Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Innovera eller dö – Så ökar du din innovationskraft

4 april, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Så blir du mer innovativ. Foto: Getty Images

Man får ständigt höra att man inte får stagnera utan hela tiden ska tänka nytt. Men hur lyckas man med det? Verksamhetsutvecklaren Staffan Ehde ger sina bästa tips på hur du kommer på nya idéer och blir mer innovativ!

Du kom på en bra affärsidé, och nu har du fått snurr på verksamheten, så varför behöver du egentligen ägna det här med kreativitet någon uppmärksamhet, tänker du kanske?

– Jo, på samma sätt som att man inte kan gå in i ett äktenskap och tänka ”nu är vi gifta, nu behöver jag inte göra något mer för att utvecklas!” så handlar driva företag idag om relationer, och om att hela tiden erbjuda kunden små eller stora kreativa överraskningar där man löser problem som denne inte ens visste om att han eller hon hade, säger Staffan Ehde.

Läs också: Varsågod och sno entreprenörernas affärsidéer!Han är verksamhetsutvecklare och aktuell med boken ”Innovera eller dö: konkurrera med syftet, verksamhetens DNA” (Roos & Tegnér).

Han nämner framförallt empati och problem som två föräldrar till ett företags kreativitet. För att kunna förnya sin verksamhet så måste man leva nära kunden och empatiskt förstå dennes vardag. När man väl har identifierat problemen får man nycklarna till att hitta sitt företags syfte – och det är då idéerna kan börja sprudla i rätt riktning.

– Man kan säga det hur många gånger som helst, men du måste gå i kundens skor.

Har du en butik, så ska du egentligen göra hela resan hemifrån också. Och du måste ha med dig två snoriga ungar som skriker och en inkomplett inköpslista på fickan. Först då ser du vad som måste göras i ditt företag.

Dina konkurrenter nöjer sig kanske med att göra marknadsundersökningar, men den som vill vara framgångsrik förstår ju att man måste leva med problemet för att komma på nya idéer.

Läs också: Här är alla bidrag som kan rädda ditt företag!

4 fällor att undvika

1. Du vet inte riktigt vad som är företagets syfte
Syftet kan aldrig bara vara ”att tjäna pengar”, för det genererar inte några kreativa idéer. Det kan inte heller vara för allmänt, till exempel ”För en bättre vardag för kunden”, för hur mäter man det? Nej, syftet måste tjäna kunden och samtidigt vara lite besvärligt för företagaren.

När VVS-leverantören Uponor fick hjälp av Staffan Ehde att definiera sitt syfte till ”Vattensäkra Sverige!” så blev alla anställda mer kreativa och började fokusera på vattenskador och på vad företaget göra för att stoppa dem. Året efter steg vinsten med 40 procent, och året därpå med ytterligare 60 procent.

– Att lära känna kunden är nummer 1! Och sedan 2, ”vad är kundens fiende?”, inom det område vi verkar. Och 3, ”hur kan vi mäta vår framgång och fira segrar?” I Uponors fall handlade problemet om antalet vattenskador som på den tiden var många. Det läckte för 5 miljarder kronor om året i Sverige, berättar Staffan Ehde.

2. Du är hela företaget
Många småföretagare hamnar i fällan att de tror att allting står och faller med deras egna prestationer och blir väldigt jag-styrda som ledare. Man vill inte blanda in för många andra människor, särskilt inte sådana som kanske ifrågasätter och utmanar.

– En vanlig fälla är att man hela tiden vill bli bekräftad för sin affärsidé, och att de som gör detta får en inträdesbiljett till själva fabriken. Det är inte vad man behöver för att kunna fortsätta utvecklas. Jag tror att hemligheten för att lyckas är att bland annat ta styrelsefrågan på allvar. Se till att få in människor som kommer från andra branscher, så att du måste förklara vad ni gör och varför. Då är det också lättare att sätta på sig kundens glasögon och se det hela utifrån.

3. Du stirrar dig blind på konkurrenterna
På det sättet har många företag gått i graven. En vanlig strategi när det börjar gå dåligt i branschen är också att man försöker köpa upp marknadsandelar. När Isbolaget gick i konkurs 1964 hade de 100 procent av marknaden för isblock, men vad hjälpte det när alla ville ha kylskåp …

– Tajming här är jätteviktigt. Det kan kosta väldigt mycket pengar att vara för tidig med en ny idé också. Titta på bilpoolerna. De går inte ihop ekonomiskt och många av dem lägger ner, men ändå vet vi att bilpooler kommer att bli jättestort. Det handlar som alltid om att veta var individen befinner sig. Vad har vår tilltänkta kund för behov? Hur ser deras schema ut? Hur prioriterar de i livet? För att komma på de nya lösningarna så måste du verkligen vara i kundens vardag och känna var det kliar.

4. Du har en negativ inre dialog om ditt företaget
Och så föds inga nya innovationer. På samma sätt som privata tankar som ”det spelar ingen roll vad jag gör, jag kommer ändå aldrig att gå ner i vikt” gör det svårt att lyckas, så gör företagstankar som ”marknaden är dålig just nu” och ”hur kan vi konkurrera med kineserna?” att vi hamnar i ett låst läge. På ett företag kan den trista attityden dessutom sitta i väggarna, med medarbetare som aktivt eller passivt motarbetar förändringar.

– Här är det viktigt hur ledningen agerar. Man måste markera att ”vi äger vårt öde!” och inte godta gamla generaliseringar om hur till exempel branschen är. Ett tydligt syfte med företaget hjälper även här. Men det kommer att hota människor på företaget som kanske har haft en egen agenda i 10–20 år. Plötsligt är det syftet som bestämmer istället, och alla ska mätas mot det. Det leder ofta till att dessa informella kungar försvinner ifrån verksamheten, och ledningen får skrämselhicka eftersom dessa ofta var nyckelpersoner. Men jag brukar säga, att när dinosaurierna dog ut så växte däggdjuren!

 


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.