Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Många nya företag i Uppsala

15 november, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
I fredags var det stor dag i Uppsala för Länsstyrelsen och alla projektägarna till de olika projekteten som de har drivit för att främja kvinnligt företagande.


En av önskemålen från deltagarna har varit att bygga nätverk, där har jag varit och hållt utbildning. Och nu går projekten mot sitt slut. Uppsala har haft ca 20 olika projekt. Ett av projekten resulterade till att 21 nya företag startades och detta bara för 250000 kronor, inklusive allt, utbildningar, coachning, inspiration och kunskapslyft. Om man sedan summerar alla 20 projekts nya företagerskor kommer man upp i en ansenlig och repekterad siffra.


Konferensen där alla projekt visades blev mycket lyckad. Flera intressanta talare och föreläsare. Dagen avslutades sedan med att jag höll Nätverksträff med Minimässa. Ett roligt sätt att kunna visa upp vad man har gjort och vad det har resulterat i. Just att få visa upp vad man gör och vilken nytta den tjänsten eller varan ger kunden visar alltid på uppfinningsrikedom och kreativitet.


Jag minglar med 130 deltagare och får höra de mest häpnandsväckande affärsidéerna. Många gånger kommer just grundtanken ifrån något vardagligt, ett problem som man önskar få bättre lösning på.


Statistik kan vara kul och naturligtvis var ett avsnitt kring statistiken. Det som väckte min tanke var att många företag startas av män och att deras resultat många gånger är samma som kvinnliga företag visar.

Att de har svårt att leva på sitt företagande.

Att de har svårt att överleva år 3.

Att de  har en genomsnittlig omsättning på 300.000 kronor.

Att de gör något som tycker om och att de helst vill kunna styra sin egen tid.

Att de inte vet hur de ska kunna gå vidare och få företaget att lyfta.


En annan rolig statistik var att 0,1 % av företagen i Sverige är stora företag. Detta har Camilla Littorin som är förbundssekreterare på FöretagarFörbundet, pratat med mig hur många gånger som helst om. Stora företag är de som har fler än 250 anställda. Men det är oftast som det är just dessa företag som man pratar om i TV och media.


74,7 % av svenska företag är soloföretag, alltså företag utan någon anställd. Vem som gör jobbet i de företagen kan man ju fundera på, men så kallas faktiskt företagstermerna för de som driver enskilda firmor. Och där jobbades det massor, och produceras


Jag vill berömma alla svenska företagerskor och företagare. Vi är fantastiska och vi driver Sverige framåt. Heja Sverige!


Vi ses i vimlet, hälsar Katarina på www.komfab.se

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.