Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Släpp kraven och må bättre!

6 maj, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning

Foto: Placeboeffekten funkar även när det gäller jobbstress. Våra förväntningar på livet påverkar direkt hur vi mår.

Det är inte mängden reell stress som gör att allt fler företagare känner oro. Istället är det våra förväntningar och krav på livet som ställer till det. Det visar en undersökning från friskvårdsföretaget Feelgood. 

Undersökningen visar att andelen människor som uppger att de har upplevt oro, ängslan eller nedstämdhet har ökat från drygt 10 procent 2008 till drygt 25 procent idag.

Men ökningen verkar inte bero på externa faktorer som ökad stress på jobbet eller på att man arbetar för mycket. Dessa faktorer ligger nämligen stabilt på samma nivå och de som arbetar övertid har dessutom lägre sjukfrånvaro.

Joachim Morath, VD på Feelgood, tolkade resultaten så här:– Det finns en stor press på hur man ska vara som person idag. Bra make, bra förälder, du ska hinna med Facebook, hemmet och du ska vara lycklig. Om du inte är lycklig hela tiden tror många att det är något som är fel. Förväntan är att livet ska vara på topp hela tiden och det leder till en ökad oro.

Det här oroar vi oss för mest

1. ”Jag vet inte om jag får ihop ekonomin”

Att oroa sig för pengar är en klassisk företagarstress. Här gäller det att skaffa kontroll och det gör du bäst genom att ”realitetspröva” din oro.

– Räkna på hur ekonomin faktiskt ser ut. Hur är nuläget och hur mycket mer måste du få in för att gå runt? Här kan du påverka situationen så gör en plan efter hur verkligheten ser ut. Det kommer att minska din oro och dessutom troligen hjälpa din ekonomi, säger Alexander Rozental, psykolog och föreläsare.

Läs mer: 10 råd för att stressa ner2. ”Tänk om ­skatterna höjs eller konjunkturen blir sämre?”

Dessa mer diffusa orosmoln handlar om både kunskap och acceptans. Även här är det första steget till att hantera oron att ta reda på de faktiska effekterna.

– Vad innebär skattehöjningen du är rädd för? Räkna i kronor och ören och ta reda på om det verkligen vore en katastrof. Det andra steget är att tillåta dig att känna oro – konjunkturen kan ju alltid falla men det är ju inget du kan låta påverka hela ditt företagarliv. Att acceptera oron är ett sätt att avdramatisera den.

3. ”Jag tror att jag håller på att bränna ut mig!”

Att jobba hårt och stressa mycket är inte helt ovanligt bland företagare. Om du är rädd för att bränna ut dig ska du boka en tid hos en läkare.

– Stress, oro och ångest kan vara sammankopplade och leder lätt till en negativ spiral. Ta tjuren vid hornen, besök din husläkare eller en psykolog och berätta hur du känner.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.