Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Se upp – så lätt kan din betalning hamna fel

28 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Se upp om du byter bankgiro. Foto: Getty Images

Har du bytt bankgiro för ditt företag? I så fall är risken att dina intäkter hamnar i fel händer. Det drabbade Driva Eget, som nu kräver en förändring hos både bankerna och Bankgirot.

Lita inte på att mottagare du sparat i internetbanken stämmer. När Driva Eget-prenumeranten Kerstin Ebbersten betalade sin prenumeration hamnade pengarna hos ett helt annat företag – trots att rätt namn stod i listan.

LÄS OCKSÅ: Företagskonto – behövs det?Kerstin Ebbersten är mångårig prenumerant på Driva Eget. Hon brukar förlänga prenumerationen i tvåårsperioder, men sist gick det rejält fel.

– Jag gick in på Nordeas internetbank förra hösten och valde Driva Eget i listan över sparade mottagare, berättar Kerstin.

Men i stället för tidning fick hon en betalningspåminnelse i brevlådan.

– Först när jag gick in för att kolla betalningen på 1 059 kronor upptäckte jag att bankgironumret ändrats, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så här ska fakturan se utDet bankgironummer Kerstin betalat till tillhörde en gång det bolag som ägdes av Driva Egets grundare Anders Andersson. Sedan Kerstin sparade mottagaren i internetbanken har dock tidningen hunnit byta ägare.

Kerstin kontaktade den enskilda firma i Stockholm som bankgironumret nu var registrerat på. Men trots löfte om återkoppling hörde ägaren aldrig av sig. På Nordea fick hon rådet av en anställd att aldrig spara betalningsmottagare i nätbanken, eftersom det kunde bli problem.

– Jag tycker inte att bankgironummer borde kunna återanvändas så här. Och varför har banken en spara-funktion om man inte bör använda den, säger Kerstin.

På Bankgirot berättar kommunikatören Sara Bringzén att det är nödvändigt att återanvända avslutade bankgironummer, eftersom det finns ett begränsat antal.

LÄS OCKSÅ: Drabbad av bolagsupplysningen – det här behöver du veta

– Avslutade bankgironummer avaktiveras under minst tre år. Under den tiden går det inte att göra betalningar till numret, säger hon.

Om man nu råkar betala till fel bankgiro är det helt upp till en själv att få tillbaka pengarna.

– Då får man kontakta den som felaktigt fått pengarna. Mottagaren är normalt sett återbetalningsskyldig om man fått pengar man inte har rätt till, slår Sara fast.

Enligt henne har Bankgirots kundservice bara kännedom om två fall av felaktig användning av ett återanvänt bankgironummer de senaste 25 åren.

Men problemet är sannolikt mycket större. När Driva Eget får kontakt med den enskilda firma i Stockholm som i april 2016 övertog Driva Egets tidigare bankgironummer hittar ägaren både Kerstin Ebberstens och två andra prenumeranters felaktiga betalningar i kontoutdraget.

– Har det skett ett misstag så rättar vi självklart till det, säger han och lovar betala tillbaka beloppen.

Orsaken till felbetalningarna verkar vara bankernas funktion för att spara betalningsmottagare. Namnet på mottagaren uppdateras inte även om bankgironumret får en ny ägare.

Charlotte Stavhamn på Stavhamn & Co Marktjänst är en av de andra prenumeranter som betalade fel.

– Vi upptäckte att pengarna gått till fel konto, men det handlade om en så liten summa för vår del, så vi orkade inte ta tag i det. Det skulle kosta mer om man räknar i arbetstid. Men tänk om det hade varit ett större belopp? Vi fick oss faktiskt en näsbränna av det här, när man inser att man måste kolla jättenoga. Bankerna har ju lagt upp det här systemet – samtidigt som man friskriver sig från ansvar. Faktum är att alla återkommande använder systemet med sparade mottagare, säger Charlotte.

Petter Brunnberg, presschef på Kerstins bank Nordea, lägger helt ansvaret på bankens kunder.

– Anledningen till att vi har funktionen med sparade betalningsmottagare är att förenkla för kunden, men det är fortfarande kundens ansvar att kontrollera att det är rätt bankgironummer, säger han.

De andra storbankerna säger till Driva Eget att inte heller de uppdaterar listan med sparade mottagare. Hos Handelsbanken rensar man däremot listan på betalningsmottagare som inte använts på 18 månader.

På Bankgirot säger Sara Bringzén att man kontinuerligt ser över regelverk och system. En förlängd karensperiod eller fler möjliga bankgironummer kan vara något de nu tittar närmare på.

Se upp för kapade fakturor

Att helt strunta i att spara mottagare och alltid skriva in uppgifterna direkt från fakturan behöver inte heller vara rätt. Vid flera tillfällen har kriminella stulit post från brevlådor, öppnat brev innehållande fakturor, och på dessa ändrat betalningsmottagare till sitt eget bankgironummer. Fakturan har sedan skickats vidare till mottagaren, som intet ont anande betalat.

Enda sättet att vara säker på att pengarna går rätt är att alltid kontrollera namnet på betalningsmottagaren. Det syns i internetbanken eller kan sökas på bgc.se. Skiljer sig bankgironumret på fakturan mot det man sparat bör du vara extra uppmärksam.

Så funkar bankgironummer

Ett bankgironummer fungerar som en adress som pekar på innehavarens bankkonto, så att betalaren inte behöver känna till mottagarens bank eller kontonummer. Bankgironumret går också att behålla när man byter bank.

Avslutade bankgironummer ligger vilande i minst tre år innan de återanvänds. Det går inte att ansöka om ett visst bg-nr, utan de tilldelas slumpvis. Totalt finns 1,7 miljoner möjliga nummer. Bankgirot förmedlade 992 miljoner betalningar under 2016.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.