Driva företag i lågkonjunktur – så tar du rygg på företagen som lyckas

Josefin Wallin

Uppdaterades: 13 oktober, 2022
Publicerades: 19 oktober, 2022
Foto av: Adobe Stock

Lågkonjunktur är en helt annan utmaning än att driva företag i högkonjunktur. Här är guiden som hjälper dig ta rygg på de företag som faktiskt lyckas. Vad är det som skiljer vinnarna från förlorarna?

Driva företag i lågkonjunktur?

Lågkonjunktur definieras av en orolig marknad. Men det går faktiskt att rida ut stormen om man bara vågar, har modet och är beredd på att agera annorlunda. Det är enkelt att det känns övermäktigt när telefonen kanske slutar ringa och nyheterna fylls av spaltmeter elände. Men vet du vad? Enligt National Bureau of Economic Research, de som granskar lågkonjunktur i USA, är en genomsnittlig lågkonjunktur 11 månader. Knappt ett år med andra ord. Det kan vara betryggande att trösta sig med när det känns tungt.

Vad skiljer vinnarna mot förlorarna?

Så vad är det egentligen som skiljer vinnarna från förlorarna? Vi har samlat de fem bästa förmågorna och tipsen du behöver för att lämna lågkonjunkturen som en vinnare. Det handlar om att vara snabbfotad, modig och att hitta nya vägar. Men det handlar minst lika mycket om att ha en positiv attityd och en stark tro på en bättre morgondag.

Läs också: 10 saker framgångsrika människor gör annorlunda än alla andra

5 tips för att lyckas driva företag i lågkonjunktur

1. Positiv attityd som smittar

Att vara positiv och bestämma sig för att anta utmaningen en lågkonjunktur innebär är A och O. Att acceptera läget med en positiv attityd hjälper dig framåt. Dessutom smittar en positiv attityd andra, vilket är enormt viktigt om du idag har en ledande position. Då behöver du extra mycket visar upp en positiv attityd som inspirerar, betryggar och motiverar.

2. Våga tro på framgång

Jo, du vågar faktiskt säga högt att du ska lyckas trots lågkonjunktur. Det är enormt viktigt att ha tro på företagets och din egen förmåga. För även om det är tuffa tider i omvärlden behöver det inte betyda att det blir tuffa tider för er. Här gäller det att vara benhård med att inte själva skapa en negativ spiral. Försäljning och framgång handlar så mycket om inställning. Om du tror att ni kommer misslyckas? Så kommer ni antagligen göra just det.

Fortsätt tro på den lösning som du säljer. Företag fortsätter vara beroende av att finna lösningar på sina problem. Har du en komponent som gör deras produkt bättre? Säljer du en tjänst som spar tid? Erbjuder du ett system som gör andra företags produktion snabbare? Lösningar på problem är fortsatt viktigare än prissättning – så även när man driver företag i lågkonjunktur.

3. Lågkonjunktur? Håll i – håll ut!

Avbryt inte alla beställningar, avsluta inte all annonsering eller gör andra förhastade beslut. Ovan beskrev vi att en lågkonjuktur i genomsnitt är 11 månader lång. Istället för att ta snabba och ogenomtänkt beslut grundat på rädsla – planera för att hålla ut. Kanske behöver ni skruva lite här och där för att få det att fungera – men ta inga förhastade beslut. Kan ni fortsätta hålla er till er plan? Så gör det. Vi vet inte allt, men en sak är säker, och det är att en lågkonjunktur inte varar för evigt. Nu handlar det bara om att hålla ut.

De största företagens syn på lågkonjunkturen? KPMG har släppt resultat av en global studie där 1300 VD:ar på världens största företag fått frågor om deras syn framåt. De flesta trodde på lågkonjunktur inom 12 månader, mer än hälften tror att den blir kort – och 76 % har genomfört någon form av försiktighetsåtgärd inför en lågkonjunktur.

4. Var flexibel och redo

Även om vi nyss gav rådet att inte ta några förhastade beslut – så ger vi dig nu rådet att kunna ta snabba beslut. Det kanske låter motsägelsefullt? Men det handlar om helt olika saker. Att ta förhastade beslut är beslut som inte är genomtänkta. Att ta snabba beslut handlar om att ha en omvärldsöversikt och medvetet ta snabba och kreativa beslut till företagets fördel. Kanske handlar det om att utnyttja en affärscheck som erbjuds, skruva sitt erbjudande mot ett nytt behov – eller slå till på en bra affär som uppenbarar sig?

Kan du vara snabb utan att vara förhastad? Det är en balansgång en företagare som klarar sig igenom en lågkonjunktur fixar. I en lågkonjunktur är det många andra företag som tappar kunder eller går i graven och det kan vara till din fördel – så länge du har koll på omvärlden och är redo att ta snabba beslut (och framförallt våga!). I en lågkonjunktur gäller ”den enes bröd – den andres död” för många företag, och så även för dig. Hårt men sant.

5. ”Lägg inte alla ägg i samma korg”

Det är aldrig klokt att vara helt beroende av en enda sak. Det blir ännu viktigare under en lågkonjunktur. Kanske går en underleverantör i konkurs, en stor kund försvinner, eller en samarbetspartners som avslutar. En vinnare vet vikten av att sprida sina risker (precis som du tänker när du bygger din aktieportfölj). Se till att sprida ut dina risker så att du inte är helt utlämnad till en enda kund – eller en enda underleverantör.