvén hänvisar dock till vårändringsbudgeten. Varje år på våren, i samband med att den ekonomiska vårpropositionen lämnas, har regeringen möjlighet att lämna en vårändringsbudget, med möjlighet till smärre justeringar kring det pågående budgetåret.
– Vi får hantera budgeten vid vårpropositionstiden. Det får vi återkomma till, säger Stefan Löfvén.

Vårändringsbudgeten är dock i huvudsak tänkt att göra mindre justeringar i en budget. Det finns en paragraf som tillåter regeringen att göra större förändringar i budgeten i händelse av ett krisläge, men den har aldrig tillämpats i en sådan här situation.Detta innebär att flera av de förslag som ingår i den rödgröna regeringens budgetförslag inte kommer att genomföras. Det gäller exempelvis:
  • Halverat rut-avdrag för dem som är under 65 år.
  • Höjda arbetsgivaravgifter för företagare som anställer unga.
  • Höjd skatt för pensionärer som är egenföretagare.
  • Höjd inkomstskatten för månadsinkomst över 50 000 kronor.
  • Satsning på ett innovationsråd.
  • Ökat stöd till Almi och UF, samt till Sveriges export- och investeringsråd.
  • Statliga riskkapitalbolag till nystartade, mindre företag.
Huruvida några nya förslag ur Alliansens budgetmotion kommer att genomföras är osäkert. De förslag som ligger i budgeten är:
  • Förbättra förutsättningarna för generationsskiften.
  • Se över hur regelverket för personaloptioner kan förbättras.
  • Pröva förutsättningarna för att fler företag ska undantas från kravet på revisionsplikt.
  • Effektivisera tvistlösningsmekanismerna. De föreslår kortare handläggningstid för tvistemål.
  • Att det skatterättsliga företrädaransvaret utreds, för att förbättra reglerna, öka förutsägbarheten och minska riskerna för att livskraftiga företag avvecklas. Även lagen om företagsrekonstruktion ska ses över, för att livskraftiga företag med betalningssvårigheter ska få möjlighet till en andra chans.
  • Att den tid det tar att starta ett företag i Sverige ska halveras.
  • Att kravet på aktiekapital sänks, för att sänka trösklarna att starta aktiebolag.
  • Att det skapas en digital tjänst ”en dörr in” för företagens uppgiftslämning, vilket ska förenkla företags kontakter med det offentliga och begränsa antalet myndighetskontakter.
  • Ge Skatteverket i uppdrag att mäta och kartlägga den tid företag ägnar åt skatteadministration och föreslå åtgärder för att minska denna.
  • Höja beloppsgränsen för förenklad faktura, för att underlätta företages hantering av mervärdesskatten.
  • Ge ett fortsatt uppdrag till Patentverket och Vinnova för att stärka företags hantering av immateriella tillgångar.
  • Införa krav på att alla myndigheter och kommuner sätter en tydlig tidsgräns för handläggningstider.
  • Införa ett nytt högkostnadsskydd för att sänka företagens kostnader för sjuklöner. Läs mer här!
  • Förlänga provanställningstiden från 6 till 12 månader.
  • Ytterligare sänka socialavgifterna för ungdomar under 23 år ned till 10,21 procent, men slopa nedsättningen för personer som fyllt 25 år.
  • Öka arbetsgivaransvaret för lärlingsutbildningarna. Genomföra en försöksverksamhet kring gymnasial lärlingsutbildning där branscher och arbetsgivare har ökat inflytande och ansvar, så kallade branschlärlingar. Höja lärlingsersättningen, i de fall lärlingen har en lärlingsanställning ska det prövas om ersättningen ska gå till arbetsgivaren.
  • Att även arbetslösa under 20 år ska kunna erhålla Starta-Eget-bidrag.
  • Öka och permanenta stödet till de som arbetar för att främja entreprenörskap i skolan, högskolan och yrkeshögskolan genom Ung Företagsamhet och Drivhuset.
  • Utöka kriminaliseringen av bluffakturor och identitetsstöld. Läs mer här!


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.