Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 9 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
JoyVoice ko¨r kurs

Foto: JoyVoice ko¨r kurs

Hur skulle du reagera om hela din verksamhet plötsligt behövde pausas? Det var precis vad som hände Joyvoice, som i början av corona fick stänga ned 250 körkurser över hela landet. Lösningen blev Joyvoice LIVE. Här är hela Joyvoice fantastiska corona-historia.

När pandemin bröt ut så tog Hanna och Calle tidigt ett beslut att värna om sina kunders hälsa och valde därför att stänga ner Joyvoice närmare 250 körkurser runt om i Sverige. Hur stor påverkan Corona skulle ha på företaget och på hela samhället hade de aldrig kunnat förutspå. Den första tanken var att kunna avsluta kurserna som vanligt i juni igen, ungefär tre månader efter coronautbrottet.

De diskuterade länge vad Joyvoice kunde erbjuda sina kunder under tiden de inväntade “normalitet”, och bestämde sig för att skapa en helt ny upplevelse som de kallar Joyvoice LIVE. Körsång digitalt skulle ge kunderna ett substitut till det ordinarie kursutbudet och ge de 20 000 deltagare en större förståelse för företagets situation. Förhoppningen var att de inte skulle kräva pengarna tillbaka.

– Så här i efterhand kan vi se att vi valde rätt väg och större delen av våra kunder har stöttat oss och verkligen varit guld värda, berättar Hanna Rydman som är vd och grundare på Joyvoice.

JoyVoice kör Hanna Rydman

Korttidspermittering hjälpe Joyvoice den första tuffa tiden

Tidigt tog Hanna och Calle beslutet att permittera sin personal för att skapa ekonomiska förutsättningar att behålla sitt team.

– Men ju längre tiden gick och i takt med att avbokningarna från våra fysiska kurser strömmade in så behövde vi skala ner på personalstyrkan. Det har varit den tuffaste delen i den här resan, berättar grundaren Calle Bäck.

Företaget tappade nästan hälften av omsättningen på väldigt kort tid och för att rädda företaget och säkra upp sin överlevnad genom pandemin (som man nu insåg inte hade något slutdatum) krävdes många tuffa beslut på kort tid.

Läs också:Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Vilka har varit de största utmaningarna för Joyvoice under corona?

– Den absolut största utmaningen är att vår affärsidé bygger på att många människor samlas i en lokal och sjunger tillsammans vilket är helt fel i den här pandemin, berättar Hanna.

– Vi hade precis sålt kursplatser och hade en beräknad omsättning på ungefär 20 miljoner kronor. Hur skulle vi få våra kunder att inte kräva pengarna tillbaka? Hur skulle vi skapa engagemang och en förståelse för att vi skjuter upp en kursstart?, berättar Calle.

– Samtidigt behövde vi ta beslut om när kurserna skulle återupptas eftersom vi behövde boka om 250 kurslokaler och justera 180 kursledares anställningar, fortsätter Calle. 

Calle Bäck JoyVoice

Har ni hittat nya sätt att skapa affärer eller ändrat i affärsmodellen?

– Coronapandemin har verkligen fått oss att tänka till och faktiskt också tvingat konsumenten att acceptera nya sätt att uppleva saker. Överallt har fysiska möten bytts ut mot digitala så varför skulle inte även körsång kunna fungera digitalt, menar Hanna.

För Joyvoice var det avgörande att kunderna skulle få en känsla av att vara på plats och ha möjlighet att i realtid kunna kommentera, gilla och dela. Facebook blev plattformen för det nya konceptet.

– Och efter den enorma respons vi fick från gamla och nya deltagare från hela Sverige kände vi att det här är värt att utveckla ytterligare. Nu har vi 17 avsnitt och två säsonger, berättar Hanna.

– Joyvoice LIVE gav också våra kunder en möjlighet att möta mig och Hanna, och lära känna vilka vi är. På ett naturligt sätt har vårt varumärke stärkts eftersom det är Hanna som leder kören och jag spelar piano och är hennes sidekick, berättar Calle.

Hanna Rydman JoyVoice

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Joyvoice LIVE sänds ut helt öppet och gratis för alla. Nu kan visa upp vad Joyvoice är för något och vad man får när man köper en plats. Joyvoice LIVE är precis som en vanlig körrepetition men filmat av ett filmteam. Vi filmar allt live och tar inga omtagningar på någonting, berättar Hanna

– Responsen på våra sändningar har varit långt över responsen på betald marknadsföring, men vi kan ännu inte se exakt hur det påverkat försäljningen, fortsätter Calle.

Den dynamiska spridningen av vårt innehåll har exploderat. Våra avsnitt har setts över en miljon gånger!

Calle Bäck, Joyvoice

Tar Joyvoice betalt på något nytt sätt?

– Vi har förändrat något i våra köpvillkor och kunden har nu 20 dagars betaltid och tillgång till vår app med all musik och våra egna sociala forum direkt från köptillfället, berättar Calle.

Hur förbereder ni Joyvoice på framtiden under och efter corona?

– Vi tror att våren 2022 kommer bli vår första “normala” termin igen. Fram tills dess kommer vi skapa anpassade körkurser i den utsträckning som tillåts. Vi kommer givetvis att fortsätta sälja vår digitala körkurs som ett komplement men även som en tilläggstjänst till fysiska körkurser. Just nu planerar vi våren 2021 och fokuserar på att ge vår andra son den bästa starten på livet, avslutar Hanna.

Om Joyvoice

Grundare: Hanna Rydman Calle Bäck
Var finns företaget? Mantorp
Läs mer på:www.joyvoice.se
Hur många anställda har företaget idag? 4
Omsättning? 30 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu


Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.


#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.



Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.



visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

#växatillsammans är ett samarbete med


ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Bedrägeriexperten: “Här är bästa sätten att skydda ditt företag 2025”

Bedrägerierna mot företag ökar – och blir alltmer sofistikerade. Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och tidigare elitidrottare med en kompromisslös vinnarskalle, och hon vet hur du skyddar ditt företag. Här är hennes fyra bästa tips (bland annat hur du undviker smishing)!

nordea
Nordea 25 juni, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 8 minuters läsning
Undvika bedrägerier 2025

Foto: Karl Nordlund

Det började som en helt vanlig arbetsdag på ett företag. Ekonomichefen fick ett mejl från vd:n, och det var brådskande. En viktig affär med en utländsk leverantör behövde slutföras med omedelbar betalning. Mejlet var formellt, men tonen kändes igen, och vd:n hänvisade till en tidigare konversation de haft. Ekonomichefen följde därför instruktionerna och godkände transaktionen.

Men allt var en bluff. Företagets vd hade aldrig skickat mejlet. 

I själva verket var det bedragare som hade hackat sig in i företagets mejlsystem och använt sig av vd:ns namn. När misstanken väl väcktes var det för sent – ett stort belopp hade redan försvunnit till ett okänt konto utomlands. 

– Det här är ett vanligt exempel på hur ett bedrägeri kan se ut i dag. Metoderna har blivit mer sofistikerade och personliga , både mot företag, föreningar och privatpersoner, berättar Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.

Tips: Här hittar du en lista på de vanligaste bedrägerimetoderna.

Hjälper företagare över hela Sverige

Det är en tidig måndagsförmiddag, och vi befinner oss på Amalias hemmaplan, Nordeas huvudkontor i Stockholm. Men hon är bara här för att mellanlanda. I morgon åker Amalia vidare för att fortsätta möta företag, privatpersoner samt kommuner och regioner inom offentlig sektor för att stärka medvetenheten kring bedrägerier och hur man kan skydda sig mot dem.  

– Man kan säga att jag åker runt i Sverige och sprider dålig stämning, säger hon och ler. Men det är ett stort och växande samhällsproblem – att motverka det genom att öka medvetenheten är min absolut största drivkraft.

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där Amalia Krantz, Nordeas bedrägeriexpert, berättar hur du som företagare och privatperson kan tänka och göra för att överlista bedragarna.

Vi har nog alla sett de osannolika, ibland rent komiska mejlen om att man ärvt en förmögenhet från en okänd släkting på andra sidan jordklotet. Men att tro att alla bedrägerier ser ut så – det är att göra sig själv en otjänst, menar Amalia. 

Genom AI och så kallade ”deepfakes” kan bedragarna numera använda röster, bilder eller utge sig för att vara såväl din kollega som välkända företag.  

Amelia tittar upp
Karl Nordlund

– Vid vd-bedrägerier kan vi se hur man blir inkastad i en konversation, ser namn man känner igen och kan scrolla bakåt i konversationshistoriken. För ett tag sedan blev till och med en person på ekonomiavdelningen på ett multinationellt företag kallad till ett videomöte för att diskutera en stor transaktion. Han kände igen alla sina kolleger på skärmen, men det var bara han som var mänsklig – de andra hade fått sin röst och sitt ansikte kapade.  

Men det sistnämnda hör ännu till ovanligheten. Vanligast bland privatpersoner och mindre företag är ”smishing”, då bedragarna skickar samma sms till en mängd människor, som ser ut att komma från ett företag, en bank eller polisen och påstå att någonting skett.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Amalia stol vid bord
Karl Nordlund

Det kan exempelvis se ut att komma från ett känt låneinstitut som påstår att ett lån har beviljats eller från ett telekombolag som meddelar ”Hej, vi bekräftar köp av ny telefon, finns redo att hämta i eftermiddag. Vid frågor, ring oss här!” 

– Eftersom man inte beställt någon telefon ringer man numret till telekombolaget, tror man, men hamnar i själva verket hos bedragaren. När man säger att man inte beställt telefonen erbjuder sig bedragaren att makulera det, men eftersom ”beställningen” är gjord med BankID säger den att den kan koppla vidare till din banks säkerhetsavdelning. I själva verket är det då bedragarna som kopplar mellan sig. Nu säger ”säkerhetsavdelningen” att dina konton är utsatta och att du behöver föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, du behöver bara logga in med BankID. Plötsligt har de dig och dina pengar på kroken. 

Hur misstänksam ska man vara?

Amalia korsar armarna över sin laptop och berättar att de är runt 3 400 personer på Nordea arbetar för att stoppa ekobrott.

– Vi jobbar väldigt offensivt för att skydda våra kunder från detta. Vi har exempelvis infört att du som företagskund måste scanna in ditt pass eller nationella id om du behöver ett nytt BankID och vi har satt en lägre beloppsgräns för när våra kunder måste ringa banken för att få genomföra transaktionen. Bankerna förbättrar sina system, men du som privatperson eller företagare kan också ta hjälp av tekniken och se till att du inte har snabb åtkomst till mer än du behöver som en extra försäkring. 

Detta är ett samhällsproblem vi endast kan möta om vi alla krokar arm.

Amalia Krantz

Vad kan man själv tänka på för att inte råka ut för ett bedrägeri? 

- Ta hjälp av tekniken. Se till att du inte har snabb och direkt tillgång till mer pengar än du behöver. Om du inte gör återkommande utlandsbetalningar, stäng den möjligheten i nätbanken tills du åker utomlands. 

- Använd tekniken säkert. Logga exempelvis inte in på BankID på uppmaning av någon annan och läs alltid igenom texten du får se innan du signerar och lägg den där extra sekunden på att faktiskt kontrollera vilket namn du swishar till.

- Som företagare, var alltid två vid signering. Det är i de små obevakade ögonblicken som många råkar illa ut.

Här hittar du en lista på alla de vanligaste bedrägerimetoderna.

Slutligen, understryker Amalia, är det viktigt att vara sunt misstänksam. Att ta det berömda andetaget och tänka: Är det verkligen rimligt? Ska det gå till så här?  

– I den digitala världen har vi tappat en dimension: Vem har vi egentligen på andra sidan? Låt dig inte bara följa med, utan gå bakvägen – ta reda på numret till avsändaren som påstås stå bakom meddelandet, i stället för att direkt klicka på numret eller länken i sms:et.  

Amalia talar lika vant som engagerat.  

– Det känns fel att säga att det är ett spännande jobb, för att det är så mörkt och hemskt, men jag hittar inget bättre ord. Det är ett ämne som angår oss alla, mer än någonsin. 

Den mänskliga faktorn ofta gund till bedrägerierna

En ny studie från Nordea visar att 4 av 10 småbolag (43%) säger sig ha blivit utsatta för bedrägerier. Tre fjärdedelar av företagarna säger sig dock inte vara speciellt oroliga och en stor andel (63 procent) anser sig ha hög kunskap om hur man skyddar sig mot bedrägerier. 

 - Men studien visar också att oron har ökat i de företag som utsatts för bedrägeri. Kanske för att de ser hur sofistikerat det kan vara, säger Amalia och poängterar: 

– Man kan ha jättebra säkerhetssystem och investera otroligt mycket i detta som företag, men många bedrägerier sker genom auktoriserade betalningar där någon överför pengar till bedragarna. Det har alltså inte varit något fel i systemet, utan i stället är det den mänskliga faktorn som bedragarna använder sig av. Så lika mycket som vi investerar i tekniska försvar, måste vi investera i medarbetarna, för vi är alla människor i grunden.

Amalia sittandes på ruta
Karl Nordlund

Företag behöver ha ämnet ”top of mind”, menar Amalia, och inte bara något som snabbt avhandlas på en konferens en gång om året.  

– Man behöver återkommande göra tester, se över beredskapsplanen och uppdatera rutinerna.  

Nordeas hemsida finns det mycket information om hur du som företagskund ska tänka och vart du ska vända sig. Men framför allt handlar det om att inte missa varningslamporna.  

– Människor kommer ofta och ber mig avgöra om ett sms de fått är en bluff eller inte, men det är jättesvårt för mig att veta. Man måste se till kontexten och framför allt reagera om något känns oväntat, lite ovanligt och brådskande. Om du exempelvis plötsligt får ett mejl som ser ut att vara från ett företag eller en kollega, men med meddelandet att du ska betala in till ett nytt kontonummer – kolla upp det först!

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

När Amalia själv nyligen skulle resa ville resebolaget att hon skulle lägga upp sitt pass via en länk. Hon blev genast misstänksam. 

– Då ringde jag företaget och rutinerna visade sig stämma. Men man tjänar alltid på att ta omvägen, vara lite krånglig och dubbelkolla, säger Amalia och plockar upp laptopen. 

Det går mot lunch och Amalia ska vidare till nästa möte, men innan vi skiljs åt kastar hon en blick mot receptionen och säger:  

– Det händer då och då att kunder ringer hit och berättar stolt hur de inte gick på ett bedrägeriförsök genom att dubbelkolla avsändaren. När jag får höra det blir jag så varm i hjärtat, för det är precis varför jag gör det här.

Om Amalia Krantz
Ålder:
36 år.
Yrke: Bedrägeriexpert på Nordea.
Familj: Katt, föräldrar, bröder och brorsbarn. 
Bor: Västra Stockholm.
Lektyr på nattduksbordet: Nexus: en kort historik över informationsnätverk från stenåldern till AI av Yuval Noah Harari. 
Guilty pleasure: Att plöja true crime-dokumentärer som jag har sett en miljon gånger samtidigt som jag spelar ett mobilspel.
Dold talang: Stå på händer.
Bakgrund: B la elitkarriär i basket

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.