Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Affärsjuridik, Avtal, Patent & Varumärken

Oskyldigt uthängda på ARN:s svarta listan

18 april, 2018 6 minuters läsning

Foto: Bröderna Johansson blev svartlistade av ARN. Foto: Privat

Hur rättssäker är systemet med ARN för företagare? När bröderna Johanssons byggfirma hamnade på svarta listan över klandervärda företag valde de att ta strid. Det blev en lång och kostsam process i kampen för upprättelse.

Det är flera saker i ärendet kring Bröderna Johanssons byggfirma som känns smått absurda. Det hela började med att de utförde ett större arbete för en kund med bland annat en uteplats, altan och inglasat uterum. När det kom till valet av fönster till uterummet rekommenderade bröderna en fönsterprofil som de ansåg vara lämplig för ändamålet.

Kunden valde ett billigare alternativ som enligt produktbeskrivningen inte var lämplig för ändamålet. Fönstren måttades och monterades på plats av en glasmästare. Glaspartiet gick hela vägen ner till golvet och stod direkt på en spånskiva som dessutom stack ut några centimeter helt oskyddat.

– Kunden får ju göra som han vill men vi såg ju direkt att det inte var någon bra lösning. Risken för fuktskador var uppenbar. För att försöka rädda situationen ringde vi en plåtslagare, säger Stefan Johansson.

Skivan som stack ut utanför kanten på fönsterprofilen kapades och plåtslagaren monterade ett skyddande fönsterbleck i plåt.

– Det var den bästa lösningen som gick att göra under rådande omständigheter men tyvärr var kvalitén på fönstren för dålig och dessutom fogade kunden runt hela glaspartiet på eget bevåg. Det gjorde att det läckte in vatten vid en mittstolpe och det blev en mindre fuktskada, fortsätter han.

Anmälda till ARN


Kunden valde att anmäla bröderna till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för vållande av fuktskadan. Trots att han valt ett annat fönster än de rekommenderat och att de inte genomfört monteringen på plats.

Men eftersom de hade anlitat plåtslagaren genom sin firma är de ansvariga för arbetet som utfördes för att rädda situationen. Anmälan till ARN skickades in 2014 och det blev startskottet på en utdragen och kostsam process om en tvist som i grunden handlar om en fordran på tiotusen kronor.

För att försäkra sig om att hantera ärendet på rätt sätt anlitade bröderna en advokat som skötte all brevväxling med ARN. Under två års tid skickades olika utlåtanden och underlag till nämnden och bara brevväxlingen kostade brödernas firma närmare femtiotusen kronor.

Inget rättsskydd


I inledningsskedet trodde de att de hade ett rättsskydd som täckte deras utgifter men eftersom den ursprungliga fordran uppgick till tiotusen kronor och därmed understeg gränsen som ligger på tjugotvåtusen kronor omfattas inte deras ärende av skyddet.

– Det var ju en missräkning men för oss var det viktigt att bevisa att vi inte gjort något fel. Det handlar om yrkesheder och som en liten aktör på en mindre ort är det allt du har. Om du får dåligt rykte förlorar du dina kunder.

Efter två års brevväxling kom ärendet till slut upp till behandling i ARN. I nämnden, som skulle avgöra tvisten, fanns juridisk expertis samt experter inom VVS och el. Ingen av de som skulle avgöra ärendet hade någon direkt sakkunskap inom byggbranschen.

Utslaget blev till kundens fördel och bröderna uppmanades att betala ett belopp på 10 000 kronor. Om de inte följde nämndens uppmaning riskerade de att hamna på Råd och Röns svarta lista över oseriösa företag.

– Det hade kanske varit enklare att bara betala och så hade ärendet varit ur världen men vi anser inte att vi har gjort något fel. Som företagare har du väldigt lite att säga till om i processen i ARN. Du får inte vittna för att lägga fram din sak inför nämnden och samtidigt har du all bevisbörda för att visa att du gjort rätt. Det blir väldigt svårt att hävda sig.

Hamnade på svarta listan


Eftersom bröderna valde att inte följa uppmaningen från ARN hamnade de på den svarta lista. Sedan februari 2017 till juli samma år fanns deras namn med på förteckningen över klandervärda företag. Samtidigt valde kunden att driva ärendet vidare till tingsrätten.

– För vår del kändes det bara bra. Den rättsliga prövningen i tingsrätten kräver mycket mer av alla inblandade och vi fick en ärlig chans att förklara vad som hänt egentligen, säger Patrick Johansson.

Under tiden som den rättsliga prövningen pågick publicerades den svarta listan med namnet på brödernas firma i tidningen Råd & rön. Ryktet började sprida sig att de inte var seriösa och det kunde orsakat stor skada för deras verksamhet.

– Vi var i kontakt med Råd & rön före publiceringen och bad dem invänta den rättsliga prövningen. Men de svarade att de inte hade tid eller möjlighet att skjuta upp publiceringen. Jag tycker det är väldig svagt. Det är ju en tidning som många litar på och vi ville inte skylta med vårt namn i förteckningen med oseriösa företag, fortsätter han.

Inför förhandlingen i tingsrätten anlitade bröderna en expert med lång erfarenhet av byggmaterial från sitt arbete på Statens Provningsanstalt. De fick också möjlighet att visa upp de olika profilerna som varit aktuella i ärendet. Den de rekommenderat och den som kunden valt.

Upprättelse i tingsrätten


I januari år kom domen och tingsrätten valde gå på brödernas linje och befriade deras firma från ansvar av fuktskadan som var orsaken till tvisten. Kunden valde då att överklaga till Hovrätten som avslog hans begära om att behandla upp ärendet igen. Bröderna Johansson fick upprättelse i domstolen men de menar att en stor skada redan är skedd.

– Har ditt företagsnamn en gång förekommit i sådana sammanhang är det svårt att få stopp på alla rykten som sprids. Vi trodde att behandlingen i ARN skulle vara mer rättssäker men det var väldigt svårt att hävda vår ståndpunkt i ärendet. Det var mycket seriösare i tingsrätten

Hela ärendet har tagit fyra år att behandla och det har kostat bröderna närmare 250 000 kronor att få upprättelse. Trots det tvekar de inte att det var värt pengarna och besväret.

– Det handlar om yrkesheder. Vi har inte gjort något fel och då ska vi inte ta på oss skulden även om det hade varit både enklar och billigare, säger, Patrick Johansson

Så funkar ARN:

  • Nämnden prövar tvister mellan konsumenter och företag om köp av varor och tjänster av olika slag.
  • ARN gör ingen egen utredning och hämtar inte in bevis själva. Deras uppgift är att pröva tvisten utifrån de uppgifter som parterna presenterar.
  • Det är mycket viktigt att svara på en anmälan. Svarar inte företaget utgår ARN oftast från att konsumenten har rätt.
  • Nämndens beslut, rekommendationer, är inte bindande.
  • Det finns ingen direkt konsekvens av att inte följa nämndens rekommendation, utöver att du riskerar negativ publicitet på svarta listan. Svarta listan är en sammanställning över företag som inte följer ARN:s beslut. Den publiceras två gånger årligen av Sveriges Konsumenters tidning Råd och Rön och baserar sig på ARN:s offentliga uppgifter.

 


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.