Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Starta restaurang: Guide & kalkyl från erfaren krögare

7 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning
Drömmer du om att starta en egen liten krog? Eller har du redan en som du vill få bättre snurr på? Här visar en av Sveriges mest erfarna krögare, Pontus Frithiof, hur du gör för att lyckas med din restaurang.

Pontus Frithiof är bara 45 men ändå en av landets mest erfarna krögare. Redan som femtonåring hamnade han under Erik Lallerstedts skyddande vingar på restaurang Eriks i Gamla stan.

Läs ocksåvår guide till att starta café – som du hittar här!Han skickades på olika utbildningsresor, bland annat till krogar i Paris och Bryssel och till Leif Mannerström i Göteborg.

– Sedan kallade Erik hem mig till Stockholm och berättade att han tyckte att jag skulle köpa hans restaurang. Han presenterade en komplett plan, med finansiering och allt, säger Pontus.

Så han gjorde om Eriks till Pontus in the Green House (huset i Gamla stan var grönt) och senare öppnade han Pontus by the Sea.

Nu driver han flera restauranger i Stockholm.

Ps. Du har väl inte missat Business Hacks – årets kanske viktigaste evenemang för oss företagare. Läs mer här.Driva Eget ställde nio frågor till Pontus Frithiof och ger dig svaren här:1) Hur ska man välja namn på sin krog? Ska man ta sitt eget?
Många krögare sätter sitt eget namnpå sin krog. Använder man sitt eget namn är det lättare att bli känd och som känd kan man påverka branschen. Kändisskapet gör att Pontus blir bjuden till TV-soffor och TV-kök och uppringd av journalister i allmänhet. Det är bra för affärerna.

Men det finns nackdelar också. En är att namnet kan vara svårt att sälja.
– Jag kan inte se att någon annan skulle driva verksamhet i mitt namn, säger Pontus.

Välj rätt namn till ditt företag – så gör du2) Hur ser administrationen ut som krögare?
Ekonomin kring en krog är ingen lätt sak. Antalet kvitton man ska hålla reda på är enormt. Alla kassorna ska räknas varje dag. Skattereglerna kring verksamheten och personalen är rigorösa. Till det har man att brottas med kontanthantering, en dyr sak numera.

Ovanpå det har de flesta krogar ett drickssystem, som krögaren måste hantera trots att dricksen egentligen är en uppgörelse mellan kunden och serveringspersonalen. Men genom att den som betalar med kort knappar in dricksen i kortläsaren måste krögaren räkna bort den och fördela bland personalen – och inte som lön.
– I andra länder ger man inte dricks i kortläsaren utan överlämnar den i kontanter direkt till servitören.

3) Hur är det med konkurrensen – är den schyst?
Restaurangbranschen är relativt hårt drabbad av svartjobb. Pontus hanterar det på olika sätt, bland annat genom att vara aktiv i branschfrågor och den vägen verka för en ”vit” marknad.

Han skulle också gärna se att kontanterna försvann helt och hållet. Det skulle minska kostnaderna för att hantera dem, försvåra svartjobbet och minska risken för att medarbetare förskingrar.

4) Är det många regler och föreskrifter att följa?
Ja, Men Pontus är i princip tillskyndare av dem – de gör att konkurrensen blir på lika villkor och många av reglerna gynnar restauranggästerna. Nyligen kom Livsme­delsverket med nya föreskrifter om hur information om matens innehåll ska presenteras. Det kräver en arbetsinsats från restaurangen men minskar risken för allergiker.

Som krögare får man också finna sig i att representanter för kommunens hälsomyndighet gör oannonserade besök, liksom Skatteverket.

5) Vilken är den största utmaningen med att driva restaurang?
– Att hitta och behålla personal. Det kanske råder arbetslöshet i Sverige men det märker jag inget av. Och jag kräver inte ens utbildad arbetskraft, jag är beredd att stå för utbildningen bara jag får tag i bra folk, säger Pontus.

Ändå är det svårt. Den personal som finns lockas ofta över till andra krogar med bättre betalt och andra arbetstider. Varför det är så här kan Pontus inte svara på. Och han ser ingen omedelbar lösning.
– Det jag kan göra är att behandla alla med respekt. Det handlar om att se till att personalrummen är trevliga, att det finns kläder till alla, att servera bra personalmat (inte alls självklart i krogbranschen) och att verka för bättre jämställdhet.

Läs mer om personal och att anställa här6) Hur ska man tänka när man väljer lokal?
– Märkligt nog finns det gott om fas­tighetsägare som är beredda att hyra ut till krögare. Många av dem är också villiga att lägga ner de pengar som krävs för att bygga om och installera fettavskiljare, ventilation, svartplåtskanal och allt annat som krävs för att minska brandrisken och skona miljön. Men självklart blir hyran därefter. Det är en förhandlingsfråga, säger Pontus.

Bäst blir det om man hittar en lokal i ett kontorshus eller annan typ av fastighet som inte är bostadshus.
– Det finns alltid minst en boende som blir störd och det räcker för att man ska få stora problem. Så det avråder jag ifrån, säger Pontus Frithiof.

7) Hur viktigt är det att ha flera delverksamheter?
Pontus gillar att ha många ben att stå på. Det minskar riskerna och ger andrum att styra upp delverksamheter som inte går så bra. Han har själv startat och lagt ner många idéer genom åren.

Exempel: Han inrättade en skaldjursbar på Pontus! på Brunnsgatan. Av orsaker som inte gick att påverka blev skaldjursbaren ingen succé.  Det gällde att snabbt tänka om, något som ledde fram till Pocket, som visat sig gå desto bättre. Ett starkt bistrokoncept som står för sig självt.

Läs också: Hon har fem verksamheter – i en butik8) Hur hittar man bra bollplank?
Pontus Frithiof är entreprenör men ingen solospelare. Han betonar vikten av att ha bra folk omkring sig: anställda, mentorer och allmänna bollplank.

Han har fortfarande tät kontakt med Erik Lallerstedt och finansmannen Sven Hagströmer äger 33 procent i två av Pontus företag. Han har också flera nyckelpersoner bland medarbetarna.

9) När slutar man göra misstag?
Förmodligen aldrig – det kan alla erfarna företagare vittna om, oavsett bransch.
– Matsalen på Brunnsgatan är inrymd i en källarlokal och jag borde ha tänkt på att det kan vara svårt att locka gäster under sommarmånaderna. Det gör det tuffare att få ekonomin att gå ihop under den perioden men sett över hela året har vi hittills ändå fått ordning på det.

 5 misstag entreprenörer görHär är Pontus 5 råd för att lyckas:1. Ta hjälp med ekonomin
Ta hem ekonomifunktionen så fort du har råd att anställa en person för att sköta den. Se till att personen även fungerar som controller och arbetar proaktivt med ekonomin.

2. Bli en attraktiv arbetsgivare
Ditt största problem blir att skaffa personal. Ansträng dig för att skapa en attraktiv arbetsplats.

3. Välj personalen noga
Du måste kunna lita på dem och du behöver dem som bollplank.

4. Kill your darlings
Var snabb med att lägga ner delverksamheter som inte är lönsamma. Men tänk också på det klassiska citatet ”if it ain’t broke – don’t fix it”.

5. Hitta mentorer
Skaffa dig bra mentorer och externa styrelseledamöter.

Drömmer du om en egen krog? Här är en konkret startguide:1) Skaffa lokal
Gå runt i intressanta områden, ta kontakt med fastighetsvärdar och berätta om dina planer. Kolla även på Blocket och på exempelvislokalguiden.se. Var beredd på att boende kommer att protestera. Försök undvika bostadshus, satsa hellre på en lokal som ligger i ett kontorshus.

2) Välj inriktning
Vilken typ av mat vill du servera? Ska du laga maten eller bara värma? Hur ser konkurrensen ut i området? Vilket hål finns det på marknaden?

3) Ta kontakt med myndigheter
Du behöver tillstånd från kommunens nämnd för miljö och hälsa för att hantera livsmedel och laga mat. Tillståndsenheten för alkohol måste kontaktas om du vill servera vin och sprit och du måste gå en utbildning och avlägga examensprov.

4) Kontakta Skatteverket
Skatteverket och brandskyddsmyndigheten måste också kontaktas. Du kommer inte att få serveringstillstånd om du har skatteskulder. Antalet regler är stort redan före starten och de handlar om allt från personalliggare till kontroll av vattentemperatur i diskmaskinen. Fundera därför på om du ska ta en genväg genom att …

5) ... anlita en konsult
Det finns gott om konsulter på marknaden som hjälper till att hålla reda på vilka tillstånd du behöver och hur kraven ska uppfyllas – både innan du öppnar och under verksamhetstiden. Du betalar månadsvis för ett abonnemang och priserna är rimliga. Exempelvis har Anticimex och Inspectera sådana tjänster. Så fort du vill ändra något i din verksamhet vänder du dig sedan till konsulten så att ändringarna blir i enlighet med gällande lagar och regler. 6) Invänta granskning
Var beredd på att inspektörer från alla myndigheter när som helst kliver in, gärna i lunchrusningen, och begär alla korten på bordet.

Läs ocksåvår guide till att starta café – som du hittar här!

Vanliga frågor om att driva restaurang

1. Hur väljer man bästa namnet för sin krog?

Att välja namn är en viktig del när du ska starta restaurang. Många krögare använder sitt eget namn, vilket kan göra det lättare att bli känd. Men tänk på att det kan vara svårare att sälja verksamheten senare om den är starkt kopplad till ditt namn. Fundera på vad som passar din vision och koncept bäst!

2. Hur ser den administrativa delen ut för en krögare?

Som krögare får du räkna med en hel del pappersarbete! Du behöver hålla koll på massor av kvitton, daglig kassaräkning, och rigorösa skatteregler. Kontanthantering och drickssystem är andra utmaningar. Men oroa dig inte - med rätt rutiner blir det hanterbart. Kanske är det dags att öka lönsamheten i restaurangen genom att effektivisera administrationen?

3. Hur hanterar man konkurrensen i restaurangbranschen?

Konkurrensen kan vara tuff, och tyvärr förekommer en del svartjobb i branschen. För att driva restaurang lönsamt gäller det att sticka ut och hålla hög kvalitet. Var aktiv i branschfrågor och arbeta för en schysst marknad. Fundera också på att göra dig av med kontanter helt - det minskar risker och kostnader!

4. Vilka regler och föreskrifter måste man följa som restaurangägare?

Det finns en hel del regler att hålla koll på när du ska öppna restaurang. Livsmedelsverket har krav på information om matens innehåll, och du kan vänta dig oannonserade besök från både kommunen och Skatteverket. Men se det positivt - reglerna skapar en jämn spelplan och gynnar i slutändan dina gäster!

5. Vad är den största utmaningen med att driva restaurang?

Att hitta och behålla bra personal är en av de största utmaningarna för många krögare. För att öka lönsamheten i din restaurang är det viktigt att skapa en attraktiv arbetsplats. Behandla alla med respekt, erbjud bra personalförmåner och arbeta för jämställdhet. Det kan göra stor skillnad!

6. Hur väljer man rätt lokal för sin restaurang?

När du ska bygga restaurang är valet av lokal avgörande. Leta efter fastighetsägare som är villiga att anpassa lokalen för restaurangverksamhet. Undvik helst bostadshus för att slippa störningsproblem. Tänk strategiskt kring området och potentiella kunder. Kolla på Blocket och lokalguiden.se för att hitta spännande möjligheter!

7. Är det viktigt att ha flera verksamheter inom restaurangen?

Att ha flera ben att stå på kan definitivt öka lönsamheten i din restaurang. Det minskar riskerna och ger flexibilitet. Var inte rädd för att testa nya koncept, men var också beredd att lägga ner idéer som inte fungerar. Tänk kreativt - kanske kan du kombinera restaurang med catering eller en liten butik?

8. Hur hittar man bra mentorer och rådgivare?

Som entreprenör är det guld värt att ha bra folk omkring sig! Håll kontakt med erfarna personer i branschen, överväg externa styrelseledamöter, och bygg ett nätverk av kunniga medarbetare. Att få råd och stöd från andra kan vara avgörande för att driva restaurang lönsamt.

9. Hur hanterar man misstag som restaurangägare?

Alla gör misstag ibland - det gäller att lära sig av dem! Var flexibel och beredd att tänka om när något inte fungerar. Kanske behöver du justera öppettider eller meny efter säsong? Kom ihåg att det oftast löser sig i längden om du är uppmärksam och proaktiv.

10. Vilka tillstånd behövs för att öppna restaurang?

För att starta restaurang behöver du en rad tillstånd. Kontakta kommunens miljö- och hälsonämnd för livsmedelstillstånd, och tillståndsenheten för alkohol om du vill servera sprit. Glöm inte brandskyddsmyndigheten! Överväg att anlita en konsult som kan hjälpa dig navigera alla regler - det kan spara både tid och huvudbry.




ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.