Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så härligt osvenskt - och ändå så svenskt i slutändan!

4 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Det sägs att svenska ungdomar är lata och håglösa. Det sägs att vi svenskar är trygghetsnarkomaner, som inte vågar gå utanför de upptrampade stigarna. Det sägs att Jante-lagen ligger som en våt filt över alla i det här landet. Ikväll fick jag vara med om något som går tvärs emot dessa och många andra fördomar. Jag hoppas det inte var undantaget som bekräftar regeln.



I min hemstad Jönköping finns en teknisk högskola. I Australien anordnas vartannat år en racertävling tvärs över kontinenten för bilar som drivs uteslutande med solenergi. För några år sedan fick en lärare på vår tekniska högskola för sig att några av hans studenter skulle kunna bygga den första svenska deltagarbilen i det exklusiva solbilsracet. Omöjligt, sa de flesta. Vansinnigt, sa andra. Ge upp, sa de själva flera gånger.



Men Magnus Andersson, läraren, gav inte upp. Det blev en kurs i solbilskonstruktion som 18 studenter hoppade på. De gav heller inte upp, trots att de fick tusen och en anledningar att göra det. De lärde sig allt de behövde kunna om elektronik, mekanik, solceller, projektledning, sponsring och reglerna för solbilstävlingen. De testade sina idéer i datorsimuleringar, byggde en lång rad prototyper, skaffade sponsorer, byggde bildelar, förkastade, byggde nytt, testkörde och till slut var de där i Australien, hela teamet, med en fullt fungerande och väldigt snygg bil. Men problemen slutade inte där. I den australiensiska hettan sattes bilen på allvar på prov och hela teamet arbetade dygnet runt för att fixa allt som behövdes för att göra den startklar. Ändå hann den knappt starta innan den fick första punkteringen och den andra kom i slutet av samma dag.



Många hade gett upp för mycket mindre, men de här ungdomarna fortsatte att kämpa och svetsades på allvar samman som ett team. De agerade, för att använda en vanlig klyscha, väldigt osvenskt. De slängde trygghet och bekvämlighet all världens väg för att uppnå sitt mål: att vinna tävlingen! Att bara sätta upp det målet som kompletta nybörjare vittnar väl om en osvensk attityd som heter duga.



Att säga att de misslyckades i slutändan är givetvis helt fel. De vann förvisso inte tävlingen, de körde inte ens hela vägen in i mål (ett öde som de för övrigt delade med en majoritet av tävlingsdeltagarna), men det var givetvis en osannolik triumf att de överhuvud taget tog sig till startlinjen. Att de sedan körde på enbart solenergi genom halva Australien och därtill med en av tävlingens absolut högsta snitthastigheter (så länge det fungerade) är inget annat än en bragd.



På frågan om vilket som var deras största misstag, svarade teamet att de egentligen inte hade gjort några misstag, de hade bara samlat på sig en massa erfarenheter och lärdomar. Vilken underbart positiv inställning. Sann entreprenörsanda. Kanske till och med osvenskt!



Men ändå... Om det var något som fällde dem i slutändan, så var det svenskheten. Svenskar följer regler, svenskar gör rätt, svenskar har koll. Jönköpingsteamet hade full koll på alla tävlingsregler och vikte sig dubbla för att följa dem till punkt och pricka. Således var de det enda team som blev godkänt i den obligatoriska tävlingskontrollen redan vid första försöket. De andra hade kompromissat så där lite lagom, som man gör i många andra länder och räknade med att få godkänt på andra försöket.



De var också väldigt noga med att följa hastighetsgränserna. Man fick nämligen inte köra långsammare än 50km/h på de allmänna vägar som tävlingen gick på. Inga problem för en bil som snittade 85km/h när den inte hade punktering. Att många andra team körde i 25km/h brydde sig våra laglydiga svenska ungdomar inte om. Men så kom den olycksaliga kastvinden, just på toppen av en backe, med sluttningar nedåt på båda sidor. I den höga farten var bilen ett lätt byte för den kraftiga ökenvinden och for som en vante nedför sluttningen.



Men de kom långt ifrån sist i tävlingen, trots att bilen fick fraktas på trailer den sista biten till Adelaide. Stolta och raka i ryggen bar teamet bilen de sista hundra meterna fram till mållinjen. Så otroligt osvenskt, men ändå på något vis också riktigt svenskt.



Det finns hopp även för Sverige när man får träffa ungdomar med sådan entreprenörsglöd. Lyckliga de arbetsgivare som får anställa dem - om de nu inte bildar egna företag hela bunten. Det blir nog svårt att slå sig till ro i en underordnad position efter en så här häftig upplevelse.



Läs mer om solbilssatstningen och låt dig också hänföras här: http://jusolarteam.com/


Och det kanske bästa av allt: det blir en ny svensk solbil i 2015 års race! Gissa vem som kommer att vara med och sponsra den satsningen också!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.