Utveckla digitala tjänster? Här är listan på de hetaste trenderna just nu

Josefin Wallin

Uppdaterades: 17 november, 2021
Publicerades: 15 november, 2021
Foto av: Adobe Stock

Vill du utveckla digitala tjänster som appar eller en e-handel? Då behöver du förstå vad kunderna efterfrågar. Här är listan på de hetaste trenderna just nu.

Stora möjligheter för digitala entreprenörer

Både konsumenter och företag efterfrågar smarta digitala lösningar, och som företagare behöver du fundera på hur du kan möta efterfrågan genom att utveckla digitala tjänster. Nästan alla branscher behöver nämligen digitala lösningar – alltifrån myndighetskontakter och schemaläggning i barnomsorgen till frisörtider, näthandel, streaming och spel. Det här ger dig som entreprenör stora möjligheter till en ny marknad.

Värdefull information om dina kunder

I rapporten Svenskarna och internet så kartläggs och analyseras svenskarnas nätvanor under det senaste året. Det innebär att även små företag, eller företag utan en stor budget, kan ta del av värdefull information om sin kund.

svenskarna och internet
Måns Jonasson, digital strateg och ”internetexpert”, menar att rapporten är extra värdefull för mindre företag, som inte har samma möjlighet att göra analyser på sina kunder. Foto: Kristina Alexanderson

Måns Jonasson, är digital strateg och ”internetexpert”Internetstiftelsen som tar fram rapporten Svenskarna och internet 2021. Till Driva Eget understryker Måns vikten av att inkludera alla grupper av användare. Detta för att tjänsterna ska kunna bli tillgängliga för fler (för det vill du ju såklart!)

– Kan alla använda de digitala tjänster som tas fram idag, eller finns det grupper av användare vi behöver tänka extra mycket på när det gäller tillgänglighet? Väldigt många av dem över 50 år känner sig inte helt bekväma med att använda nätet för att uträtta ärenden, och det här är något alla behöver tänka på när vi utvecklar och utformar appar, tjänster och webbplatser, säger han.

Rapporten visar tydligt att tillgänglighet efterfrågas i digitala lösningar. Vad mer från rapporten behöver du veta när du ska utveckla digitala tjänster? Driva Eget listar de viktigaste insikterna.

Digitala tjänster? Det här vill din kund ha mer av.

  • Hälften av de som gör inköp online känner någon form av otrygghet. Det kan handla om en osäkerhet om hur ens privata uppgifter hanteras – men också om att det känns osäkert att lämna ut sina kortuppgifter.
  • Svensken gillar att chatta. Hur kan du utnyttja det här? Kanske kan du erbjuda chatt som en del av kundtjänsten? 40% av internetanvändarna använder exempelvis Facebook Messenger dagligen. Ännu en slutsats? Kanske är det en bra plattform för din annonsering?
  • Stort hjälpbehov på nätet – speciellt hos de äldre. Vänder sig din digitala tjänst eller e-handel mot en äldre målgrupp? Då möter du ett större hjälpbehov. Tydligare beskrivningar och en ännu enklare köp- eller användningsprocess är då att föredra.

Svenskarna och internet visar klart och tydligt vilka potentiella kunder du missar om du inte tar med dem i beräkningen redan på planeringsstadiet av dina nya digitala tjänster.

Måns Jonasson till Driva Eget.
  • Mobilt, mobilt, mobilt! Den enhet som används allra mest har vi alltid i fickan, nämligen mobilen. Att utveckla digitala tjänster som passar mobilen är en självklarhet – snarare än ett tips.
  • En rädsla för att göra fel är en av de främsta anledningarna att internetanvändarna känner att de behöver hjälp med sin betalning. En tydlig, enkel och trygg form kring betalningslösningen är därför en riktigt bra idé!
  • Vi vill handla hos en trygg e-handel. Kunden är orolig för att inte få sin vara och är ofta osäker vid betalningsmomentet. Många önskar att man ska få en betalnings- eller orderbekräftelse vid sitt köp, kanske just av den här anledningen. Har du inte en sådan? Då är det en god idé att skaffa det genast.
  • 1 av 10 tycker det är omständigt att betala på nätet. Att göra betalningen snabb och enkel är därför till din fördel när du vill driva till ett köp. Svensken är otålig och gillar när det är just både enkelt och snabbt.

Sammanfattning: Tänk på detta när du ska utveckla digitala tjänster.

Otrygghet dominerar när svensken uttrycker sig kring de digitala tjänster som används. Att det ska vara enkelt, tydligt och tryggt är någonting som generellt efterfrågas. En rädsla att lämna ut kortuppgifter eller inte få någon form av betalnings- eller beställningsbekräftelse är en annan. Här behöver du som leverantör jobba hårdare för att möta kunden eller användaren. Det kan kännas skönt i sammanhanget att veta att även de största leverantörerna möter samma sorts kritik. Att ta med sig den här analysen när du ska utveckla digitala tjänster kommer göra dig uppskattad hos kunden.

Vill du läsa mer:
Svenskarna och internet 2021: Så här ser svenskarnas nätvanor ut

Rekordökning för e-handel under pandemin

Visste du att enligt Postnords undersökning E-barometern har e-handeln slagit rekord under pandemin. Hela 40 % uppges tillväxten vara under 2020 – jämfört med året innan.