Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Hemligheterna från Sveriges främsta entreprenörer

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 september, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Sveriges fra¨msta entrepreno¨rer

Foto: Sveriges fra¨msta entrepreno¨rer

Vad gör Sveriges främsta entreprenörer annorlunda? Tänker de annorlunda? Har de annorlunda vanor? Här träffar vi 10 av Sveriges främsta entreprenörer och går igenom deras strategier, vanor och hemligheter. Detta får du inte missa!

Alright, här nedanför får du den optimala podd-playlisten för att första hur några av Sveriges främsta entreprenörer gör och tänker annorlunda. Men innan du spanar in den, gör som 1 000-tals andra framgångsrika företagare – prenumerera på våra tre mycket populära poddar (så att du inte missar något avgörande avsnitt). Poddarna är skapade för dig som vill levla upp till ditt drömföretag och ditt drömliv!

Alright, då är det dags – här kommer spellistan som hjälper dig att förstå hur Sveriges främsta entreprenörer tänker och gör.

1. Sveriges mest prisade entreprenör Pernilla Ramslöv delar sina framgångsprinciper

Pernilla Ramslöv är en av Sveriges mest prisade entreprenörer 2019 – med titlar som årets VD, Årets kvinnliga stjärnskott i “Entrepreneur of the Year” och Sveriges mäktigaste kvinna i kategorin Entreprenör.

Hur hjälper avsnittet mig att bli en bättre entreprenör?

  • I det här avsnitt berättar Pernilla hur hon byggt ett extremt framgångsrikt konsultbolag. Nox Consulting, som hon grundade, har dag över 5 000 konsulter.
  • Hon berättar också varför en lyckobudget har hjälp henne att lyckas både i livet och med företaget. Vill du veta hur årets VD bygger sitt bolag? Såklart du vill. Trevlig lyssning!

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

2. Catena Media-grundaren Erik Bergmans bästa business hacks, life hacks och bio hacks

Erik Bergman byggde upp miljardbolaget Catena Media och tjänade 50 miljoner dollar innan han fyllde 30. Känd för svenska folket blev han med sina sextips i Framgångspodden, men i “Ordinary People who do Badass Things” kommer han att visa en helt annan sida.

Vilka hacks lär jag mig från en av Sveriges främsta entreprenörer?

  • Erik bjuder här på sina absolut bästa bio-, business-, och life hacks för ett framgångsrikt liv och företagande.
  • Dessutom berättar han om sitt nya livsprojekt great.com och sist men inte minst (som bonus) passar vi på att försöka lösa klimatkrisen. Om du någon gång ska lyssna på ett poddavsnitt är det detta!

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

3. Effektivitetsnörden Andreas Wilhelmsson ska göra Sverige importfritt med vertikalodlingen Ljusgårda

Det snackas mycket om Ljusgårda just nu. Inomhusodling är hett, investerarna är nyfikna och världen ligger för företagets fötter. Vd:n Andreas Wilhelmsson är en riktig superentreprenör utan begränsningar, och efter vårt samtal förstår vi varför.

Vilka insikter får jag efter detta poddavsnitt?

  • Vi får lära oss hur focus days, buffer days och free days maximerar produktiviteten för Andreas, och varför stora misslyckanden är en avgörande läxa för framgång.
  • Gillar du tips som gör dig mer produktiv? Min vän, då kommer du att älska det här avsnittet.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

4. Så bygger du ett riktigt superföretag – med Jessica Löfström

Förbered dig på en riktig inspirations- och kunskapskavalkad när vi livepoddar med en av landets främsta entreprenörer. Jessica Löfström har blivit utsedd till en av Sveriges mäktigaste kvinnor och hennes ExpanderaMera är ett riktigt superföretag.

Dessutom är hon grundare till nätverket 17, där Sveriges absolut främsta kvinnliga entreprenörer samlas. Få i Sverige vet mer än Jessica om hur du får ditt företag att växa, och nu får du möjlighet att lyssna på hennes absolut viktigaste råd för att lyckas växla upp.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

5. Tjoffe Sjögrens osannolika framgångssaga

Mot alla odds skapade Tjoffe Sjögren framgångssagan Städarna – genom att vandra helt andra vägar än alla andra. Hur många skulle våga anställa 20-åringar som vd:ar till dotterbolagen? Men framgången till trots, det här är en historia om entreprenörskapets dalar och toppar. En historia som berör, sätter spår. Och en historia som är långt ifrån färdigskriven.

Efter framgångarna med Städarna och investeringar i bland annat Ideal of Sweden siktar Tjoffe på ett nytt mål – att förändra världen. Hur? Det får du veta när du lyssnar på det här underbara avsnittet.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

6. Gasellföretagaren som tog 300 dagars semester – möt Robert Malmqvist

Drömmer du också om att skapa ett gasellföretag, sälja det och ta en semester utan slut runt hela jordklotet? Då kommer du att älska det här avsnittet med entreprenören Robert Malmqvist, inspelat en kort tid efter att han sålde bolaget Precont och precis innan han tog med familjen på 300 dagar i världens alla paradis.

Hur lär avsnittet oss entreprenörer att levla?

  • Hur gjorde Robert för att skapa sina drömmar? Delar av svaret verkar ligga i några briljanta insikter från gurun Robin Sharma. Vill du veta vilka? Lyssna och lär.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

7. Från Nyföretagarcentrum till 100-miljonersbolag – möt Middagsfrids grundare Kicki Theander

Hur många svenskar har skapat en helt ny bransch? Kicki Theander är en av de få, och med Middagsfrid gick hon från idé till 100-miljonersbolag, samtidigt som hon förändrade hur vi handlar vår mat.

Men resan har varit långt ifrån spikrak, och nu delar Kicki frikostigt med sig av motgångarna och framgångarna som formade henne att bli en av Sveriges mest spännande entreprenörer. Det här är ett avsnitt du kommer att älska, i alla fall om du vill bli en av ytterst få som verkligen skapar förändring i världen.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

8. Från Draknästet till miljardsuccé – möt Storytels Jonas Tellander

Succé har ett pris. Intimt och exklusivt berättar Storytels grundare Jonas Tellander om hur han tog bolaget från Draknästet och tuffa tider till miljardvärderingar och uppköp av giganten Norstedts.

Vad lär jag mig i poddavsnittet?

  • En framgångssaga utan dess like. Men lyssna extra noga på vad Jonas har fått offra för att nå framgången och vilka vanor som varit helt avgörande.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

9. Så gjorde två entreprenörer från Vällingby OBH Nordica ett miljardbolag – med Thomas Ek

Kan två bröder och entreprenörer från Vällingby skapa ett miljardbolag? Det lyckades Thomas och Peter Ek med, och snart hade deras OBH Nordica 97 % varumärkeskännedom. Men vad gjorde de annorlunda? Och vilka principer tog dem till framgången?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

10. Så tog han aktieklubben till en miljardportfölj – med Per H Börjesson

Det som började som en aktieklubb är nu investmentbolaget Spiltan, med en portfölj värderad till 5 miljarder. Hur gjorde Per H Börjesson för att nå dit? 

Vad lär jag mig i poddavsnittet ?

  • Vilka strategier gjorde att Per H Börjesson lyckades bättre än alla andra?
  • Per H också delar med sig av sina viktigaste råd för att bli miljonär.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.



ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé – omsätter 20 miljoner på två personer

De har inga anställda och har inte tagit in något riskkapital. Ändå har syskonen Liza och Tommie Gridelli lyckats bygga ett delikatessvarumärke med internationell räckvidd. Allt tack vare barndomens doft- och smakminnen – och fin hjälp från Nordea.

nordea
Nordea 30 september, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 8 minuters läsning
Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé

Foto: Karl Nordlund

Psst! Innan vi berättar hur syskonen Gridelli byggt sitt fantastiska företag, ta gärna en titt på Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa. 

Det sägs att doften är vårt mest envisa sinne – den tränger så djupt in i oss att den aldrig släpper taget. Smaken bär på samma magi, på en bråkdels sekund kan den föra oss till en annan tid, en annan plats. Det är något syskonen Liza och Tommie Gridelli vet allt om.

För dem är dessa sinnen motorn i deras framgångssaga, det som fick dem att en dag för över tjugo år sedan beställa hem en halv pall olivolja från deras farmors och farfars vänner i Italien.

– Våra barndomssomrar hos farmor och farfar i Rimini var en dröm med sol, närhet till havet och stora middagar, men framför allt ett svalt skafferi fullt av godsaker från olika delar av Italien, berättar Tommie Gridelli.

– Från skafferiet fick vi barn ofta i uppgift att hämta olivoljan – en så kallad novello som görs innan oliverna hunnit mogna. Den hade funnits i generationer och den var så god, säger Liza Gridelli.

1_DSC9860
Syskonen Liza och Tommie Gridelli tillbringade barndomssomrarna hos farmor och farfar i Rimini. Smakminnena därifrån inspirerade dem att starta ett företag tillsammans med italienska delikatessprodukter.

Foto: Karl Nordlund

Hamnade i Rimini av en slump

Det är morgon i den gamla ramverkstaden i Lerum, där syskonen huserar med sitt numera tolvåriga delikatessvarumärke Gridelli.

– Vi hinner inte packa själva längre, så nu ska vi flytta allt till ett tredjepartslager, säger Tommie medan han vandrar runt bland hyllmeter av olivoljor, vinäger och marmelader.

Flera decennier tidigare hade de sett sin pappa komma hem från resor med väskan full av råvaror.

– När mamma som ung tågluffade genom södra Europa, hamnade hon i Rimini – där hon blev kär i en trummis. Det var pappa. Efter några år i Italien flyttade de till Sverige, men under hela vår uppväxt fanns en längtan kvar, efter råvaror som inte gick att hitta här.

Att Liza och Tommie Gridelli som vuxna tog hem den olivolja de älskat som barn är därför inte så märkligt, med tanke på att de sett sin pappa göra det. Och att de skulle jobba ihop har de alltid vetat.

– Jag tror vi var fjorton och sju år gamla när vi bestämde oss för det, säger Liza.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

2_DSC9201
För 20 år sedan beställde Liza och Tommie en halv pall olivolja från farmor och farfars vänner i Rimini. Det blev starten på framgångssagan Gridelli.

Foto: Karl Nordlund.

Nu finns Gridelli även i Sydkorea

Men de kunde lika gärna ha hamnat i konstens värld – deras andra stora kärlek efter det italienska köket. Under uppväxten i Lerum var väggarna täckta med målningar, och deras pappa, som var kläddesigner, och mamma, dekoratör, tog dem ofta till museer där fantasin fick vandra fritt bland färger och former. Men i Tommie pulserade också en entreprenöriell ådra.

– Redan som väldigt liten försökte jag sälja mina teckningar, för jag älskade både att måla och göra affärer.

När föräldrarna senare separerade blev det naturligt att både hålla i pengarna och att hjälpa till hemma hos mamma, där de fortsatte att bo.

– Men vi spräckte såklart alltid matbudgeten. Vi lagade nämligen gärna stora italienska middagar och åkte långt för att hitta de rätta råvarorna, berättar Liza.

Även om Tommie så småningom hade egen ateljé i Göteborg och Liza gick i konstskola såg ingen av dem en yrkesmässig framtid i konstintresset. År 2013 tog de i stället ett lån från Nordea för att öppna den lilla restaurang- och delikatessbutiken Fratelli Gridelli i Göteborg.

– Med tiden växte idén fram att satsa på Gridelli som varumärke, och vi började låta kunderna upptäcka olivoljan från Rimini.

Snart hade de en lista på över 10 000 förbeställningar, men innan de tog hem olivoljan lät de formgivaren Mikael Selin designa etiketten till deras nyfödda varumärke.

– För oss är det avgörande att utsidan motsvarar insidan – produkten ska både smaka gudomligt och se vacker ut.

I samma veva lade de ner Fratelli Gridelli och tog ett lån på 800 000 kronor. Året därpå kunde de betala av lånet.

– När vi hade våra tre första produkter packade vi var sin bil och åkte till olika butiker som såg inbjudande ut och visade upp dem.

3_DSC9352
Alltid på väg! Syskonen Gridellis bolag växer snabbt och nu säljs deras produkter även i Europa och Sydkorea, och snart också i USA.

Foto: Karl Nordlund.

I dag, sju år senare, är Gridelli ett brett delikatessvarumärke med stigande omsättning.

– Målet för det här räkenskapsåret är att omsätta 20 miljoner i Sverige, säger Tommie och berättar att produkterna genom distributörer även säljs i Europa, Sydkorea och snart i USA.

– Det är en lång process att gå in i ett nytt land. Mycket tid och pengar går åt till registreringar och avtal, inte minst för att säkra varumärket och knyta våra producenter till oss.

Nordea blev en hjälpande hand

Trots framgången är de fortfarande bara två i företaget och anlitar i stället konsulter när det behövs. De har heller aldrig tagit in något riskkapital.

– Vi är rätt känsliga och vill göra på vårt sätt utan någon annans påverkan, även om det innebär att företaget inte växer i raketfart.

”Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.”

Liza Gridelli

När de velat ta större kliv har de vänt sig till Nordea. Något de gjorde nyligen, då ännu en doft väckte minnen.

– Den påminde om farmors fräscha badrum, trädgården som var full av lavendel och lädret från skorna som farfar jobbade med i garaget, berättar Liza.

Tips! Här hittar du Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.

4_DSC8815
Under åren har Liza och Tommie fått stor hjälp från Nordea, framför allt när de har velat ta nästa steg med verksamheten. ”Nordea har förståelse för vår vision, och det betyder mycket.”

Foto: Karl Nordlund.

Drömmen var att förpacka doften i tvålar och lotion och skapa ett helt nytt varumärke inom beautysegmentet, döpt efter deras gammelfarmors namn Bracci.

– Genom Nordea har vi dels kunnat höja checkkrediten när omständigheterna krävt det, dels tagit lån vid en uppstart, som med Bracci. Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.

Även i produktionen är de noga med att gå sin egen väg. Basilikaoljan kan exempelvis bara tillverkas av en viss producent en gång per år, och apelsinmarmeladen görs enbart på sicilianska apelsiner, skördade först efter ett visst antal kalla nätter.

5_DSC9811_6x4
Varje kväll delar Tommie och Liza sina middagsbilder med varandra. ”I snitt lägger vi nog ner tre timmar i köket varje dag.”

Foto: Karl Nordlund.

Det låter dyrt och omständigt men de försvarar det med att det är kopplat till deras arv.

– Alla som är kopplade till den italienska matkulturen är intresserade av råvaran. Det är därför du i Italien kan höra en åttaåring prata med en åttioåring om hur perfekt mogen zucchinin är och vilken middag man ska göra på den.

Och varje kväll skickar de bilder till varandra på dagens middag.– I snitt lägger vi nog båda ner tre timmar per kväll i köket. Vi kan jobba hur hårt som helst, men aldrig så mycket att vi missar att komma hem och laga middag.

– För att det är det som är viktigt på riktigt. Inte minst i mörka och skakiga tider som dessa, då är det avgörande att få samlas med familj och vänner runt middagsbordet, säger Liza.

– Ja, i slutändan är det nog anledningen till att vi gör det vi gör. Inte bara för att förlänga farmors skafferi, för att själva ta oss tillbaka till de italienska barndomssomrarna eller för att bygga ett framgångsrikt företag, utan för att sprida dofter och smaker som kan göra skillnad på djupet, säger Tommie.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Tommie Gridelli
Ålder: 50 år.
Familj: Frun Katrin, sönerna William, 9 år, och Oliver, 5 år.
Bor: Lerum.Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Top Dog av Jens Lapidus.
Förebild: Min farfar, som alltid trodde på mig och gav mig trygghet.
Livsmotto: Slumpen är ingen tillfällighet, och att alltid vara positiv.
Dolda talanger: Jag löser mental matematik blixtsnabbt. Jag skriver också gärna poesi som jag tvingar alla att lyssna på vid middagarna.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Liza Gridelli
Ålder:
44 år.
Familj: Maken Nicolas, döttrarna Lola, 15 år, och Niki, 9 år.
Bor: Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Den vita stormen av Martin Gelin, om rasismens historia i USA. Väldigt deprimerande, men otroligt bra.
Förebild: Carina Fihn, min lärare från konstskolan. Hon är en duktig konstnär och ett fantastiskt bollplank i allt jag tar mig för. Och mamma, såklart, som alltid är involverad och hjälper oss i det vi gör. 
Livsmotto: Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
Dold talang: Kan alla Beatleslåtar utantill.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.