Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Affärsjuridik, Avtal, Patent & Varumärken

Oskyldigt uthängda på ARN:s svarta listan

18 april, 2018 6 minuters läsning

Foto: Bröderna Johansson blev svartlistade av ARN. Foto: Privat

Hur rättssäker är systemet med ARN för företagare? När bröderna Johanssons byggfirma hamnade på svarta listan över klandervärda företag valde de att ta strid. Det blev en lång och kostsam process i kampen för upprättelse.

Det är flera saker i ärendet kring Bröderna Johanssons byggfirma som känns smått absurda. Det hela började med att de utförde ett större arbete för en kund med bland annat en uteplats, altan och inglasat uterum. När det kom till valet av fönster till uterummet rekommenderade bröderna en fönsterprofil som de ansåg vara lämplig för ändamålet.

Kunden valde ett billigare alternativ som enligt produktbeskrivningen inte var lämplig för ändamålet. Fönstren måttades och monterades på plats av en glasmästare. Glaspartiet gick hela vägen ner till golvet och stod direkt på en spånskiva som dessutom stack ut några centimeter helt oskyddat.

– Kunden får ju göra som han vill men vi såg ju direkt att det inte var någon bra lösning. Risken för fuktskador var uppenbar. För att försöka rädda situationen ringde vi en plåtslagare, säger Stefan Johansson.

Skivan som stack ut utanför kanten på fönsterprofilen kapades och plåtslagaren monterade ett skyddande fönsterbleck i plåt.

– Det var den bästa lösningen som gick att göra under rådande omständigheter men tyvärr var kvalitén på fönstren för dålig och dessutom fogade kunden runt hela glaspartiet på eget bevåg. Det gjorde att det läckte in vatten vid en mittstolpe och det blev en mindre fuktskada, fortsätter han.

Anmälda till ARN


Kunden valde att anmäla bröderna till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för vållande av fuktskadan. Trots att han valt ett annat fönster än de rekommenderat och att de inte genomfört monteringen på plats.

Men eftersom de hade anlitat plåtslagaren genom sin firma är de ansvariga för arbetet som utfördes för att rädda situationen. Anmälan till ARN skickades in 2014 och det blev startskottet på en utdragen och kostsam process om en tvist som i grunden handlar om en fordran på tiotusen kronor.

För att försäkra sig om att hantera ärendet på rätt sätt anlitade bröderna en advokat som skötte all brevväxling med ARN. Under två års tid skickades olika utlåtanden och underlag till nämnden och bara brevväxlingen kostade brödernas firma närmare femtiotusen kronor.

Inget rättsskydd


I inledningsskedet trodde de att de hade ett rättsskydd som täckte deras utgifter men eftersom den ursprungliga fordran uppgick till tiotusen kronor och därmed understeg gränsen som ligger på tjugotvåtusen kronor omfattas inte deras ärende av skyddet.

– Det var ju en missräkning men för oss var det viktigt att bevisa att vi inte gjort något fel. Det handlar om yrkesheder och som en liten aktör på en mindre ort är det allt du har. Om du får dåligt rykte förlorar du dina kunder.

Efter två års brevväxling kom ärendet till slut upp till behandling i ARN. I nämnden, som skulle avgöra tvisten, fanns juridisk expertis samt experter inom VVS och el. Ingen av de som skulle avgöra ärendet hade någon direkt sakkunskap inom byggbranschen.

Utslaget blev till kundens fördel och bröderna uppmanades att betala ett belopp på 10 000 kronor. Om de inte följde nämndens uppmaning riskerade de att hamna på Råd och Röns svarta lista över oseriösa företag.

– Det hade kanske varit enklare att bara betala och så hade ärendet varit ur världen men vi anser inte att vi har gjort något fel. Som företagare har du väldigt lite att säga till om i processen i ARN. Du får inte vittna för att lägga fram din sak inför nämnden och samtidigt har du all bevisbörda för att visa att du gjort rätt. Det blir väldigt svårt att hävda sig.

Hamnade på svarta listan


Eftersom bröderna valde att inte följa uppmaningen från ARN hamnade de på den svarta lista. Sedan februari 2017 till juli samma år fanns deras namn med på förteckningen över klandervärda företag. Samtidigt valde kunden att driva ärendet vidare till tingsrätten.

– För vår del kändes det bara bra. Den rättsliga prövningen i tingsrätten kräver mycket mer av alla inblandade och vi fick en ärlig chans att förklara vad som hänt egentligen, säger Patrick Johansson.

Under tiden som den rättsliga prövningen pågick publicerades den svarta listan med namnet på brödernas firma i tidningen Råd & rön. Ryktet började sprida sig att de inte var seriösa och det kunde orsakat stor skada för deras verksamhet.

– Vi var i kontakt med Råd & rön före publiceringen och bad dem invänta den rättsliga prövningen. Men de svarade att de inte hade tid eller möjlighet att skjuta upp publiceringen. Jag tycker det är väldig svagt. Det är ju en tidning som många litar på och vi ville inte skylta med vårt namn i förteckningen med oseriösa företag, fortsätter han.

Inför förhandlingen i tingsrätten anlitade bröderna en expert med lång erfarenhet av byggmaterial från sitt arbete på Statens Provningsanstalt. De fick också möjlighet att visa upp de olika profilerna som varit aktuella i ärendet. Den de rekommenderat och den som kunden valt.

Upprättelse i tingsrätten


I januari år kom domen och tingsrätten valde gå på brödernas linje och befriade deras firma från ansvar av fuktskadan som var orsaken till tvisten. Kunden valde då att överklaga till Hovrätten som avslog hans begära om att behandla upp ärendet igen. Bröderna Johansson fick upprättelse i domstolen men de menar att en stor skada redan är skedd.

– Har ditt företagsnamn en gång förekommit i sådana sammanhang är det svårt att få stopp på alla rykten som sprids. Vi trodde att behandlingen i ARN skulle vara mer rättssäker men det var väldigt svårt att hävda vår ståndpunkt i ärendet. Det var mycket seriösare i tingsrätten

Hela ärendet har tagit fyra år att behandla och det har kostat bröderna närmare 250 000 kronor att få upprättelse. Trots det tvekar de inte att det var värt pengarna och besväret.

– Det handlar om yrkesheder. Vi har inte gjort något fel och då ska vi inte ta på oss skulden även om det hade varit både enklar och billigare, säger, Patrick Johansson

Så funkar ARN:

  • Nämnden prövar tvister mellan konsumenter och företag om köp av varor och tjänster av olika slag.
  • ARN gör ingen egen utredning och hämtar inte in bevis själva. Deras uppgift är att pröva tvisten utifrån de uppgifter som parterna presenterar.
  • Det är mycket viktigt att svara på en anmälan. Svarar inte företaget utgår ARN oftast från att konsumenten har rätt.
  • Nämndens beslut, rekommendationer, är inte bindande.
  • Det finns ingen direkt konsekvens av att inte följa nämndens rekommendation, utöver att du riskerar negativ publicitet på svarta listan. Svarta listan är en sammanställning över företag som inte följer ARN:s beslut. Den publiceras två gånger årligen av Sveriges Konsumenters tidning Råd och Rön och baserar sig på ARN:s offentliga uppgifter.

 


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.