Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Ica-handlarna som blev husbyggare

Yasemin Bayramoglu 21 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Ola och Fredrik Thunell har gått från att driva matbutiker till att bygga småhus. FOTO LASSE BURELL

Ola och Fredrik Thunell har gått från att sälja ett basbehov till ett annat. Steget var inte så stort som man skulle kunna tro.– Mat- och bostadskunder har ungefär samma krav och engagemang, säger Fredrik.

Prismedvetenhet och kundfokus är a och o i livsmedelsbranschen. När de före detta Ica-handlarna Ola och Fredrik Thunell gått från mat- till bostadsaffärer, med sin affärsmodell som ska göra det möjligt för ”den vanlige svensken” att bo i ett designhus, har de stor nytta av dessa erfarenheter.

LÄS OCKSÅ: BESLUTET SOM GAV MARIE FLER KUNDER

– Som livsmedelshandlare måste man effektivisera processer och kapa kostnader, det tar vi nu med oss in i bostadsbranschen. Vi drivs av att omsätta Icas värderingar och kundfokus till denna extremt konkurrensutsatta bransch säger Ola Thunell, vd på Signum fastigheter.

Flytten gav inspiration till byte


Ola började inom Ica-koncernen på 1990-talet och jobbade inledningsvis med etablering av nya butiker. Han har också varit med och byggt upp en livsmedelskedja i Moskva, på konsultbasis.
– 1998 fick jag ta över min första Ica-butik, en konkurshotad butik i Karlstad. Totalt har jag och min fru drivit tre olika butiker i Värmland, säger Ola.

När han och hustrun sedan blev erbjudna att ta över Ica Kvantum i Vallentuna gick flytten för hela familjen, med fyra barn, till Stockholm. Bygget av familjens nya hus inspirerade dock till en ny karriär – och ett branschbyte där livsmedel ersattes med bostäder.
– Vi anlitade Willa Nordic för att bygga vårt nya hus. Jag fick stort förtroende för det byggbolag, LMR Bygg, som de anlitade för att bygga huset. Det slutade med att vi började prata nya affärsidéer, berättar Ola.

Han fick med sig sonen Fredrik och tillsammans med Mikael Hultman på LMR Byggnads AB grundande de Signum Fastigheter 2014.
– Vi vill bygga högkvalitativa designhus för den breda massan, säger Fredrik som är marknadsansvarig.
Ola och Fredrik har inspirerats av Icas modell för effektivitet och kundfokus och strävar efter att omsätta erfarenheterna från livsmedelsbranschen till den extremt konkurrensutsatta bygg- och fastighetsbranschen.

Matpriset viktigare än på bostad


Enligt Ola är livsmedelskunder mer prismedvetna än bostadsköpare.
– Byggbranschen är konservativ. Sverige har bland de högsta byggkostnaderna i världen, processerna har inte effektiviserats på många år och det verkar vara okej att komma med tilläggskostnader till kunden. Så kan man inte göra i livsmedelsbranschen. Där måste vi hela tiden titta på var och varför extra kostnader uppstår och hur vi kan kapa dem, säger Ola.

Genom att äga hela värdekedjan, från ax till limpa, är det lättare att effektivisera och driva kostnader ur systemet.
– Då behöver vi inte sitta i knät på någon mellanhand utan kan gå till källan direkt och förhandla, säger Ola.

Signum har haft kunden i fokus när de tagit fram sina kalkyler. De har helt enkelt vänt på steken och ställt frågan: hur mycket kan till exempel ”polisen och sjuksköterskan” betala för ett hem med hög kvalitet och designfaktor i realiteten? Vad tjänar de och vad ställer banken för krav på dem?

Tog bort tillvalen


Utifrån det har de sedan tagit fram en husserie i olika storlekar, där det egna byggföretagets hantverkare varit med i planeringen för att optimera konstruktionen och underlätta byggandet i såväl fabrik som på plats, för att därmed effektivisera och pressa priserna för slutkund.
– Skelettet är detsamma i alla husserier. Vi förser det bara med ny keps. Eftersom vi håller en hög kvalitet från början har vi tagit bort alla tillvalsmöjligheter. Vi vet vad våra kunder vill ha, säger Fredrik.

Nyligen ingick de avtal med hustillverkaren Willa Nordic AB för att uppföra en ny husfabrik i småländska Stockaryd.
– Fabriken blir den sista pusselbiten så att vi kan kontrollera hela värdekedjan, säger Fredrik.

Första leveransen av egna designhusserien blir till projektet Stenby Ängar i Eskilstuna. På sikt kommer flerbostadshus (hyresrätter och bostadsrätter) att produceras i fabriken enligt samma tänk.
Målet är att om 3–4 år bygga 200 hem per år. Hittills har man uppfört flera projekt, bland annat Å-husen i Trosa, Brf Österskärs handel i Åkersberga och Park 21 i Sollentuna.

Båda behoven talar till känslor


För Fredrik, uppvuxen i en handlarfamilj och med utbildning från Ica-skolan, var vägen egentligen utstakad. Men att jobba med bostäder är minst lika roligt som livsmedel, tycker han.
– Mat- och bostadskunder har ungefär samma krav och samma engagemang. Båda behoven talar till våra sinnen och känslor. Doft och syn är viktig och i slutändan handlar det om trygghet både när det gäller hur vi bor och vad vi stoppar i oss, säger Fredrik som själv beskriver sig som den designintresserade, säljinriktade entusiasten medan Ola är den lugna, erfarna företagaren och ekonomen. Vi kompletterar varandra bra, vi ger och tar.

En Ica-butik finns fortfarande i familjen.
– För mig kändes det roligt att vara med och bygga upp ett eget företag i stället för att förvalta en verksamhet, säger Fredrik.
Ola är nöjd med att ha vågat ta steget till en ny bransch ihop med sonen.
– Vi var två vuxna och fyra barn som skulle samsas om en Ica-butik, så det var lika bra att jag hittade på något annat. Men jag åker gärna och plockar varor ibland när jag saknar den biten.
TEXT: SUSANNE BENGTSSON


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.