Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

Visst har du tid! Så här hittar du den

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 3 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 12 minuters läsning

När mejlkorgen ständigt kokar över är det lätt att det långsiktiga strategiska arbetet i företaget får stryka på foten.
Men det finns alltid knep för att få loss mer tid, menar David Stiernholm. Hans jobb är att hjälpa andra bli mer effektiva – och må bättre på kuppen.

Har du hört talas om yrket struktör? Inte? Inte så konstigt i så fall, för det påstås att David är den ende i Sverige med just den titeln.

– En struktör är en person som hjälper andra att få mer tid över till det som är viktigt genom att lära dem arbeta mer strukturerat under dagarna, säger David, den förste gästen i nya Business Hacks-podden.

Jag hade mycket att göra, tänkte på jobbet hela tiden, kände mig aldrig riktigt ledig och stressade mycket.

Vi är många som klagar över att inte hinna med det vi hoppas
på om dagarna. Som ser inkorgen i mejlen som ett enda kokande monster, snarare
än ett löfte om möjligheter. Som tycker att vi blir avbrutna ständigt och jämt
och som liksom aldrig får den sköna känslan av att vara ikapp.

Så var det även för David för sisådär 16–17 år sedan.

– Jag hade ett arbete där jag hade flera olika roller. Jag hade mycket att göra, tänkte på jobbet hela tiden, kände mig aldrig riktigt ledig och stressade mycket. Jag blev less på det och tänkte att det måste finnas ett bättre sätt att göra detta på, säger han.

Verktyg som gjorde skillnad

Lägg till det att han beskriver sig själv som såväl tankspridd som lättdistraherad. Sådant som han numera beskriver som typiska strukturmisstag, som det är lätt att råka ut för. Han behövde en förändring helt enkelt.

– Då fann jag både verktyg och metoder som gjorde stor skillnad för mig i min arbetsvardag. Jag trodde länge att det bara var jag som hade behov av detta, alla andra verkade ju funka så bra. Men rätt fort gick det upp för mig att det var många andra som behövde bra struktur ocksåAtt kunna vara säker på att det jag ser här är det jag har att göra, det finns inget jag missar. Den magkänslan är obetalbar.

I sitt sökande hittade David inte bara vägar till kontroll över sin tid, utan också en helt ny karriär.

– De senaste 15 åren har jag utforskat detta ämne och rest land och rike runt och talat om hur vi kan förenkla vår arbetsvardag med hjälp av god struktur. De flesta av oss mår bra av att ha god struktur.

Två böcker har det blivit också, liksom en Youtubekanal där han delar med sig av sina knep. Det allra bästa knep som han själv fått genom åren är att samla alla uppgifter på ett enda ställe.

Kontroll livsavgörande

– Det som direkt gjorde störst skillnad och som jag hört från andra gör stor skillnad, är att samla alla dessa noteringar om vad vi behöver göra på ett enda ställe, att ha en enda samling att göra-uppgifter. En del trivs inte med listan som form. Men att kunna vara säker på att det jag ser här är det jag har att göra, det finns inget jag missar någonstans. Den magkänslan är obetalbar. Den gör att vi känner att vi har kontroll över vår arbetssituation och det är alldeles livsviktigt, säger David.

Han berättar om en amerikansk studie från 2017 där man tittat på korrelationen mellan upplevelsen av att ha kontroll över sin arbetssituation och mortalitet. I den studien fann man att människor som har väldigt mycket att göra, men som inte har kontroll över sin arbetssituation, har en kraftigt förhöjd mortalitet.

De som upplever att de har kontroll över sin situation har kraftigt sänkt mortalitet.

– Men vad jag tycker är ännu mer intressant är att människor med en hög arbetsbelastning, men som upplever att de har kontroll över sin situation, har en kraftigt sänkt mortalitet jämfört med de som har lite att göra. Så upplevelsen av att ha kontroll över sin situation slår mycket åt båda håll.

Ett sätt att känna att man har kontroll är att ha koll på allt man behöver göra, menar David och fortsätter:

– Kan man snabbt skumma listan och se att detta jag ska göra nu är det rätta att göra, får vi lättare kan fokusera. Vi blir mindre distraherade. Annars är det något som gnager och man undrar ”är det verkligen detta jag borde göra?” Om vi istället vet att detta är det rätta, då har vi ryggen fri. Otroligt skönt!

I senaste boken identifierade han några vanliga ”krångel”,
som gör att vi blir mindre effektiva på jobbet och kommer med tips på hur vi
löser det. Här är några av dem!

Distraktioner – ljud
och ljus

Sitter man och jobbar i till exempel ett öppet landskap eller på tåget är det otroligt lätt att bli distraherad av samtal som egentligen inte angår oss men som vi inte kan låta bli att överhöra.

– Då har jag nytta av att lyssna på annat och att på det viset stänga ute bakgrundssorlet. Jag brukar inte lyssna på musik utan på Brown noise, ett brus som uppfanns av en skotte som hette Robert Brown. Han hittade algoritmen som skapade frekvensen i mitten av 1800-talet. Detta brownska brus har en fantastisk förmåga att avgränsa bakgrundssorl. Så även om jag sitter alldeles nära eller bland folk som för samtal, kan jag ändå få allt gjort för jag sitter min alldeles egna audiobubbla.Vi kan med gott samvete stänga av alla notifieringar och bestämma när vi kollar mejl.

Även synintryck distraherar, som notifieringar som dyker upp på skärmen när vi fått mejl. Använder man till exempel Outlook så händer det fyra saker när mejlet dimper in i boxen – ett ljud och tre rörelser: först plingar det till, sedan fladdrar muspekaren till, skrivbordsaviseringen tonar in och dessutom dyker det upp en liten röd symbol som talar om att nu är det ännu fler olästa mejl i inkorgen.

– Jag tycker att vi med gott samvete kan stänga av alla de där och bestämma själva när vi kollar mejl. Det finns evidens för varför vi ska göra det också. Amerikanska forskare från MIT, Microsoft och från University of California Irvine, kollade på vad det blir för konsekvens för oss i stresshänseende när vi hanterade mejl på olika sätt. Man mätte då även mängden av stresshormonet kortisol i blodet och kunde konstatera att de som tittade på mejl på eget initiativ, när det passade dem, upplevde i slutet av dagen att de varit mer effektiva än de som tittade så fort det kom nya mejl. Så att stänga av notiserna och bara kolla mejl när du själv vill är definitivt att rekommendera.

Fler mejl än man
mäktar med

Vem upplever inte att det är fler mejl i inkorgen än man riktigt klarar att ta hand om? Om du tittar i ditt mejlprogram upptäcker du säkert att det finns en knapp där det står regler. De flesta av oss har nog inte riktigt satt sig in i vad det betyder, men gör det, manar David.

– Man kan använda regler i mejlen så att man sorterar dem automatiskt. Då kan man lättare bestämma vilken typ av mejl man vill titta på när. Mejl från en viss person kanske med bestämdhet kommer att handla om ett visst projekt som man är involverad i. Då kan man lägga upp sitt arbete så att man tänker att man en viss stund på dagen att jag ska jobba med just det här projektet och titta på de mejlen då.

Man kan välja mellan att varje dag blir ett nederlag, eller så anpassar man sig.

Det minskar förstås inte antalen mejl, men det blir lättare att ta ställning till dem. Sedan kommer frågan om att svara på mejl. Många mejl som vi skriver liknar sådana som vi har skrivit tidigare. Där har David ett enkelt knep – mallar.

– Det finns mejlmallfunktioner i de allra flesta mejlsystem. En del jag träffar lägger in hela mejltexter i signaturen som mejl. Men jag tycker att signaturfunktioner ska vara just signaturer, då är det bättre att använda de mallfunktioner som finns.

Ett annat knep är att använda ett så kallat textexpansionsverktyg.
Då kan man skapa standardtexter som man sedan med hjälp av kortkommandon läser
in i mejlen, utan att man behöver skriva om allt från gång till gång.

Planen för dagen
spricker jämt

Du har gjort din att göra-lista dagen innan som du har lärt dig. Men du hinner knappt komma igång med dagen innan det blir tydligt att du inte kommer att kunna hålla planen idag heller. Du blir avbruten, det händer grejor.

– En del av oss är ambitiösa tidsoptimister och tänker att vi ska hinna så väldigt mycket. Men då behöver vi omvärdera vår plan. Vi kanske ska ha mycket lägre ambitioner. Om det hela tiden dyker upp saker på uppstuds kan vi inte planera vår dag så tajt att det spricker hela tiden. Man kan välja mellan att varje dag blir ett nederlag, eller så kan man anpassa sig, säger David.

Lyssna på hela samtalet med David här.

Här handlar det om att lära sig prioritera det som faktiskt
är viktigt. Här menar David att kriterierna för vad som är viktigt ska sättas
utifrån verksamhetens mål.

Läs om hur du avgör vad som faktiskt är din prio just nu.

Hittar inte dina
dokument

Brukar du få leta i datorn efter dina dokument? Eller sparar du allt på datorns skrivbord för att du ska hitta? Då är du inte ensam. David liknar dokumentlagringen vid en blåbärsskog.

– Jag ser ofta att vi sparar samma sak på många olika platser. Man sparar de rara blåbären, men de är utspridda i en hel skog, vilket gör att man får springa omkring och leta i hela skogen när man vill ha dem.

Här gäller det att lägga tid för att sedan kunna vinna tid.

– Först behöver man göra en kartläggning av var man har dokumenten någonstans. Speciellt viktigt är det nu i molntjänsttiden när vi inte självklart hittar allt i ett mappsystem. Sedan ska man sträva efter att samla dokumenten på färre ställen. Det kan vara ett projekthanteringssystem till exempel.

Jag tycker att vi använder tidslinjer för lite. Det är ett väldigt bra verktyg för att få perspektiv.

Titta på om du har dokument av samma sort på många platser. En
”sort” kan vara dokument som handlar om ett visst ämne, en viss typ av
verksamhet eller ett projekt. Välj en bra plats och se till att den bara
innehåller den sortens dokument. Ska det vara avtal så ska det bara vara avtal
där. Annars blir det rörigt. Gör en mappstruktur och namnge alla mappar
ordentligt. Det är ett mödosamt arbete, men ta det pö om pö så du inte lägger
allt på datorskrivbordet. Det kan vara en nödlösning, men kan också vara ett
tecken på att man inte har en bra dokumentlösning.

Stressigt inför
deadline

Deadline närmar sig och det är allt som oftast lite för mycket kvar att göra medan tiden rinner iväg.

– Här behöver vi bättre framförhållning. Jag tycker att vi använder tidslinjer för lite. Det är ett väldigt bra verktyg för att få perspektiv. I kalendern är det svårt att få bra överblick för att se hur långt det är kvar. Man kan göra en tidslinje i ett program, men själv använder jag papper och penna. Jag har köpt en rulle med ritpapper och i början av varje år tar jag fyra meter papper och ritar upp hela året. Sedan markerar jag alla milstolpar. Jag lägger in när jag arbetar och när jag inte kommer att arbeta, så att jag vet när jag är tillgänglig.

Nästa steg blir att titta på sin konjunktur i företaget. För Davids del betyder det att från mitten av mars och fram till jul är det fullt ös med föreläsningar. Då är det ingen idé att han försöker göra nya saker. Under första kvartalet är det däremot mer öppet.

– Det har varit otroligt kraftfullt att få det visualiserat på ett tydligt sätt. Vill man ha ett digitalt verktyg kan man hitta det här. Det är ett open source-program och gratis att använda.

Alltid för mycket att
göra

De flesta företagare klagar på samma sak: det är för mycket att göra. Hur ska tiden räcka till? Då är det läge att ifrågasätta sina mål, menar David. Kanske strävar vi för långt och för fort, om man samtidigt ska klara av att balansera en verksamhet där man samtidigt mår bra själv.

En gång i kvartalet behöver vi titta på vad vi lägger tid på.

– Med jämna mellanrum, kanske en gång i kvartalet, behöver vi titta på vad vi lägger tid på. Det kan man lätt göra genom att titta på sin att göra-lista, om man nu använder den. Stäm av mot målen och definiera vad som är viktigt och sådant som vi kanske brukar göra, men som inte längre bidrar till de målen. En del saker har vi kanske utvecklat, men de har nu hamnat i ett förvaltningsläge. Då kanske det inte är du som grundare som ska hålla på med dem längre. Kanske är det nu vi ska anställa eller ta in en assistent. Det finns ju virtuella assistenter numera också.

När du definierar alla uppgifter så sortera dem i tre boxar:

Definitivtboxen:De som bidrar till målen låter du vara så länge.

Förmodligenboxen:Förmodligen sådana uppgifter som du behöver göra, men ju mer du kan automatisera de här uppgifterna, desto mer tid får du över till det som bidrar till målen.

Säkert inte-boxen:De som säkert inte bidrar till målen. En del kan du sluta med rätt av, en del kanske du bara gjort på rutin. En del kan outsourcas eller delegeras.

– Vi behöver då och då rannsaka våra uppgifter och hitta uppgifter som vi behöver göra oss av med. Det är inget som sker i farten, utan vi behöver sätta oss ner och titta på vad vi ska göra.

Davids motto är Gräv där du står! För honom står det för något oerhört positivt.

– Jag har en övertygelse om att allt som vi gör kan göras något snäpp enklare. Att gräva där vi står betyder att vi inte behöver vänta på den där senaste appen, eller läsa den där boken. Jag kan alltid göra något som är lite bättre med det jag har. Det finns inget som hindrar att jag tar det första steget. Även om det är ett litet steg så är det bättre än om vi inte hade tagit det. Det första steget leder till nästa steg.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.