Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sätt stopp för mobbningen – enklare än du tror

20 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
mobbning

Foto: Mobbning är ett problem som behöver hanteras. Foto: Getty Images

Mobbning och kränkningar på jobbet kan kosta oerhört. Både i personligt lidande och i produktivitet för företaget.Det menar psykologen Jehoshua Kaufman, och tipsar om hur man hanterar det svåra.

Sällan har det väl pratats så mycket om kränkningar på arbetsplatser som under senaste året. Det är lätt att tro att missförhållandena stärkts. Men det tror inte Jehoshua Kaufman, aktuell med nya boken Mobbning och kränkande särbehandling – upptäcka, utreda, åtgärda.

– Jag tror bara att vi pratar mer om det. Och sexuella trakasserier är den mindre delen av problemen. Allra oftast handlar det om missförstånd och konflikter som övergår i kränkningar och mobbning, säger han.

Missförstånd skapar mobbning

Så mycket som 90 procent av all mobbning och kränkande behandling kan ha sin grund i missförstånd som inte retts ut. Inledningsvis kan det börja med ganska triviala saker, som att någon inte hälsar när man möts på morgonen. Man tolkar det som en negativ handling, fast personen som inte hälsade kanske helt enkelt var fångad i egna tankar på helt annat håll.

– Vi människor är lite småparanoida, särskilt om vi är stressade. Då tenderar vi att läsa in mer negativa intentioner än positiva. Sedan är det lätt att man hamnar i en ond cirkel, där man betraktar varandra på ett negativt sätt, säger Jehoshua.

När vi blir osäkra och rädda, obekväma inför att möta någon speciell, så ändrar vi samtidigt omedvetet vårt beteende. Vilket gör att den andre personen också gör det för att matcha beteendet.

Om någon inte hälsar, kanske den andre slutar hälsa också. Man tänker att man ska ge igen.

Men det fungerar sällan bra.

– Vänlighet, däremot, fungerar förvånansvärt bra ofta, säger Jehoshua.

Han menar att det finns få riktigt elaka människor som gör elaka saker.

– Under hela mitt yrkesliv har jag kanske träffat på två sådana personer, säger han och understryker att det aldrig – oavsett hur stressigt det är – är okej att tolerera mobbning och kränkningar.

Grupperingar

När han själv kallas in för att reda i konflikter på arbetsplatser har det vanligtvis gått väldigt långt. Konflikterna kan ha hunnit sätta sig rejält och inte sällan kan det ha blivit grupperingar bland personalen. Man lierar sig med endera sidan.

Jehoshua hämtar ett exempel från Jonas Gardells bok En komikers uppväxt, som han tycker beskriver hur vi fungerar väldigt bra. I boken berättar Gardell om hur rädslan för att själv vara den som ska mobbas härnäst driver huvudpersonen Juha till att själv delta i trakasserierna.

– Säg att en person med högljudda åsikter talar illa om en kollega som inte är närvarande, då kanske de andra inte säger något. De kan känna sig rädda och ensamma om att tycka annorlunda. Men den högljudde tror att hen har stöd eftersom ingen säger emot. Då får man en dynamik som är sned, säger Jehoshua.

Så en mobbningssituation stannar sällan vid två personer – offer och förövare – utan smittar av sig på resten av personalen också. Vilket i förlängningen får negativa konsekvenser för företaget som sådant.

– Om vi ser någon som far illa mår man ju lite dåligt själv och blirrädd. Då gör man ett sämre jobb. Det här drabbar både kreativitet och effektivitet.

Agera snabbt

Här handlar det om att agera snabbt – för att minimera skadorna på alla fronter. Har man som chef fått kännedom om att någon mår dåligt ska man ta tag i det bums, menar Jehoshua.

Sedan är det förstås ännu bättre om man har ögonen med sig så pass själv att man upptäcker när någon börjar bete sig lite annorlunda på jobbet. Att någon plötsligt börjar dra sig undan, inte är med och fikar längre, är tecken på att något inte stämmer.

– Då räcker det med att man säger ”du ser inte riktigt lika glad ut som vanligt, hur är det? Kan jag göra något för dig?” Kanske svarar personen då att allt är okej på jobbet, men det är lite trassligt hemma, då vet man det. Men det är ändå bra att kolla upp några veckor senare också. Hur är det nu? Man kan fråga vad som helst, så länge det är utan ont uppsåt.

Kan man fånga upp problemen tidigt blir det väldigt mycket lättare att hantera. Då kallar man båda parter till samtal under ordnade former och låter dem få ge sin sida av saken. Tillsammans funderar man på hur man ska komma vidare på ett bättre sätt. Dokumentera alltid och låt alla få se och godkänna protokollet.

Skulle det sedan bli en formell utredning, där kanske fackrepresentanter och andra stödpersoner deltar, vill man alltid kunna se hur man tidigare agerat för att hantera problemen.

Rent krasst kan man konstatera att personer som mobbas på en arbetsplats ofta får det bättre genom att byta jobb. Men självförtroendet kan förstås få en kick om man kan ta sig igenom krisen och lösa problemen.

– Men det ska inte vara så att man går långa perioder och mår dåligt för det. Är det värt det i så fall? undrar Jehoshua.

Sopa inte under mattan

För företaget är det alltid bättre att hantera problemen än att försöka sopa dem under mattan. Kanske finns det en jargong som faktiskt inte är sund? Jehoshua höjer ett varnande finger för miljöer där man hävdar att tonen är ”rå men hjärtlig” och att man har ”högt i tak”. Uppfattar alla verkligen hjärtligheten jämt? Eller är det några som faktiskt mår dåligt?

– Då och då kan det vara bra att backa lite och lyssna på hur man faktiskt pratar med varandra, säger han.

Något som Jehoshua upptäckt är att även om man lyckas reda ut problemen på arbetsplatsen, så kan det ändå sluta med att offret väljer att lämna efteråt.

– När man är mitt uppe i något och mår så dåligt är det svårt att höja blicken och orka söka nya jobb. Men när oron börjar lägga sig kan man höja blicken igen. Och då verkar det som att en del börjar fråga sig om man verkligen vill ha det där jobbet ändå.

Något som det inte pratas lika mycket om är mobbning av chefer. Enligt Arbetsmiljöverkets beskrivning av mobbning på arbetsplatser så existerar det inte ens. För där förutsätter man något slags maktförhållande.

– Det här är helt åt helsike. Det är klart att chefer mobbas också. Och speciellt mellanchefer. Jag satt nyligen med en chef som ligger sömnlös av oro i flera nätter innan hen ska ha möten med en av de anställda. Här är det viktigt att man vågar säga ifrån och säga att man faktiskt blir ledsen. Även om man är chef så är man en människa.

I boken ges praktiska råd för hur man steg för steg hanterar mobb-
ningsärenden på jobbet. Man kan inte räkna med att alla genast blir helnöjda med resultatet. Man får se det som ett långsiktigt arbete med tydliga uppföljningar, för att få sikt få tillbaka den goda arbetsrelationen.

6 frågor när man utreder mobbning

  1. Har kränkande särbehandling förekommit?
  2. Om ja – varför?
  3. Hur ska parterna gå vidare för att kränkningarna ska upphöra?
  4. Hur ska liknande situationer undvikas i framtiden?
  5. Om nej – vilka problem ligger till grund för anmälan och situationen?
  6. Hur ska dessa problem hanteras?
AV YASEMIN BAYRAMOGLU

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.