Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Lär dig förhandla – expertens 8 smarta knep

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 12 februari, 2018 3 minuters läsning
Viveca Sten

Foto: Viveca Sten tipsar om sina bästa förhandlingsknep.

Vill du lyckas bättre i förhandlingar med kunder, leverantörer och banker? Ta rygg på proffset! Här är ”förhandlingsdrottningen” (och deckarförfattaren) Viveca Stens bästa knep.

– Förhandla är roligt! Det kan också vara besvärligt, frustrerande och ibland rena rama katastrofen. Men när det flyter och adrenalinet pumpar finns det inget mer spännande du kan ägna dig åt, det slår Viveca Sten fast i sin bok Förhandla i affärer, som nyligen kom ut i en helt omarbetad variant.

Hon är kanske mest känd som deckarförfattare men är också jurist och civilekonom med mångårig erfarenhet av förhandling på hög nivå bland annat som chefsjurist på Postnord.

LÄS OCKSÅ: Stora förhandlingsguidenSom småföretagare har du nytta av att lära dig knepen för att lyckas förhandla bättre: när du ska sälja, köpa in, skaffa banklån eller lokal… Så hur lyckas man? Viveca menar att det i grunden handlar om att vara konstruktiv, lyhörd, trevlig och beredd att hitta gemensamma lösningar. Samt att förbereda sig väl – och att öva.

– Förhandlare som systematiskt och metodiskt förbereder sig inför en förhandling är alltid överlägsna sina mindre förberedda motparter, menar hon.

Här är 8 smarta knep ur Vivecas bok:

  1. Fråga alltid efter för mycket
    Genom att kräva mer än du vill ha skapar du förhandlingsutrymme, menar Viveca och listar fler fördelar: du lägger ribban, signalerar vikten av det som ska förhandlas och påverkar den andra sidans manövreringsutrymme. Ger du sedan med dig framstår du som samarbetsvillig.
  2. Misstänker du att du tar i för mycket så signalera att du är flexibel, tipsar Viveca, annars kan det framstå som att du lagt ett skambud och du riskerar att förlora hela affären.
  3. Acceptera aldrig första budet
    Har motparten läst på det minsta om förhandlingsteknik utgår de ifrån att priset innehåller en prutmån, menar Viveca. Dessutom: den som lägger ett anbud som godtas direkt kommer att tänka att den kunde fått mer.
  4. Använd hypotetiska frågor
    Ställ frågor som framstår som rent teoretiska, tipsar Viveca. Till exempel: ”Kan ni tänka er att...?”, ”Om vi föreslog…” och ” Hur skulle ni ställa er till…?”. De kan motparten besvara utan att tvingas till något konkret löfte, samtidigt får du viktig information och ett förhandlingsövertag.
  5. Skenförhandla
    Lägg lite extra vikt vid en fråga fast du egentligen inte tycker den är så viktig, tipsar Viveca. Då uppfattar din motpart det som att den betyder mycket för dig och ställer mentalt in sig på att du kommer att begära en motprestation för att släppa den. Släpp sedan den mindre viktiga frågan för att få som du vill i en annan som du verkligen är intresserad av.
  6. Utnyttja det tryckta ordets makt
    När något är nerskrivet blir det mer trovärdigt, enligt Viveca. Så överväg alltid att lämna förslag skriftligen. Eller skriv ner de viktigaste punkterna när ni sitter vid förhandlingsbordet. Ett annat exempel är att använda en miniräknare för att göra uträkningar eller lägga bud.
  7. Projicera förtroende
    För att förmedla förtroende och få andra sidan att känna sig trygg och därmed bli mer välvilligt inställd till dig, ger Viveca några knep: Bekräfta den andres åsikter, upprepa det den nyss sagt, matcha deras tonläge och röstvolym eller kroppsrörelser, lyssna aktivt och nicka uppmuntrande.
  8. ”Namedroppa”
    Hänvisa gärna till andra framgångsrika affärer som du har gjort. Det ger dig goodwill och ökad trovärdighet, tipsar Viveca.
  9. Bli arg
    Vredesutbrott hör aldrig samman med förhandlingar, slår Viveca fast, fast det finns enligt henne ett undantag: om de är förberedda och noggrant genomtänkta kan de göra riktigt starkt intryck på din motpart. För att lyckas: Gå på sakfrågan, inte på någon person, och avstå från fientliga uttalanden.
Av Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.