Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inför ny bolagsform för de små

9 augusti, 2018 3 minuters läsning

Foto: Revisor eller inte det är frågan. Foto: Getty Images

Anders Andersson efterlyser ett AB light för att underlätta för företagare.

I över 25 år har jag haft aktiebolag. Jag har gjort en stor del av bokföringen själv, men också tagit hjälp av en redovisningskonsult för att spara tid och vara säker på att allt blir rätt. Tidigare skickades sedan bokslutet vidare till en revisor.

[caption id="attachment_27786" align="alignright" width="195"] Anders Andersson[/caption]

Redovisningskonsulten har gett mig bra hjälp under åren. Men revisorn har inte varit till någon nytta – enligt lagen har han inte ens rätt att ge affärshjälp. Han har varje år bara skickat en faktura på 10–12 tusen. När jag påpekat att arvodet känts högt brukade han urskulda sig med att största delen av hans tid gått åt till dokumentation och administration som till och med han ansåg som onödig.

När revisionsplikten för små bolag äntligen avskaffades i november 2011 blev jag naturligtvis glad. Jag hade länge skrivit om hur orimligt det är att ett litet enmansbolag ska ha samma regler som bolag med miljardomsättning och tusentals anställda.

Men nu föreslår Riksrevisionen att plikten ska återinföras för alla aktiebolag. Det är ett steg i fel riktning i en tid när regelbördan för småföretagen blir tyngre och tyngre.

Detta framhöll jag i en debatt som nyligen arrangerades i riksdagshuset av centerpartiet och Småföretagarnas riksförbund.

Riksrevisor Helena Lindberg menade då att hennes utredning visar att de bolag som avstått från revisor växer sämre än liknande företag som valt att behålla revisorn.

Jag menar att detta är en självklarhet. Företagen som valt bort revisorn är oftast sådana som inte vill eller kan växa och som är försiktiga med kostnader. De som har kvar revisorn har oftavelat expandera och behöver inte vara så kostnadsmedvetna.

Skatteverket har heller inte funnit belägg för att företag utan revisor fuskar mer än de som har revisor. Ändå kommer riksrevisorn med svepande och ogrundade anklagelser om att skattefusket är störst bland frisörer, krogägare, taxiägare och de som har skönhetssalonger.

Jag håller med om att det behövs mer resurser för att försöka komma åt skattefuskare av alla slag. Men inte är återinförd revisionsplikt rätt väg att komma åt detta. Enligt Riksrevisionens utredning gör företagare som saknar revisor fler småfel i sina bokslut. Men dessa problem löser sig när Bolagsverket snart äntligen inför automatisk kontroll av summeringsfel av årsredovisningar.

Jag och många andra kritiker från olika håll menar att Riksrevisionens förslag om återinförd revisionsplikt för alla bör kastas i papperskorgen.

I debatten i riksdagshuset hade jag väntat mig att revisorernas egen organisation FAR skulle hylla Riksrevisionens förslag. Men i stället kom FAR:s generalsekreterare Dan Brännström med en idé av samma slag som jag tidigare kommit med i Driva Eget.

Han tycker att Sverige borde införa ett slags AB Light, en ny företagsform med lägre krav på aktiekapital och med mildare regler. Det är ett utmärkt förslag som kan få fler att byta från enskild firma där företagets ekonomi lätt blandas ihop med den privata.

En ny utredning borde spalta upp alla dagens regler för aktiebolag. De kunde sedan delas upp i tre grupper:

1.De som kunde slopas för AB Light.2.De som måste vara kvar, men i förenklad form.3. De som måste gälla för alla aktiebolag.

Gränsen för när denna nya bolagsform skulle få användas
skulle kunna ligga där dagens gräns går för att slippa revisionsplikt – högst tre anställda, omsättning under tre miljoner och tillgångar mindre än 1,5 miljoner.

Tänk om Riksrevisionens undermåliga utredning kunde leda till något i denna stil.

AV: Anders Andersson


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.