Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

40-plus – perfekt ålder att starta eget

3 augusti, 2018 3 minuters läsning

Foto: Mary-Ann Aro

”Nu eller aldrig”, tänkte Mary-Ann Aro när hon startade eget företag som 44-åring.
– Jag kände att det var hög tid och flera tillfälligheter gjorde att det passade så bra då.Under mer än 20 år har Mary-Ann Aro jobbat på större kredit- och finansbolag, både med försäljning och marknadsföring.

– Någonstans runt 2010 blev tankarna kring att starta något eget starkare. Jag lade så mycket tid på att pendla, minst tre timmar i bil varje dag och jag funderade på om livet skulle vara så ända till pension. Jag var så motiverad att få en bättre balans i livet istället för det eviga bilåkandet.

LÄS OCKSÅ: Starta eget på en kvart i mobilenMary-Ann började spara – som en dåre. Hon drog ned på all lyxkonsumtion och slutade köpa fina väskor och dyra stövlar. Hon såg över lån och försäkringar, skippade tjänstebilen – ja, drog ned på en mängd kostnader.

– Jag sparade allt överskott under fyra år och fick ihop 500 000 kronor. Det går att spara mycket mer än du tror. Jag gillar goda marginaler och jag är inte typen som bara kastar mig ut, jag ville ha någon form av trygghet. Och då hade jag två-tre år som en uppstartsfas.

Startade eget tillsammans

I samband med att Mary-Ann anlitade sin gamla barndomskompis och webbutvecklaren Mikael Eriksson för hjälp med webbplatsen för det företag hon då jobbade för, så väcktes också tanken på att de kunde göra något ihop.

– Vi kom på att vi istället för att driva varsitt enmansföretag, kunde bli starkare tillsammans. 2014 startade de därför upp Gula Hunden Webbyrå AB. Mikael med ansvar för webbutveckling och -design och Mary-Ann ansvarar för företagets försäljning och att hjälpa kunder med onlinemarknadsföring.

– Vi har hållit oss ganska bra till vår ursprungsidé. Vi kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt.

Namnet Gula Hunden då, finns det en gul hund?

– Nej, det gör det inte, haha. Vi testade med flera olika namn hos Bolagsverket men alla var upptagna. När jag solade och badade med några väninnor en dag berättade en av mina vänner att hennes sambo handlade mycket på Tradera och att han använde namnet Gula Hunden. Jag fastnade för det och frågade om vi fick använda det. Så namnet är bara en slump.

Tre tips till dig som vill steget till eget

1. Lek med tanken

– Det är min stora uppmaning – tänk på hur det skulle vara om du drev eget.Jagtror att få ser det som ett alternativ överhuvudtaget. Tittar jag på mig själv när jag var runt 30 var det så. Vi har ingen tradition av företagande i min familj, släkt eller bland vänner. Så lek med tanken och kan jag starta upp så kan alla göra det.

2. Tänk på parallella branscher

– Du måste inte starta upp inom det som du har gjort hela livet. Man stirrar nog ofta bara på den bransch man är hemma i, men det finns många parallella branscher. Så var det för mig.

3. Stoppas inte av pappersarbetet

– Många tror nog att det är väldigt krångligt att starta upp, men det är det inte. Det är en massa pappersexercis, men det kan alla göra utan problem.


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.