Webshop och lokal prägel blev Fridas succéfaktorer under corona

När marknader och andra fysiska handelsplatser ställdes in innebar det stora inkomstbortfall för Värmdö Pralin och ägaren Frida Forsén. Som tur var hade hon redan startat en webshop, som tagit extra fart under corona. Här är Fridas historia och bästa tips för att få igång och utveckla en riktigt vass webshop.
Efter många stressiga år i mediebranschen kände Frida Forsén att det var dags för något nytt. Pendlingen från innerstaden i Stockholm till Ingarö tog flera timmar, och hon var nyfiken på en ny livsstil.
– Jag tänkte först att jag behövde en hobby, för att få lite omväxling. En kompis tog med mig på en pralinkurs och jag fastnade direkt, berättar hon.
Pralinerna tog mer och mer plats, och Fridas man undrade snart om det inte var dags att börja sälja dem. Det blev starten på Värmdö Pralin. Vänner och familj blev de första kunderna, men det var först när Frida gick med i den lokala föreningen “Smaka på Värmdö” och startade en webshop som intresset tog fart ordentligt.
Sedan kom corona med flera inställda marknader. Då var det tur att Värmdö Pralin redan hade en fungerande webshop.
– Det har faktiskt gått bättre för min firma under pandemin. Människor verkar vilja unna sig något gott i tuffa tider. För min del har det varit viktigt att synas och att vara lättillgänglig, dels genom min webshop och dels genom sociala medier, berättar Frida.
Lokala handlare med webshop är bättre rustade under pandemin
Att Värmdö Pralin redan hade en webshop har alltså varit guld värt. Det är något som också Visa, ett av världens största betalningsnätverk, ser just nu.
– De lokala handlare som har haft en e-handel har varit bättre rustade för pandemin, eftersom man snabbt kunnat skala upp sin verksamhet. För oss på Visa är det avgörande att hjälpa småföretagare att göra den här digitala omställningen om de inte redan gjort det, säger Riikka Salminen, Country Manager för Sverige, Finland och Baltikum på Visa.
Visa har därför skapat initiativet Företagshjälpen – där du som företagare får tips och verktyg för att starta e-handel och bygga din digitala affär.
Här får du bland annat hjälp med att:
- Välja plattform när du ska starta e-handel.
- Bygga en smart köpprocess och köptunnel.
- Få fler att besöka din webshop genom smart SEO och sociala medier.
Innan du läser Fridas bästa tips rekommenderar vi dig att titta in på Visa Företagshjälpen för att få tips och råd som hjälper dig att få igång din webshop.

E-handel blev Värmdö Pralins bästa corona-strategi
– Sedan jag startade min webshop har min försäljning ökat markant. Det finns en annan tyngd bakom mitt varumärke med en webshop som ger signalen att det är tryggt att handla av mig. Min lokala marknad är såklart viktig, men med en webshop når jag en större marknad som spelar stor roll för mitt företags överlevnad, berättar Frida.
– Med en webshop blir det också lättare för kunderna, de kan handla från var som helst i landet, det finns inga begränsningar för konsumenten, fortsätter Frida.
Fridas bästa tips till andra som vill starta webshop
Eftersom e-handeln både blev Värmdö Pralins genombrott och räddning under corona delar Frida gärna med sig av sina bästa tips till andra som vill starta webshop.
– Håll det rakt och enkelt. Ju mer komplicerad webbsidan, produkterna och betalningsvillkoren är desto färre genomförda köp, tipsar hon.
Så tänker Värmdö Pralin kring betallösningar
En avgörande del i varje e-handel och webshop är vilka betallösningar man väljer.
– Jag erbjuder kortbetalning och faktura på hemsidan. När jag säljer i min lilla chokladstuga på Nora gård på Värmdö så erbjuder jag betalning via swish och kort, berättar Frida.
– De flesta föredrar kortbetalning. Någon enstaka kan vilja betala med kontanter. Men dessa kunder kan jag räkna på en hand över en hel säsong.
Tips: Så här kommer du igång med din onlineförsäljning.

Lokala prägeln avgörande för framgången
Förutom e-handeln är hållbarhetstänket och den småskaliga, lokala känslan kärnan i Värmdö Pralins verksamhet.
– Jag jobbar bara med ekologisk Fairtrade-choklad och har hållbara förpackningar. Det är också otroligt viktigt att mina praliner ska kännas som små hantverk, berättar Frida.
Den lokala anknytningen ledde innan jul till en order på 6 600 kolor som Värmdö Kommun delade ut till sina anställda. Lokal prägel har också gjort att Fridas praliner dyker upp i de lokala livsmedelsbutikerna.
– Min lokala touch är oerhört viktig. Det är grunden i min verksamhet och signalerar trygghet för kunderna. När kunderna handlar av Värmdö Pralin så handlar de både med hjärnan och hjärtat. De vet att de kan känna sig trygga med att få en högkvalitativ produkt som värnar om vår närmiljö och det lokala näringslivet, berättar Frida.
– Kunderna kan också snabbt få information om produkterna och tillverkningen så att de vet exakt vad de stoppar i munnen. Och när de investerar i min firma investerar jag vidare på Värmdö genom att gynna andra lokala producenter. Tillsammans blir vi starkare!
Tips! Titta in på Visa Företagshjälpen för att få tips och råd som hjälper dig att få igång din webshop och försäljning online.
Alla varumärkesnamn, logotyper och/eller varumärken tillhör respektive innehavare egendom och används bara för identifieringsändamål. Omnämnandet av dessa innebär inte att produkten godkänns eller är ansluten till Visa.
* Den förlängda provperioden om 30 dagar gäller för de första 50 som anmäler sig. Ordinarie provperiod är 14 dagar. Ytterligare villkor gäller.