Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Småföretagare: KappAhl har kopierat oss

5 september, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
För ett år sedan vann Ossoami Driva Egets pris som årets David mot Goliat för sina unika, slitstarka barnjeans. Nu verkar Goliat ha slagit tillbaka. KappAhl har kopierat deras jeans rakt av, menar skaparen Linda Sjölund.
– De har inte bara kopierat design och modeller utan till och med texter och tagline, säger hon.

Linda Sjölunds barn slet sönder jeans efter jeans. Frustration och nyfikenhet blev till slut företaget Ossoami som i höstas utsågs till vinnare i Driva Egets tävling David mot Goliat – där vi vill lyfta småföretagare som tar kampen mot de stora.

Alla barnjeans från Ossoami är tillverkade med Cordura denim, som är lika mjukt som vanligt jeanstyg men mer än 15 gånger mer slitstarkt.

Trots att Ossoami är så små och slåss mot jättar som de stora klädkedjorna blev de bäst i ett test för slitstyrka på barnjeans som gjordes av Testfakta. Dessutom har de världsrekord i slitstarkhet för barnbyxor.

Deras produkt var unik. Tills nu. Nu har jätten Kapp Ahl tagit fram jeans med extra förstärkta knän. Och vad Ossoami kallat Tougher jeans for kids blev hos KappAhl Tough knee jeans. (På bilden syns Ossoamis jeans till höger och Kappahls till vänster.)
– De har kopierat oss rakt av. Inte bara med modeller som ser i princip likadana ut, utan man ser när man läser deras texter att de har inspirerats av våra. Det är hedrande att ett storföretag som KappAhl tycker att vi som pluttföretag är så duktiga att de vill sno hela vår grej, säger Linda.

"Jag tror att de vill
ta död på en liten
irriterande konkurrent"

Det går inte att ta patent på Ossoamis produkter, och att konkurrenter tagit efter dem kom inte som en överraskning.
– Vi har vetat att klockan tickar. Men att det var någon som skulle kopiera det så rätt av hade vi kanske inte räknat med, säger Linda.

Hon menar att det i grunden är positivt att det skapas fler möjligheter för barnfamiljer att köpa hållbara kläder.
– Men att som KappAhl verkligen göra en total rip-off, till och med låta sig inspireras väldigt mycket av vår logga, tagline och texter – då kan jag känna att så stora företag kan väl ändå ha kapacitet att göra sin egen grej. Samtidigt kan jag ifrågasätta syftet bakom. Det blir motsägelsefullt när det jämte i butiken hänger jeans som är färdigslitna och har hål på. Jag tror att de vill ta död på en liten irriterande konkurrent, om jag ska vara helt ärlig, säger Linda.

"Vi har ju inte en chans
när de dundrar på"

Linda har jobbat hårt i tre år utan att kunna ta lön. Allt överskott återinvesteras i marknadsföring för att nå ut.
– Jag tror KappAhls timing är väl vald. Att låta oss först bearbeta marknaden, det kan jag känna är lite fräckt av ett storföretag, säger hon.

KappAhl gick bland annat ut med de nya produkterna i ett utskick inför skolstarten som Linda gissar når en halv till en miljon hushåll. Den typen av muskler kan inte Ossoami mäta sig med.
– Vi kostade på och skickade ut till femtusen. Vi har ju inte en chans när de dundrar på, säger hon.

En sak KappAhl inte har kopierat är priset. De tar 299 kronor för sin produkt, medan Ossoami behöver ta från 399 kronor.
– Visst kan de tillverka till en lägre kostnad än oss eftersom de har större volymer. Men 299 är vad de tar för många andra byxor, och de här kostar mer att tillverka. Så jag tror inte att det är någon jättemarginal de har på dem. Jag antar att de medvetet lägger sig under oss, säger Linda.

Men Linda låter sig inte nedslås.
– Absolut inte. Jag tror fortfarande det finns ett behov av ett varumärke som oss, som är helt igenom hållbart. Vi har precis lanserat våra första vuxenjeans, och har fler saker på gång som de inte har – än så länge i alla fall, säger hon.

Samtidigt finns en oro för framtiden.
– Alla kedjor tittar ju på varandra, så har en börjat…  jag kan bara gissa vad som kommer till våren, säger Linda.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Bloggerskan Kim Jarestad skriver:
– Jag skäms! Länge har jag använt de grymma jeansen från Ossoami. Men när ett stort företag som KappAhl kopierar ett annat varumärke så ohejdat rakt av, ja då mår jag illa.

Under jeansen i webbshopen på KappAhls hemsida har flera kunder kommenterat och påpekat likheterna med Ossoamis jeans. Till exempel har någon skrivit ”Rena kopian av Ossoami. Jag kommer inte att köpa några byxor hos er. Fy, så dåligt!”.

Charlotte Högberg, kommunikationschef på KappAhl, håller inte med om kritiken:
– Vi på KappAhl arbetar löpande med att utveckla och förbättra vårt sortiment. Viktiga inspirationskällor är våra kunders önskemål, trender i omvärlden och ny teknik som ger nya möjligheter. Från i höst finns i vårt sortiment barnjeans med förstärkta knän. Knäna är förstärkta med ett mer slitstarkt material än vanlig denim och ger jeans som håller längre för barn som leker och rör sig. En produkt som ligger högt på våra kunders önskelista, säger hon.

Att de skulle vara en kopia av Ossoamis håller hon inte med om:
– Jeansens utseende går i linje med vårt övriga denimsortiment, säger Charlotte.

 

På den här bilden syns Ossoamis jeans till höger och Kappahls till vänster:ossoamikappahl

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.