Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Skitåret ledde till tredubblad omsättning via e-handel – så gjorde Flowlife

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Flowlife

Alla event ställdes in och Flowlifes hela marknadsstrategi var ogenomförbar. Corona var på väg att göra 2020 till ett “riktigt skitår”. Då satsade man på e-handel, och tredubblade omsättningen. Här är Flowlifes fantastiska coronastory.

2020 var året när allt skulle hända. Flowlife hade precis skrivit på ett kontrakt för nya större lokaler och planerade en lanseringsturné med mässor i ett flertal europeiska städer. Hela företaget var förväntansfulla på att åka till London, Berlin och Amsterdam. För en gång skull hade teamet god framförhållning och redan i januari var alla hotell, mässor och flyg bokade. Plötsligt hände något som förändrade allt.

– Jag minns att vi hade en stor whiteboard där vi hade skrivit upp alla event vi skulle på. Ett efter ett strök vid event efter event som blev inställt. Plötslig var tavlan helt tom, berättar Lucas Wasniewski, VD och medgrundare av Flowlife.

Historiskt sett har majoriteten av Flowlifes försäljning – som består av återhämtnings-produkter så som massagepistolen Flowgun och massagekudden Flowpillow – kommit via event. Tidigt i sin resa blev företaget “återhämtnings-partner” till stora träningslopp i Sverige, så som Stockholm Marathon och Lidingöloppet. Och planen för 2020 var att ta nästa steg ut i Europa med hjälp av samma strategi som fungerat i Sverige. 

Flowlife Lucas Wasniewski
Lucas Wasniewski

Corona tog bort alla möjligheter till den beslutade strategin

Helt plötsligt stod Flowlife inför en ny verklighet. Alla event var inställda och den primära intäktskällan var strupen. Den största återförsäljaren gick i konkurs och trafiken till e-handeln minskade drastiskt. 

– I mars och april 2020 såg det riktigt mörkt ut. Hela planen för 2020 kastades i papperskorgen och vi förstod att vi var tvungna att göra en 180 för att klara av att hantera situationen, berättar Lucas.

Läs också: Event-Micke blev TippMicke – här är Mikael Belenkis otroliga coronastory

Event blev E-handel för Flowlife 

Med ett stort varulager men utan kanaler för att nå kunderna förstod Lucas och Flowlife-gänget atten stasning på e-handel var den enda framkomliga vägen. Enligt Lucas har Flowlifes styrka varit närheten till kunderna, vilket också skulle avspeglas i e-handelssatsningen

– Vi ville bygga en digital e-handel där vi gav kunden samma närhet och upplevelse som när vi träffades i verkliga livet, berättar han. 

Flowlife gjorde därför en rejäl satsning och förstärkte det lilla teamet med nya kollegor för att kunna ställa om till det nya verkligheten. Målet var att skapa en bro mellan företaget och dess kunder.

– Utifrån den vision och mål som vi skapat för vår e-handel, började vi att söka efter personer med rätt kompetens för att hjälpa oss nå dit vi ville. Vi ville göra e-handel men på ett annorlunda och mer personligt sätt.

Flowlife Flowgun Massagepistol

Flowlife skapade ett nytt sätt att driva e-handel

I den traditionella e-handelskulturen automatiseras mer och mer – vilket kan skapa en barriär mellan kunden och företaget. Många företag använder sig av chattbottar och tar exempelvis bort möjligheten att maila in frågor. Effektiviteten ökar visserligen, men det gör också avståndet mellan kunden och företaget. Här ville Flowlife göra raka motsatsen.

– Vi vill förstås automatisera alla tråkiga administrativa uppgifter, men vi kommer alltid att sträva efter att skapa den bästa möjliga kundupplevelsen för våra kunder. Detta oavsett om försäljning sker via event eller e-handel. Jag tror med hela mitt hjärta på filosofin att skapa en relation till kunderna. Vårt mål är aldrig, och kommer aldrig att vara, att sälja en produkt för att sedan lämna kunden i sticket, fortsätter Lucas.

Flowlifes hemsida, som är byggd via Woocommerce, fick en rejäl uppfräschning under corona. Men den största förändringen skedde när företaget la ut eftersäljet. Här utvecklade man en videodel med instruktioner för alla produkter, och skapade ett bra kommunikationsflöde via blanda annat Mailchimp och Social ads.

Den nya e-handelssatsningen gav snart resultat

Det stora omställningsarbetet börjar sakta men säkert ge resultat. Första halvåret 2020 såg inget vidare ut för Flowlife, men det vägdes upp av en riktig raketavslutning. 

– Vi lyckades vända ett skitår till något som till slut blev bättre än vi någonsin kunnat räkna med. Vi tredubblar vår omsättning och lyckas samtidigt hålla kvalitén uppe. Det största kvittot på att vi lyckats måste ändå vara alla positiva omdömen och recensioner på Trustpilot, Google och Pricerunner, menar Lucas. 

Med hundratals recensioner på Trustpilot – där en bra bit över 90 procent ger företaget högsta betyg – så har Flowlife lyckats med utmaningen som många E-handlare står inför: hur växer vi och håller kvalitén gentemot våra kunder samtidigt? 

Flowlife massage

Nu satsar Flowlife mot Europa igen

Framtidsoptimism är stor hos gänget på Flowlife och nu går tankarna återigen mot Europa. Lucas lyfter samtidigt den tacksamhet han känner för året som gått.

– Vi är så otroligt tacksamma för den resa vi gjort hittills, som dessutom lärt oss så mycket på vägen. Vi ser verkligen fram emot allt som komma skall och hoppas på att få förse resten av Europa med mer flow inom en snar framtid. 

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Ja, via alla digitala verktyg har vi nått ut till en helt ny kundgrupp. Vi har breddad oss från motionärer till egentligen alla typer av människor. Årets vanligaste kund är den som fått ont i ryggen från att sitta i hemmakontoret!

Vi har kombinerat Social ads med stora mängder sociala medier-arbete och vår blogg som driver organisk trafik. Dessutom har våra produkter vunnit ett antal “bäst i test”, vilket har varit skapat stor dragningskraft.  

Lucas Wasniewski

Tar ni betalt på något nytt sätt?

– Egentligen inte, men vi tar till större delen betalt online nu. Vi kör via Swish, Klarna och Stripe. Jag tror att det som ger bäst effekt och köpupplevelse för kunden är att erbjuda så många betalalternativ som möjligt. Ibland ringer kunder in som absolut inte vill betala på kredit, medan vissa vägrar betala innan de har produkten i handen, berättar Lucas.

Hur förbereder ni företag på framtiden under och efter corona?

– Vi är väldigt optimistiskt på framtiden och inser även att vi lyckats hitta en nisch under den rådande pandemin. Vi satsar nu fullt ut på att ställa om till ett post-corona samhälle där vi tror träning och välmående kommer vara i fokus.

– Vi kommer också att ta med oss allt vi lärt oss digitalt och sammanfläta det med fysiska event. Vi tror att post-corona kommer ta med sig många digitala vanor som vi fått under det senaste året, och att vi nu kommer kunna plocka de digitala russinen ur kakan, avslutar Lucas.

Om Flowlife

Var finns ni? Vi sitter i Liljeholmen i Stockholm.
Hemsidesadress: www.flowlifesweden.com
Hur många anställda har företaget? 2019: 6, 2021: 15
Vilken omsättning har ni? 2019: 13,6 miljoner, 2020: 43 miljoner



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.