Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sätt stopp för mobbningen – enklare än du tror

20 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
mobbning

Foto: Mobbning är ett problem som behöver hanteras. Foto: Getty Images

Mobbning och kränkningar på jobbet kan kosta oerhört. Både i personligt lidande och i produktivitet för företaget.Det menar psykologen Jehoshua Kaufman, och tipsar om hur man hanterar det svåra.

Sällan har det väl pratats så mycket om kränkningar på arbetsplatser som under senaste året. Det är lätt att tro att missförhållandena stärkts. Men det tror inte Jehoshua Kaufman, aktuell med nya boken Mobbning och kränkande särbehandling – upptäcka, utreda, åtgärda.

– Jag tror bara att vi pratar mer om det. Och sexuella trakasserier är den mindre delen av problemen. Allra oftast handlar det om missförstånd och konflikter som övergår i kränkningar och mobbning, säger han.

Missförstånd skapar mobbning

Så mycket som 90 procent av all mobbning och kränkande behandling kan ha sin grund i missförstånd som inte retts ut. Inledningsvis kan det börja med ganska triviala saker, som att någon inte hälsar när man möts på morgonen. Man tolkar det som en negativ handling, fast personen som inte hälsade kanske helt enkelt var fångad i egna tankar på helt annat håll.

– Vi människor är lite småparanoida, särskilt om vi är stressade. Då tenderar vi att läsa in mer negativa intentioner än positiva. Sedan är det lätt att man hamnar i en ond cirkel, där man betraktar varandra på ett negativt sätt, säger Jehoshua.

När vi blir osäkra och rädda, obekväma inför att möta någon speciell, så ändrar vi samtidigt omedvetet vårt beteende. Vilket gör att den andre personen också gör det för att matcha beteendet.

Om någon inte hälsar, kanske den andre slutar hälsa också. Man tänker att man ska ge igen.

Men det fungerar sällan bra.

– Vänlighet, däremot, fungerar förvånansvärt bra ofta, säger Jehoshua.

Han menar att det finns få riktigt elaka människor som gör elaka saker.

– Under hela mitt yrkesliv har jag kanske träffat på två sådana personer, säger han och understryker att det aldrig – oavsett hur stressigt det är – är okej att tolerera mobbning och kränkningar.

Grupperingar

När han själv kallas in för att reda i konflikter på arbetsplatser har det vanligtvis gått väldigt långt. Konflikterna kan ha hunnit sätta sig rejält och inte sällan kan det ha blivit grupperingar bland personalen. Man lierar sig med endera sidan.

Jehoshua hämtar ett exempel från Jonas Gardells bok En komikers uppväxt, som han tycker beskriver hur vi fungerar väldigt bra. I boken berättar Gardell om hur rädslan för att själv vara den som ska mobbas härnäst driver huvudpersonen Juha till att själv delta i trakasserierna.

– Säg att en person med högljudda åsikter talar illa om en kollega som inte är närvarande, då kanske de andra inte säger något. De kan känna sig rädda och ensamma om att tycka annorlunda. Men den högljudde tror att hen har stöd eftersom ingen säger emot. Då får man en dynamik som är sned, säger Jehoshua.

Så en mobbningssituation stannar sällan vid två personer – offer och förövare – utan smittar av sig på resten av personalen också. Vilket i förlängningen får negativa konsekvenser för företaget som sådant.

– Om vi ser någon som far illa mår man ju lite dåligt själv och blirrädd. Då gör man ett sämre jobb. Det här drabbar både kreativitet och effektivitet.

Agera snabbt

Här handlar det om att agera snabbt – för att minimera skadorna på alla fronter. Har man som chef fått kännedom om att någon mår dåligt ska man ta tag i det bums, menar Jehoshua.

Sedan är det förstås ännu bättre om man har ögonen med sig så pass själv att man upptäcker när någon börjar bete sig lite annorlunda på jobbet. Att någon plötsligt börjar dra sig undan, inte är med och fikar längre, är tecken på att något inte stämmer.

– Då räcker det med att man säger ”du ser inte riktigt lika glad ut som vanligt, hur är det? Kan jag göra något för dig?” Kanske svarar personen då att allt är okej på jobbet, men det är lite trassligt hemma, då vet man det. Men det är ändå bra att kolla upp några veckor senare också. Hur är det nu? Man kan fråga vad som helst, så länge det är utan ont uppsåt.

Kan man fånga upp problemen tidigt blir det väldigt mycket lättare att hantera. Då kallar man båda parter till samtal under ordnade former och låter dem få ge sin sida av saken. Tillsammans funderar man på hur man ska komma vidare på ett bättre sätt. Dokumentera alltid och låt alla få se och godkänna protokollet.

Skulle det sedan bli en formell utredning, där kanske fackrepresentanter och andra stödpersoner deltar, vill man alltid kunna se hur man tidigare agerat för att hantera problemen.

Rent krasst kan man konstatera att personer som mobbas på en arbetsplats ofta får det bättre genom att byta jobb. Men självförtroendet kan förstås få en kick om man kan ta sig igenom krisen och lösa problemen.

– Men det ska inte vara så att man går långa perioder och mår dåligt för det. Är det värt det i så fall? undrar Jehoshua.

Sopa inte under mattan

För företaget är det alltid bättre att hantera problemen än att försöka sopa dem under mattan. Kanske finns det en jargong som faktiskt inte är sund? Jehoshua höjer ett varnande finger för miljöer där man hävdar att tonen är ”rå men hjärtlig” och att man har ”högt i tak”. Uppfattar alla verkligen hjärtligheten jämt? Eller är det några som faktiskt mår dåligt?

– Då och då kan det vara bra att backa lite och lyssna på hur man faktiskt pratar med varandra, säger han.

Något som Jehoshua upptäckt är att även om man lyckas reda ut problemen på arbetsplatsen, så kan det ändå sluta med att offret väljer att lämna efteråt.

– När man är mitt uppe i något och mår så dåligt är det svårt att höja blicken och orka söka nya jobb. Men när oron börjar lägga sig kan man höja blicken igen. Och då verkar det som att en del börjar fråga sig om man verkligen vill ha det där jobbet ändå.

Något som det inte pratas lika mycket om är mobbning av chefer. Enligt Arbetsmiljöverkets beskrivning av mobbning på arbetsplatser så existerar det inte ens. För där förutsätter man något slags maktförhållande.

– Det här är helt åt helsike. Det är klart att chefer mobbas också. Och speciellt mellanchefer. Jag satt nyligen med en chef som ligger sömnlös av oro i flera nätter innan hen ska ha möten med en av de anställda. Här är det viktigt att man vågar säga ifrån och säga att man faktiskt blir ledsen. Även om man är chef så är man en människa.

I boken ges praktiska råd för hur man steg för steg hanterar mobb-
ningsärenden på jobbet. Man kan inte räkna med att alla genast blir helnöjda med resultatet. Man får se det som ett långsiktigt arbete med tydliga uppföljningar, för att få sikt få tillbaka den goda arbetsrelationen.

6 frågor när man utreder mobbning

  1. Har kränkande särbehandling förekommit?
  2. Om ja – varför?
  3. Hur ska parterna gå vidare för att kränkningarna ska upphöra?
  4. Hur ska liknande situationer undvikas i framtiden?
  5. Om nej – vilka problem ligger till grund för anmälan och situationen?
  6. Hur ska dessa problem hanteras?
AV YASEMIN BAYRAMOGLU

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.