Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

6 tips på hur du tar makten över din e-post

30 oktober, 2013 3 minuters läsning
Känns inkorgen som ett träsk? Svårt att hitta vad du letar efter? Glömde du svara på det viktiga mejlet? Här är första stegen på väg mot bättre koll.

Det finns inga tecken som tyder på att mängden e-post skulle minska, snarare tvärtom. För att hantera en situation där nya mejl kommer in i högre takt än man hinner med dem behövs strategier och teknik för att inte bli galen.

Det allra viktigaste tipset är att förändra synen på inkorgen.

I mitten av 2000-talet myntade den amerikanska effektivitetsgurun Merlin Mann begreppet inbox zero. Målet bör vara att inkorgen ska vara tom när arbetsdagen är slut.

Även om det målet kan vara svårt att nå är resonemanget bakom värt att ta till sig: E-postprogrammets inkorg är inte ett arkiv!
I inkorgen ska bara två typer av mejl finnas:
  • De du ännu inte har läst.
  • De du ännu inte bestämt vad du ska göra med.

Alla andra ska flyttas någon annanstans. En del ska slängas, en del ska skrivas upp på att-göra-listan, resten sorteras undan på rätt ställe. Kanske räcker det med en enda mapp som heter Arkiv. Kanske passar det bättre med fler mappar, en för varje kund, en för varje projekt eller den indelning som passar ditt företag bäst.

Resultatet är att en snabb titt i inkorgen räcker för att avgöra hur mycket arbete som egentligen väntar där, eftersom alla mejl som finns där på något sätt behöver din uppmärksamhet. Det är nya mejl du ännu inte läst, det är mejl du ska svara på och mejl du vill läsa igen och fundera på en gång till. Men mejl som du är färdig med, de ligger undanstoppade i arkivet.

Utöver det finns det flera saker du kan göra för att effektivisera mejlhanteringen:

1. Flytta mejl automatiskt
Oavsett om du läser e-posten i ett program i datorn eller använder en webbtjänst går det att skapa filter som automatiskt flyttar nya mejl från inkorgen till rätt mapp. Genom att använda dem går det att minska trycket på inkorgen. Om du till exempel är med på en mejllista kan du använda filterfunktionen för att automatiskt flytta alla mejl som kommer på listan till en särskild mapp. Då finns de samlade på ett ställe när du har tid att läsa men pockar under tiden inte på din uppmärksamhet i inkorgen.

2. Håll nere mejlandet
Mycket av den e-post som du får är sannolikt svar på mejl du själv skickat. Genom att hålla nere antalet mejl du skickar får du färre svar tillbaka.

3. Skriv bra ärenderader
Genom att formulera bra ärenderader så hjälper du inte bara mottagaren, utan också dig själv. Särskilt om du har personer som du mejlar mycket med är det till stor nytta att ha bra ärenderader. När du om ett halvår behöver hitta ett mejl som Ebba skickade blir det lättare om du inte bara kan söka på hennes namn utan på ärenderaden kan se vad de olika mejlen som sökfunktionen hittat handlar om.

4. Lär dig utnyttja sökningar
I de flesta e-postprogram och e-posttjänster på nätet går det att göra avancerade sökningar. Istället för att bara söka på ett ord går det till exempel att kombinera med vem mejlet du letar efter är skickat från eller vem det är skickat till. Om du lär dig sökfunktionerna blir det i framtiden lättare att hitta det du letar efter.
5. Ta bort plinget
Problemen med e-post handlar inte bara om att det ligger mycket i inkorgen, utan också att e-postprogrammet ständigt pockar på uppmärksamheten. En lösning är att stänga av alla ljud och ikoner som plingar och visas när ett nytt mail dykt upp.

6. Stäng av mejlen
Extremvarianten är att stänga av e-posten helt och bara starta programmet ett fåtal gånger per dag. Eller åtminstone utnyttja den möjligheten när du i perioder behöver jobba ostört. (Passa då också på att ställa mobiltelefonen på ljudlöst och låta telefonsvararen sköta jobbet!)

Artikeln uppdaterad 2015-09-18.

[caption id="" align="alignnone" width="300"] Anders Toresson[/caption]

 


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.