Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

IT-prinsessan som blev bakterienörd

Yasemin Bayramoglu 4 december, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Foto: Soki Choi var en av pionjärerna när apparna kom. Nu vill hon förbättra vår hälsa.

Vid 26 kallades hon IT-prinsessan. Då hade hon redan hunnit vara konsertpianist. Sedan dess har hon forskat och jobbat på Nya Karolinska. Nu tar Soki Choi nästa steg och vill hjälpa folkhälsan med bra bakterier.

Tycker du att du stött på tarmbakterier överallt i medierna de senaste månaderna? Och att någon vill att du ska äta kimchi och dricka kombucha?
Soki Chois bok Kimchi och kombucha – Den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna fick ett enormt genomslag när den släpptes i slutet av augusti. Första dagen toppade den både Bokus och Adlibris försäljningslista. Andra dagen var den slutsåld!

Men vad det inte skrevs om då är författaren Soki Chois egen resa. En sicksack-resa genom näringsliv, offentlig förvaltning och startup-världen. Den började i Rinkeby och Husby i början av 70-talet, där Soki föddes in i två kulturer – den sydkoreanska i familjen och den svenska utanför lägenhetsdörren.

LÄS OCKSÅ: Dags att göra slut med firman?

– Jag föddes inte med någon silversked i mun. Framför allt blev jag medveten om min bakgrund när jag gick på Handelshögskolan i Stockholm. Lägg till att jag dessutom är kvinna och med exotiskt utseende. Jag hade enligt statistiken allt emot mig. Nu vill jag visa unga i så kallade no go-zoner att man kan komma någon vart ändå, säger Soki.

Konsertpianist vid 16


Det hon dock hade för sig var föräldrar med samhällsengagemang och drivkraft. Vid sex års ålder började Soki spela piano och i tonåren var hon turnerande konsertpianist. Men vid sexton satte hon stopp.
– Då hade man pratat om mig som ett musikaliskt underbarn. Men jag insåg att det var min mammas dröm, inte min. Vid sexton hade jag min första och sista konsert på konserthuset i Stockholm.

Först nu, närmare trettio år senare, har lusten att spela kommit tillbaka.
– Jag är väldigt osentimental när det kommer till ägodelar. Men det käraste jag har i mitt hem är mitt piano, samma som jag lärde mig att spela på.
Det har blivit fler tvära kast genom åren. Efter gymnasiet blev det Handelshögskolan och en civilekonomexamen.

Då hade hon också funderat på att bli journalist. Men nyfikenheten på det rådande systemet var större. Och hon ville utforska det inifrån kapitalismens egen högborg. Kanske gick journalistiken miste om en röst. För frågorna har funnits där sedan barnsben.
– Jag har förstått att jag alltid varit kritiskt reflekterande till min natur och att jag ifrågasatte allt som barn. Mamma tyckte att det var jobbigt att jag aldrig bara kunde acceptera ett svar. Jag var tvungen att vända på frågan för att se på det från ett annat håll också.

Har ständigt gått ner i lön


Soki återkommer till dubbelsidigheten flera gånger under samtalets gång. Kanske hänger den ihop med bakgrunden i två olika kulturer, drivet att se saker ur olika perspektiv – och att ta reda på vad som händer om man låter olika perspektiv mötas.

Även om Handels kanske inte var ett självklart val gick det hand i hand med en annan dröm – att bli entreprenör och starta företag.
– Men jag är nog den ende på Handels som medvetet gått ner i lön sedan dess, från vd-lön till doktorand och sedan offentlig förvaltning. Min drivkraft har aldrig varit att tjäna pengar, skrattar Soki.

En sommar under Handelstiden åkte hon till New York för att jobba med investment banking, men gillade inte branschen. I stället åkte hon hem för att jobba som konsult inom telecom, som just då var inne i sin värsta kris. Tillsammans med några kollegor på Accenture startade hon BlueFactory i januari 2000 och blev själv vd.
– Vi var de första i världen som utvecklade och levererade appar till mobilen och vi tog faktiskt fram en förlaga till Tinder. Men vi var ute sju år för tidigt. Telia och Ericsson skrattade åt oss. Appar? Nej, det var sms och röstmeddelanden som gällde i framtiden, menade de.

Var för tidigt ute


Soki jäktade jorden runt världen för att sälja in företaget och tjänsterna. Hon fick epitetet IT-prinsessan och hamnade på Forbes omslag som andra svensk efter Ingvar Kamprad. Mona Sahlin anlitade henne som rådgivare åt regeringen och ett filmteam följde henne i två år för att göra en SVT-dokumentär.
MEN När filmen väl sändes hade Soki sålt bolaget och lämnat telecom bakom sig.
– Som pionjär är det lätt att man känner sig ensam när andra inte ser det som man själv ser. Det är lätt att tänka att man talar för döva öron och att man inte passar in, säger Soki, som dessutom hade balanserat på utbrändhetens gräns.

Det blev ett sabbatsår då hon reste runt i Sydamerika för att hitta sig själv igen. Sedan tog hon steget från näringslivet mot dess diametrala motsats – akademiens värld. Soki skrev sin doktorsavhandling på Karolinska Institutet om komplexa system inom sjukvården.

Soki säger att hon haft tre drömmar i livet – om en var att starta företag och bli entreprenör så var en annan att skriva en doktorsavhandling. För sin egen skull, förstås, men också för pappas. Han kom till Sverige som doktorand från Sydkorea i början av 70-talet, men gick aldrig i mål med sin avhandling. Soki ville göra det i hans ställe.
– Men pappa gick bort exakt ett år innan avhandlingen blev klar, tyvärr.
Han visste dock att hon var på god väg. Vackert så.

Högt pris på Karolinska


Vad han däremot aldrig fick veta var att avhandlingen skulle klassas som den bästa i Europa när den väl var klar och att Soki skulle bjudas in till Harvard för att forska.
Därefter erbjöds hon jobb som projektledare på Nya Karolinska. Hon var ditplockad för att bidra med forskningsbaserade råd inom förändringsledning. Men det blev inte vad Soki hoppades på. Efter mycket frustration och smärta hoppade hon av 2014.
– Den viktigaste lärdomen därifrån är att i en kraftigt politiserad miljö kommer integritet och trohet mot sanningen med en allt för hög personlig kostnad, säger hon.

Så vad hade Nya Karolinska kunnat lära av den internationella forskningen?
– Sååå mycket! Fast viljan fanns inte. Men jag är jätteglad för den granskning som nu skett och att media har lyckats avslöja oegentligheter, säger hon.
Efter avhoppet från Nya Karolinska vände sig Soki återigen inåt. Vad var viktigt nu? Det tog två år innan polletten ramlade ner på riktigt. En natt vaknade hon och visste precis vad hon skulle göra. Polletten hade landat på psykisko ohälsa, bakterier – och i det koreanska köket!

Cirkeln har slutits


Undermedvetet hade cirkeln på något sätt slutits.
– Nu vill jag att människor tar hand om sin egen hälsa så gott det går, så att de slipper hamna innanför vårdapparaten.
Hur gör man det då? Jo, man tar tarmvägen, om man ska tro Soki och ledande forskare.
– Jag har plöjt igenom över 400 vetenskapliga artiklar om bakteriers inverkan på hjärnan. Det här är ett otroligt hett område och jag tror att det kommer att hända massor inom de närmaste 7–10 åren. Många med mig menar att det är en medicinsk revolution på gång! Och – jag har ju faktiskt haft rätt förr om den mobila revolutionen…

Essensen i budskapet är att vi kan förbättra sammansättningen av bakterier i våra tarmar genom såväl fiber- och bakterierik kost och goda levnadsvanor. Mättat fett och socker i överflöd gynnar dåliga bakterier, liksom stress.
Soki lyfter fram sociala medier och ständig uppkoppling som en riskfaktor. Det som hon själv varit med om att utveckla alltså.

– Allt handlar om måttfullhet och balans. Vi måste ha en balans i livet! Men jag tänker ibland på Steve Jobs och undrar vad han skulle tänkt om han såg hur vi påverkats av hans uppfinning.
Nej, balansen finns inte. Resultatet är att vi i väst har en helt annan tarmflora nu mot förr.
Detta har tidigare uppmärksammats av professor Agnes Wold, som pekat på samband mellan förändrad tarmflora och explosionen av allergi. Det som händer just nu är att forskarna sätter förändringarna i samband med betydligt fler sjukdomar än så.

Psykobiotikan står på tur


Autism, alzheimer och depressioner är bara några av de områden som i framtiden kan komma att behandlas med bra bakterier. Prebiotika och probiotika kanske du redan hört talas om, men snart kan psykobiotikan vara här, menar Soki. Bakterier och fibrer som kan komplettera psykofarmaka.
Det fina i kråksången är att vi redan nu kan hjälpa oss själva, utan recept från läkare och utan bieffekter av läkemedel. För det finns livsmedel som är rena guldgruvor när det gäller goda bakterier. Yoghurt är en sådan (om man väljer en yoghurt där man tillsatt goda bakterier efter pastöriseringen, vill säga).

Men allra mest bra bakterier hittar man i koreanska specialiteter som kimchi och kombucha. Kimchi är en fermenterad sallad på kål och kryddor (mycket chili!) som serveras till nästan varje koreansk måltid.
– I Sydkorea äter man 50–200 gram kimchi per person och dag! Men så mycket behöver man inte. Det räcker med en tesked om dagen. Ett enda gram kimchi kan nämligen innehålla upp till hundra miljarder gynnsamma mjölksyrabakterier, säger Soki.

Började experimentera hemma


Kimchi kan man göra själv hemma. Samma sak gäller kombucha, som är en fermenterad dryck gjord på te och en kombuchakultur.
– Jag drack det när jag var i USA, men när jag kom tillbaka till Sverige upptäckte jag att det inte fanns några goda sorter här. Så jag började experimentera själv och har nu fått fram en supergod kombucha på vitt te, som mina nära och kära njuter av.

Soki plockar upp en flaska kombucha ur handväskan. Ett tag var det faktiskt på väg att bli ett nytt företag. Om än lite oplanerat. Men omständigheterna ville annorlunda.
Sedan då? Det går inte att låta bli att tänka tanken att det inte kommer stanna här.
– Jag har uppfyllt mina tre drömmar – jag har startat företag, jag har skrivit min doktorsavhandling och jag har vandrat i Himalaya. Nu vill jag dela med mig av mina tankar och kunskaper som föreläsare och författare. Att få hjälpa andra stärka sin hälsa är ett privilegium!

[caption id="attachment_29004" align="alignright" width="337"] FOTO BONNIER FAKTA[/caption]

KOMBUCHA(3 liter)
Ingredienser
2,4 liter vatten
3 msk svart te (alt. 6 tepåsar)
3 dl råsocker
6 dl kombucha (startvätska)
1 SCOBY

Gör så här:
1. Koka upp vattnet. Lägg i teet, häll i sockret och rör om. Låt svalna till cirka 25 grader.
2. Sila bort teet. Häll över vätskan i en ren glasbehållare.
3. Tillsätt kombuchan och lägg i SCOBYn. Spänn fast ett bomullstyg som lock. Låt stå i rumstemperatur i 7–12 dagar (rör inte om).
4. Provsmaka från dag 7 med sugrör tills den smakar som du vill ha den. Förvara därefter i kylen, där håller den i flera månader. Ju längre den står, desto surare blir den.

Smaksätt kombuchan
Efter grundbryggningen kan du smaksätta med färskpressad juice (utan konserveringsmedel!). En del juice + fyra delar kombucha. Se bara till att hälla av cirka 3–4 dl före smaksättningen, som du kan använda som startvätska nästa gång. Förvara i ren glasburk med tyg som lock.

Tillsätt smaksättningen i rena flaskor och fyll på med kombucha upp till kanten. Förslut och låt stå i rumstemperatur i 2–4 dagar. Då byggs en naturlig kolsyra upp (efterfermentering). Ställ in i kylen. Håller minst en månad.

RECEPT PÅ KIMCHI


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.