Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Starta restaurang: Guide & kalkyl från erfaren krögare

7 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning
Drömmer du om att starta en egen liten krog? Eller har du redan en som du vill få bättre snurr på? Här visar en av Sveriges mest erfarna krögare, Pontus Frithiof, hur du gör för att lyckas med din restaurang.

Pontus Frithiof är bara 45 men ändå en av landets mest erfarna krögare. Redan som femtonåring hamnade han under Erik Lallerstedts skyddande vingar på restaurang Eriks i Gamla stan.

Läs ocksåvår guide till att starta café – som du hittar här!Han skickades på olika utbildningsresor, bland annat till krogar i Paris och Bryssel och till Leif Mannerström i Göteborg.

– Sedan kallade Erik hem mig till Stockholm och berättade att han tyckte att jag skulle köpa hans restaurang. Han presenterade en komplett plan, med finansiering och allt, säger Pontus.

Så han gjorde om Eriks till Pontus in the Green House (huset i Gamla stan var grönt) och senare öppnade han Pontus by the Sea.

Nu driver han flera restauranger i Stockholm.

Ps. Du har väl inte missat Business Hacks – årets kanske viktigaste evenemang för oss företagare. Läs mer här.Driva Eget ställde nio frågor till Pontus Frithiof och ger dig svaren här:1) Hur ska man välja namn på sin krog? Ska man ta sitt eget?
Många krögare sätter sitt eget namnpå sin krog. Använder man sitt eget namn är det lättare att bli känd och som känd kan man påverka branschen. Kändisskapet gör att Pontus blir bjuden till TV-soffor och TV-kök och uppringd av journalister i allmänhet. Det är bra för affärerna.

Men det finns nackdelar också. En är att namnet kan vara svårt att sälja.
– Jag kan inte se att någon annan skulle driva verksamhet i mitt namn, säger Pontus.

Välj rätt namn till ditt företag – så gör du2) Hur ser administrationen ut som krögare?
Ekonomin kring en krog är ingen lätt sak. Antalet kvitton man ska hålla reda på är enormt. Alla kassorna ska räknas varje dag. Skattereglerna kring verksamheten och personalen är rigorösa. Till det har man att brottas med kontanthantering, en dyr sak numera.

Ovanpå det har de flesta krogar ett drickssystem, som krögaren måste hantera trots att dricksen egentligen är en uppgörelse mellan kunden och serveringspersonalen. Men genom att den som betalar med kort knappar in dricksen i kortläsaren måste krögaren räkna bort den och fördela bland personalen – och inte som lön.
– I andra länder ger man inte dricks i kortläsaren utan överlämnar den i kontanter direkt till servitören.

3) Hur är det med konkurrensen – är den schyst?
Restaurangbranschen är relativt hårt drabbad av svartjobb. Pontus hanterar det på olika sätt, bland annat genom att vara aktiv i branschfrågor och den vägen verka för en ”vit” marknad.

Han skulle också gärna se att kontanterna försvann helt och hållet. Det skulle minska kostnaderna för att hantera dem, försvåra svartjobbet och minska risken för att medarbetare förskingrar.

4) Är det många regler och föreskrifter att följa?
Ja, Men Pontus är i princip tillskyndare av dem – de gör att konkurrensen blir på lika villkor och många av reglerna gynnar restauranggästerna. Nyligen kom Livsme­delsverket med nya föreskrifter om hur information om matens innehåll ska presenteras. Det kräver en arbetsinsats från restaurangen men minskar risken för allergiker.

Som krögare får man också finna sig i att representanter för kommunens hälsomyndighet gör oannonserade besök, liksom Skatteverket.

5) Vilken är den största utmaningen med att driva restaurang?
– Att hitta och behålla personal. Det kanske råder arbetslöshet i Sverige men det märker jag inget av. Och jag kräver inte ens utbildad arbetskraft, jag är beredd att stå för utbildningen bara jag får tag i bra folk, säger Pontus.

Ändå är det svårt. Den personal som finns lockas ofta över till andra krogar med bättre betalt och andra arbetstider. Varför det är så här kan Pontus inte svara på. Och han ser ingen omedelbar lösning.
– Det jag kan göra är att behandla alla med respekt. Det handlar om att se till att personalrummen är trevliga, att det finns kläder till alla, att servera bra personalmat (inte alls självklart i krogbranschen) och att verka för bättre jämställdhet.

Läs mer om personal och att anställa här6) Hur ska man tänka när man väljer lokal?
– Märkligt nog finns det gott om fas­tighetsägare som är beredda att hyra ut till krögare. Många av dem är också villiga att lägga ner de pengar som krävs för att bygga om och installera fettavskiljare, ventilation, svartplåtskanal och allt annat som krävs för att minska brandrisken och skona miljön. Men självklart blir hyran därefter. Det är en förhandlingsfråga, säger Pontus.

Bäst blir det om man hittar en lokal i ett kontorshus eller annan typ av fastighet som inte är bostadshus.
– Det finns alltid minst en boende som blir störd och det räcker för att man ska få stora problem. Så det avråder jag ifrån, säger Pontus Frithiof.

7) Hur viktigt är det att ha flera delverksamheter?
Pontus gillar att ha många ben att stå på. Det minskar riskerna och ger andrum att styra upp delverksamheter som inte går så bra. Han har själv startat och lagt ner många idéer genom åren.

Exempel: Han inrättade en skaldjursbar på Pontus! på Brunnsgatan. Av orsaker som inte gick att påverka blev skaldjursbaren ingen succé.  Det gällde att snabbt tänka om, något som ledde fram till Pocket, som visat sig gå desto bättre. Ett starkt bistrokoncept som står för sig självt.

Läs också: Hon har fem verksamheter – i en butik8) Hur hittar man bra bollplank?
Pontus Frithiof är entreprenör men ingen solospelare. Han betonar vikten av att ha bra folk omkring sig: anställda, mentorer och allmänna bollplank.

Han har fortfarande tät kontakt med Erik Lallerstedt och finansmannen Sven Hagströmer äger 33 procent i två av Pontus företag. Han har också flera nyckelpersoner bland medarbetarna.

9) När slutar man göra misstag?
Förmodligen aldrig – det kan alla erfarna företagare vittna om, oavsett bransch.
– Matsalen på Brunnsgatan är inrymd i en källarlokal och jag borde ha tänkt på att det kan vara svårt att locka gäster under sommarmånaderna. Det gör det tuffare att få ekonomin att gå ihop under den perioden men sett över hela året har vi hittills ändå fått ordning på det.

 5 misstag entreprenörer görHär är Pontus 5 råd för att lyckas:1. Ta hjälp med ekonomin
Ta hem ekonomifunktionen så fort du har råd att anställa en person för att sköta den. Se till att personen även fungerar som controller och arbetar proaktivt med ekonomin.

2. Bli en attraktiv arbetsgivare
Ditt största problem blir att skaffa personal. Ansträng dig för att skapa en attraktiv arbetsplats.

3. Välj personalen noga
Du måste kunna lita på dem och du behöver dem som bollplank.

4. Kill your darlings
Var snabb med att lägga ner delverksamheter som inte är lönsamma. Men tänk också på det klassiska citatet ”if it ain’t broke – don’t fix it”.

5. Hitta mentorer
Skaffa dig bra mentorer och externa styrelseledamöter.

Drömmer du om en egen krog? Här är en konkret startguide:1) Skaffa lokal
Gå runt i intressanta områden, ta kontakt med fastighetsvärdar och berätta om dina planer. Kolla även på Blocket och på exempelvislokalguiden.se. Var beredd på att boende kommer att protestera. Försök undvika bostadshus, satsa hellre på en lokal som ligger i ett kontorshus.

2) Välj inriktning
Vilken typ av mat vill du servera? Ska du laga maten eller bara värma? Hur ser konkurrensen ut i området? Vilket hål finns det på marknaden?

3) Ta kontakt med myndigheter
Du behöver tillstånd från kommunens nämnd för miljö och hälsa för att hantera livsmedel och laga mat. Tillståndsenheten för alkohol måste kontaktas om du vill servera vin och sprit och du måste gå en utbildning och avlägga examensprov.

4) Kontakta Skatteverket
Skatteverket och brandskyddsmyndigheten måste också kontaktas. Du kommer inte att få serveringstillstånd om du har skatteskulder. Antalet regler är stort redan före starten och de handlar om allt från personalliggare till kontroll av vattentemperatur i diskmaskinen. Fundera därför på om du ska ta en genväg genom att …

5) ... anlita en konsult
Det finns gott om konsulter på marknaden som hjälper till att hålla reda på vilka tillstånd du behöver och hur kraven ska uppfyllas – både innan du öppnar och under verksamhetstiden. Du betalar månadsvis för ett abonnemang och priserna är rimliga. Exempelvis har Anticimex och Inspectera sådana tjänster. Så fort du vill ändra något i din verksamhet vänder du dig sedan till konsulten så att ändringarna blir i enlighet med gällande lagar och regler. 6) Invänta granskning
Var beredd på att inspektörer från alla myndigheter när som helst kliver in, gärna i lunchrusningen, och begär alla korten på bordet.

Läs ocksåvår guide till att starta café – som du hittar här!

Vanliga frågor om att driva restaurang

1. Hur väljer man bästa namnet för sin krog?

Att välja namn är en viktig del när du ska starta restaurang. Många krögare använder sitt eget namn, vilket kan göra det lättare att bli känd. Men tänk på att det kan vara svårare att sälja verksamheten senare om den är starkt kopplad till ditt namn. Fundera på vad som passar din vision och koncept bäst!

2. Hur ser den administrativa delen ut för en krögare?

Som krögare får du räkna med en hel del pappersarbete! Du behöver hålla koll på massor av kvitton, daglig kassaräkning, och rigorösa skatteregler. Kontanthantering och drickssystem är andra utmaningar. Men oroa dig inte - med rätt rutiner blir det hanterbart. Kanske är det dags att öka lönsamheten i restaurangen genom att effektivisera administrationen?

3. Hur hanterar man konkurrensen i restaurangbranschen?

Konkurrensen kan vara tuff, och tyvärr förekommer en del svartjobb i branschen. För att driva restaurang lönsamt gäller det att sticka ut och hålla hög kvalitet. Var aktiv i branschfrågor och arbeta för en schysst marknad. Fundera också på att göra dig av med kontanter helt - det minskar risker och kostnader!

4. Vilka regler och föreskrifter måste man följa som restaurangägare?

Det finns en hel del regler att hålla koll på när du ska öppna restaurang. Livsmedelsverket har krav på information om matens innehåll, och du kan vänta dig oannonserade besök från både kommunen och Skatteverket. Men se det positivt - reglerna skapar en jämn spelplan och gynnar i slutändan dina gäster!

5. Vad är den största utmaningen med att driva restaurang?

Att hitta och behålla bra personal är en av de största utmaningarna för många krögare. För att öka lönsamheten i din restaurang är det viktigt att skapa en attraktiv arbetsplats. Behandla alla med respekt, erbjud bra personalförmåner och arbeta för jämställdhet. Det kan göra stor skillnad!

6. Hur väljer man rätt lokal för sin restaurang?

När du ska bygga restaurang är valet av lokal avgörande. Leta efter fastighetsägare som är villiga att anpassa lokalen för restaurangverksamhet. Undvik helst bostadshus för att slippa störningsproblem. Tänk strategiskt kring området och potentiella kunder. Kolla på Blocket och lokalguiden.se för att hitta spännande möjligheter!

7. Är det viktigt att ha flera verksamheter inom restaurangen?

Att ha flera ben att stå på kan definitivt öka lönsamheten i din restaurang. Det minskar riskerna och ger flexibilitet. Var inte rädd för att testa nya koncept, men var också beredd att lägga ner idéer som inte fungerar. Tänk kreativt - kanske kan du kombinera restaurang med catering eller en liten butik?

8. Hur hittar man bra mentorer och rådgivare?

Som entreprenör är det guld värt att ha bra folk omkring sig! Håll kontakt med erfarna personer i branschen, överväg externa styrelseledamöter, och bygg ett nätverk av kunniga medarbetare. Att få råd och stöd från andra kan vara avgörande för att driva restaurang lönsamt.

9. Hur hanterar man misstag som restaurangägare?

Alla gör misstag ibland - det gäller att lära sig av dem! Var flexibel och beredd att tänka om när något inte fungerar. Kanske behöver du justera öppettider eller meny efter säsong? Kom ihåg att det oftast löser sig i längden om du är uppmärksam och proaktiv.

10. Vilka tillstånd behövs för att öppna restaurang?

För att starta restaurang behöver du en rad tillstånd. Kontakta kommunens miljö- och hälsonämnd för livsmedelstillstånd, och tillståndsenheten för alkohol om du vill servera sprit. Glöm inte brandskyddsmyndigheten! Överväg att anlita en konsult som kan hjälpa dig navigera alla regler - det kan spara både tid och huvudbry.




ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.