Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Tele2

Försäljning & Lönsamhet

Så lyckas du med onlinemöten – expertens bästa tips

Sponsrad artikel 23 juni, 2020 4 minuters läsning

Effektiva och kreativa onlinemöten skapas inte av sig själva. Här går vi igenom de viktigaste stegen för att få till smarta och fokuserade onlinemöten – tillsammans med Jessica Levin från Tele2.

Sedan 2011 har Tele2 Företag gjort en undersökning om digitaliseringen på svenska företag. I årets undersökning har man med hjälp av SIFO undersökt svenskarnas inställning till distansarbete både innan och under Corona.

I april 2020 jobbade 57 % på distans i någon form, vilket är en ökning med nästan 400 % sedan februari då 15 % uppgav att de gjorde det. 32 % arbetar hemifrån på heltid under Corona, vilket bara 2% gjorde i februari. 4 av 10 säger att de kommer att jobba mer på distans när de får återgå till sina kontor igen.

Detta ger helt nya utmaningar för mindre företag där både medarbetare och kunder vill träffas online.
Jessica Levin är direktör för SME (små och medelstora företag) på Tele2 och expert på hur du får kommunikationen att fungera när många jobbar hemma. Hon har massor med tips på hur du får onlinemöten, och teamkänslan, att fungera på distans.

Läs mer:Här är de bästa lösningarna för effektivt distansarbete.

Vilken typ av möten fungerar på distans?

– Nästan alla möten fungerar online och på distans, menar Jessica. Både de mer seriösa och jobbrelaterade men också, vilket är extra viktigt i dessa tider, de sociala mötena med kollegor och med familj och vänner.

Många företag skapar nu digitala sätt att umgås för att bygga teamet när många jobbar hemifrån.

– Satsa gärna lite extra på teamkänslan genom till exempel Team online AW och Team online lunch, och komplettera gärna med Walk and Talks så att medarbetarna kommer ut och rör på sig och inte stirrar på skärmen hela dagen, tipsar Jessica. 

–Varför inte kombinera Walks and Talks med en stegtävling som gör att att medarbetare kommer ut, samtidigt som ni kan ha kreativa gående möten, fortsätter hon.

Läs också:Optimala videomöten i 8 steg – här är checklistan.

Hur ska jag bete mig i ett onlinemöte?

Du har säkert varit med om onlinemöten där deltagarna, minst sagt, har dålig “onlinemötes-disciplin”. Flackande blickar, störande bakgrunder och dåligt ljud. Jessica har en strategi för hur du som mötesdeltagare får allas engagemang i ett onlinemöte.

  1. Ha alltid kameran på (det ger en mycket bättre närvarokänsla) och titta helst in i kameran. De flesta tittar på de andra deltagarna, vilket ger en opersonlig upplevelse av dig.
  2. Undvik störande bakgrund som kan distrahera övriga mötesdeltagare.
  3. Ha koll på när du bör muta dig och unmuta dig. Best Practice är att du mutar dig när du inte pratar, speciellt om du har störande bakgrundsljud.
  4. Visa respekt för övriga deltagare genom att inte hamra på tangentbordet på din dator eller pilla på din telefon samtidigt som du deltar i ett videomöte.
  5. Le gärna och se glad ut mot dina möteskollegor.
  6. Det är en bonus om det går att ha koll på ljuset i rummet också. Undvik att sitta direkt vid fönstret då det ofta skuggar ditt ansikte.

Läs mer: 10 sätt att skapa bättre digitala möten.

Få deltagarna att känna sig delaktiga i onlinemötet

Ett bra sätt att få alla engagerade i ett onlinemöte är att, i början av mötet, göra en “laget runt”. Då får även de tystlåtna medarbetarna chansen att säga hur de mår, vad de jobbar med just nu och vilka utmaningar de har. 

Ha som standard att göra en “laget runt” när beslut ska tas och när viktiga frågor ska diskuteras, för att säkerställa att alla kommer till tals. Digitalt är det extra viktigt, det är lätt att gömma sig bakom en skärm.

Ett annat sätt att engagera medarbetarna i ett onlinemöte är att ge deltagarna olika mötesroller. Ordförande, sekreterare eller teknikansvarig. Vilka roller behöver ditt onlinemöte? Ett digitalt möte ger ju också helt andra tekniska möjligheter än ett fysisk möte. Ni kan till exempel spela in mötet, föra digitala mötesanteckningar och chatta samtidigt.

Behövs en policy när alla jobbar hemma?

När alla jobbar på olika platser och på olika tider kan det vara relevant med gemensamma regler och förhållningssätt. Hur mycket ska vi jobba? När ska vi vara tillgängliga? Har vi jobbmailen i mobilen eller inte? Vilken teknik ska vi använda?

– Mycket handlar om sunt förnuft men du som företagsledare behöver sätta en policy för hur man skall förhålla sig till jobbet när allt sker på hemmaplan, tipsar Jessica. Det är viktigt att alla känner att de kan balansera jobbet med privatlivet.

Alla människor är olika och du som chef behöver vara lyhörd för att alla har olika behov.

Läs mer:Så här väljer du rätt teknik för distansarbete.



ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.