Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Hon fick drömlivet – när hon slutade anpassa sig

13 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Johanna har alltid drömt om att leva på landet men ville inte behöva pendla flera timmar varje dag. Nu jobbar hon hemifrån och kan gå ut och arbeta med ett stängsel till korna om hon behöver skingra tankarna en stund.

Johanna Schuster bröt upp, bytte jobb och flyttade när ångesten blev för stor, tills den dag hon lyssnade på sig själv. Då kom hon fram till sin affärsidé och vad hon faktiskt ville göra i livet.Johanna Schuster arbetade i flera år med kommunikation inom stora företag som IKEA Foundation, Rädda Barnen och Ericsson. Men efter att ha bytt jobb 7 gånger på 6 år och flyttat 14 gånger mellan 3 olika städer tog det stopp.

– Jag fick ångest så fort jag vaknade och ville inte gå upp ur sängen. Jag trodde hela tiden det handlade om jobbet, men det jag egentligen behövde göra var att byta livsstil och acceptera att jag behövde få använda mer än ett av mina intressen för att trivas med ett jobb.

Så en oktoberkväll kånkade hon över tre väskor från sin lägenhet i Stockholm till sin brors och ungefär 6 månader senare hade Johanna sålt sin egen lägenhet, hyrt ett hus på landet, träffat kärleken i bonden Oskar och startat eget företag.

– Jag började med att ta reda på vad som var viktigt för mig, hur ville jag leva och bo. Det var först efter en workshop i USA som jag förstod hur viktigt det är att ställa sig den frågan först för att lyckas skapa sig ett jobb man trivs med på lång sikt. Insikterna jag fick där och då gjorde att jag kände att jag ville hjälpa fler att skapa sitt drömjobb, utifrån hur man drömmer om att leva.

I dag har Johanna sitt eget företag, wanderingliving, där hon använder sin egen livserfarenhet för att som livsdesigner hjälpa andra som inte är helt nöjda med sin arbets- och livssituation.Vad menar du med ”livsdesigner”?
– Förutom att jag hjälper människor att hitta sätt att försörja sig, utifrån hur de vill leva, så använder jag mina kommunikationskunskaper för att hjälpa till med första marknadsföringen i form av en hemsida. Där kan jag använda mycket av det jag arbetat med tidigare, samtidigt som jag får utlopp för mitt kreativa intresse som skriva, fotografera och designa.

Johannas råd för att hitta ny riktning och få bättre balans mellan jobb och privatliv:

  • För att veta hur du ska nå balans måste du först ställa dig frågan hur du värderar framgång. Är det att nå stora framgångar med ditt företag eller är det att hitta ett sätt där ditt företag hjälper dig att få ut så mycket av livet som möjligt? För att hitta balans behöver du först ha klart för dig vilka prioriteringar du har. Ett sätt att få bättre grepp över vad som känns viktigt i ditt liv, för att du ska vara nöjd, är att ställa dig frågan vilka tre saker du inte kan tänka dig att kompromissa med i ditt ideal-liv.
  • Nästa steg är att se till att livet fungerar bättre med de prioriteringar du har. Fundera på vad du saknar i ditt liv för att känna dig mer tillfreds. Många som inte är nöjda med sitt liv fokuserar för mycket på vad som brister med jobbet, än det som motverkar balans i livet hemma. Vad skulle du behöva mer eller mindre av i ditt liv för att må bra?
  • Om jobbet i dag tar över för mycket av ditt liv och hindrar dig från att leva det liv du vill - fundera på hur jobbet kan bli en del av livet istället för tvärtom. Om du t ex längtar efter att spendera mer tid på resande fot – fundera då på hur du kan anpassa jobbet till det och bli mer mobil i dina kontakter med kunder, uppdrag du tar etc. Fundera på hur du kan kombinera intressen, kunskaper, erfarenheter och talanger för att skapa inkomstkällor som ger dig mer av livet du drömmer om!
  • Om det du drömmer om känns för övermäktigt att genomföra, dela upp det i små genomförbara steg. Även om det finns 100 saker du måste göra för att nå ditt mål så finns det alltid bara ett nästa steg. Fokusera på det, ett steg i taget. Börja med att sätta upp ett huvudmål, T ex “Inom ett år ska jag…” Ta ner det målet till delmål.
  • Och så en sista sak som kanske är viktigast av allt för att verkligen lyckas få till en förändring - ta reda på vad du behöver få in i inkomst varje månad för att trivas och kunna hantera fasta utgifter. Finns det något du skulle kunna förändra här för att få mer av det du drömmer om? Omprioritera? Fundera på vad du är villig att offra för att få det liv du vill ha.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.