Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Så skriver du rätt pris när du gör prissänkning – se viktigt lagkrav!

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 20 november, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Så skriver du rätt pris när du gör prissänkning – se viktigt lagkrav!

Foto: Så skriver du rätt pris när du gör prissänkning – se viktigt lagkrav!

Nu krävs det att du som företagare visar rätt pris om du gör en prissänkning. Du kan inte bara visa ordinarie pris om du vill jämföra ditt rea-pris – se här så att du gör korrekt!

Prisinformationslagen är viktig för oss företagare när vi vänder oss mot kunder och konsumenter. Vi ska ge rätt och tydlig information om vad varorna eller tjänsterna som vi säljer kostar.

När lagen ändrades under 2022 var syftet att minska risken att konsumenter utsätts för "fejk-rea". Vad är då det? Jo, exempelvis att ett pris först höjs för att sedan sänkas igen – som ett rea-pris.

Agera så här vid prissänkning

Som företagare måste du – under en priskampanj – berätta det lägsta priset för produkten de senaste 30 dagarna.

  • Säg att du har en vara som till ordinarie pris kostar 1 000 kronor inklusive moms.
  • Under de senaste 30 dagarna har du under en vecka haft rabatt på varan och den har då kostat 750 kronor.
  • Under en kampanj, exempelvis Black Week eller Black Friday, kostar varan 500 kronor.
  • Korrekt information till kunden är då:

PRIS 500 kr
(Ordinarie pris 1 000 kr, lägsta pris 30 dagar 750 kr)

Notera att det här kravet gäller när du som företagare säljer till konsumenter, men inte din försäljning till ett annat företag.

Läs mer:Black Friday och Black Week 2023 – Driva egets samlade supertips!

Om du bryter mot lagen

Det är viktigt att konsumenten inte behöver leta efter lägsta pris de senaste 30 dagarna utan det ska tydligt vara beskrivet om du flaggar för rea och prissänkning.

Om du har både en fysisk butik och e-handel måste du kommunicera i båda kanalerna. Här kan det vara olika priser – beroende på om du har haft olika priser i fysisk butik och i din e-handel.

Det kan bli dyrt om du inte följer lagen. Då risker du att få betala böter – som lägst 10 000 kronor och som högst 4 procent av företagets årliga omsättning. Om du omsätter 1 000 000 kronor årligen skulle det innebära böter om 40 000 kronor.

Läs mer: Hos Konsumentverket hittar du mer information om du vill fördjupa dig i lagen

När prissänkning och kampanjer duggar tätt

Vi ponerar att du har två kampanjer i tät följd – exempelvis Black Week och snart en julkampanj. Då behöver du kommunicera det lägsta priset, alltså kampanjpriset under Black Week, som ditt lägsta pris under kommande julkampanj. Sedan följer ju mellandagsrean – nästa lägsta pris att hålla koll på!

Det finns som med alla regler även några undantag:

När du har mängderbjudanden – du får exempelvis skriva:

  • Handla för 500 kr och få 20 % rabatt på nästa köp. 
  • Köp 5 betala för 3. 
  • Köp 5 och få en extra på köpet. 


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.