Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Ica-handlarna som blev husbyggare

Yasemin Bayramoglu 21 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Ola och Fredrik Thunell har gått från att driva matbutiker till att bygga småhus. FOTO LASSE BURELL

Ola och Fredrik Thunell har gått från att sälja ett basbehov till ett annat. Steget var inte så stort som man skulle kunna tro.– Mat- och bostadskunder har ungefär samma krav och engagemang, säger Fredrik.

Prismedvetenhet och kundfokus är a och o i livsmedelsbranschen. När de före detta Ica-handlarna Ola och Fredrik Thunell gått från mat- till bostadsaffärer, med sin affärsmodell som ska göra det möjligt för ”den vanlige svensken” att bo i ett designhus, har de stor nytta av dessa erfarenheter.

LÄS OCKSÅ: BESLUTET SOM GAV MARIE FLER KUNDER

– Som livsmedelshandlare måste man effektivisera processer och kapa kostnader, det tar vi nu med oss in i bostadsbranschen. Vi drivs av att omsätta Icas värderingar och kundfokus till denna extremt konkurrensutsatta bransch säger Ola Thunell, vd på Signum fastigheter.

Flytten gav inspiration till byte


Ola började inom Ica-koncernen på 1990-talet och jobbade inledningsvis med etablering av nya butiker. Han har också varit med och byggt upp en livsmedelskedja i Moskva, på konsultbasis.
– 1998 fick jag ta över min första Ica-butik, en konkurshotad butik i Karlstad. Totalt har jag och min fru drivit tre olika butiker i Värmland, säger Ola.

När han och hustrun sedan blev erbjudna att ta över Ica Kvantum i Vallentuna gick flytten för hela familjen, med fyra barn, till Stockholm. Bygget av familjens nya hus inspirerade dock till en ny karriär – och ett branschbyte där livsmedel ersattes med bostäder.
– Vi anlitade Willa Nordic för att bygga vårt nya hus. Jag fick stort förtroende för det byggbolag, LMR Bygg, som de anlitade för att bygga huset. Det slutade med att vi började prata nya affärsidéer, berättar Ola.

Han fick med sig sonen Fredrik och tillsammans med Mikael Hultman på LMR Byggnads AB grundande de Signum Fastigheter 2014.
– Vi vill bygga högkvalitativa designhus för den breda massan, säger Fredrik som är marknadsansvarig.
Ola och Fredrik har inspirerats av Icas modell för effektivitet och kundfokus och strävar efter att omsätta erfarenheterna från livsmedelsbranschen till den extremt konkurrensutsatta bygg- och fastighetsbranschen.

Matpriset viktigare än på bostad


Enligt Ola är livsmedelskunder mer prismedvetna än bostadsköpare.
– Byggbranschen är konservativ. Sverige har bland de högsta byggkostnaderna i världen, processerna har inte effektiviserats på många år och det verkar vara okej att komma med tilläggskostnader till kunden. Så kan man inte göra i livsmedelsbranschen. Där måste vi hela tiden titta på var och varför extra kostnader uppstår och hur vi kan kapa dem, säger Ola.

Genom att äga hela värdekedjan, från ax till limpa, är det lättare att effektivisera och driva kostnader ur systemet.
– Då behöver vi inte sitta i knät på någon mellanhand utan kan gå till källan direkt och förhandla, säger Ola.

Signum har haft kunden i fokus när de tagit fram sina kalkyler. De har helt enkelt vänt på steken och ställt frågan: hur mycket kan till exempel ”polisen och sjuksköterskan” betala för ett hem med hög kvalitet och designfaktor i realiteten? Vad tjänar de och vad ställer banken för krav på dem?

Tog bort tillvalen


Utifrån det har de sedan tagit fram en husserie i olika storlekar, där det egna byggföretagets hantverkare varit med i planeringen för att optimera konstruktionen och underlätta byggandet i såväl fabrik som på plats, för att därmed effektivisera och pressa priserna för slutkund.
– Skelettet är detsamma i alla husserier. Vi förser det bara med ny keps. Eftersom vi håller en hög kvalitet från början har vi tagit bort alla tillvalsmöjligheter. Vi vet vad våra kunder vill ha, säger Fredrik.

Nyligen ingick de avtal med hustillverkaren Willa Nordic AB för att uppföra en ny husfabrik i småländska Stockaryd.
– Fabriken blir den sista pusselbiten så att vi kan kontrollera hela värdekedjan, säger Fredrik.

Första leveransen av egna designhusserien blir till projektet Stenby Ängar i Eskilstuna. På sikt kommer flerbostadshus (hyresrätter och bostadsrätter) att produceras i fabriken enligt samma tänk.
Målet är att om 3–4 år bygga 200 hem per år. Hittills har man uppfört flera projekt, bland annat Å-husen i Trosa, Brf Österskärs handel i Åkersberga och Park 21 i Sollentuna.

Båda behoven talar till känslor


För Fredrik, uppvuxen i en handlarfamilj och med utbildning från Ica-skolan, var vägen egentligen utstakad. Men att jobba med bostäder är minst lika roligt som livsmedel, tycker han.
– Mat- och bostadskunder har ungefär samma krav och samma engagemang. Båda behoven talar till våra sinnen och känslor. Doft och syn är viktig och i slutändan handlar det om trygghet både när det gäller hur vi bor och vad vi stoppar i oss, säger Fredrik som själv beskriver sig som den designintresserade, säljinriktade entusiasten medan Ola är den lugna, erfarna företagaren och ekonomen. Vi kompletterar varandra bra, vi ger och tar.

En Ica-butik finns fortfarande i familjen.
– För mig kändes det roligt att vara med och bygga upp ett eget företag i stället för att förvalta en verksamhet, säger Fredrik.
Ola är nöjd med att ha vågat ta steget till en ny bransch ihop med sonen.
– Vi var två vuxna och fyra barn som skulle samsas om en Ica-butik, så det var lika bra att jag hittade på något annat. Men jag åker gärna och plockar varor ibland när jag saknar den biten.
TEXT: SUSANNE BENGTSSON


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.