Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva

Hur får jag maximal ersättning från Försäkringskassan om jag blir sjuk?

Josefin Wallin 14 juni, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Hur får jag maximal ersättning från Försäkringskassan om jag blir sjuk?

Som företagare behöver du själv ha koll på hur ditt eget skyddsnät ser ut. Här berättar vi för dig om hur du får maximal ersättning från försäkringskassan om du blir sjuk. Hur mycket kan du få? Spana in!

Som företagare räknas din inkomst, precis som en anställd, som underlag för hur mycket ersättning du har rätt till om du exempelvis skulle bli sjuk – eller vilja vara föräldraledig. Det kallas då för SGI, sjukpenninggrundande inkomst, som din ersättning beräknas utifrån av Försäkringskassan. Det är den som avgör vilken ersättning du får från Försäkringskassan om du blir sjuk.

Läs också: Hur får vi maximal föräldrapeng från Försäkringskassan när vi skaffar barn?

Så får du maximal ersättning från Försäkringskassan när du blir sjuk

Eftersom din inkomst ligger till grund för hur mycket ersättning du kan få från Försäkringskassan är det viktigt att ha koll på den. Det är som företagare även viktigt av fler anledningar än så givetvis, exempelvis för att undvika att nå gränsen för statlig inkomstskatt. För att få maximal ersättning från Försäkringskassan behöver du ta ut en skälig inkomst som företagare. Ju mer du tjänar – desto högre SGI och därmed högre ersättning.

Detta gäller upp till taket på 483 000 kronor 2022. Därefter får du inte högre ersättning – även om du tjänar mer. Tar du inte ut en skälig lön? Då riskerar du att inte få någon ersättning, eller en väldigt låg, i händelse av att du blir sjuk.

Bra att veta om du blir sjuk som företagare

  • De två första veckorna(om du har ett aktiebolag) när du är sjuk får du sjuklön från företaget. Därefter får du sjukpenning från Försäkringskassan.
  • Nystartat företag? Då kan du dina tre första år få räkna din SGI på vad en anställd med motsvarande kompetenser, erfarenhet och arbetsuppgifter skulle ha fått. Den här möjligheten bestämmer Försäkringskassan om du har rätt till – och kallas för uppbyggnadsskede.

Aktiebolag

  • Har du ett aktiebolag? Då gäller samma regler för dig som om du vore anställd. Ditt företag betalar sjuklön till dig när du blir sjuk och först efter 14 dagar går Försäkringskassanin. Hur stor ersättning beräknas på din SGI upp till taket på 483 000 kronor 2022.

Enskild firma

  • I en enskild firma eller ett handelsbolag är du inte anställd som ägare. Därför ska du anmäla dig till Försäkringskassan direkt du blir sjuk, alltså inte efter 14 dagar.
  • Ersättning får du sedan beroende på hur många karensdagar du själv valt och angett till Försäkringskassan. Inte valt alls? Då tilldelas du per automatik 7 karensdagar.
  • Försäkringskassan bestämmer din SGI utifrån hur stor din inkomst förväntas att bli.

Här sjukanmäler du dig till Föräkringskassan

Vem kan få sjukpenning?

Det är inte alla som kan få sjukpenning. För att ha rätt till sjukpenning behöver nedanstående kriterier vara uppfyllda:

  • Du kan inte arbeta för att du är sjuk.
  • Du förlorar inkomst.
  • Det krävs också att du är försäkrad i Sverige.

Ersättningskollen på Försäkringskassan

Försäkringskassan har en smart funktion som kallas för "Ersättningskollen". Med denna får du snabbt och lätt en ungefärlig uppgift på hur din sjukersättning (sjukpenning och sjuklön) kan se ut. Sjukersättningen är knappt 80 % av din lön och innebär att du maximalt kan få ut 1027 kronor per dag. Vill du testa? Då hittar du Ersättningskollen här.

Läs och lyssna: Lovisa ”Lofsan” Sandströms bästa hälsoknep för företagare



ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.