female client of co-working working at table with laptop and make purchases by credit card. Aged lady sitting near desk littered with papers glasses laying on sheet. Woman hold card and enters payment information in computer. Concept of easy shopping with gadgets and internet.

Här kan du tjäna mest på din e-handel

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 4 september, 2019
Foto av: Adobe Stock

Onlinehandeln fortsätter att växa. Men var ska man satsa på att nå ut för att nå maximal effekt? Ny statistik ger kanske en fingervisning.

Det är Klarna som analyserat svenskarnas shoppingvanor genom att titta på sin statistik och den visar på några intressanta saker – och några kanske mindre överraskande.

Till de mindre överraskande hör att de dyraste köpen görs i en höginkomstkommun som Danderyd. Sett till snittordervärde per län ligger Stockholms län i topp. Men man delar förstaplatsen med Norrbotten. Och på topp 5-listan finns ytterligare två län i norr: Västerbotten och Jämtland.

Letar man efter landets mest digitala konsumenter, ja även då får man leta norrut. De bor i Jämtland och Norrbotten, sett till länen.

Timrå växer snabbast

Ser man på kommunnivå dominerar kommuner i norr på samma sätt. Sorsele, Arjeplog och Berg ligger skyhögt över index i toppen. Sorsele ligger till exempel på 210 jämfört med rikssnittet på 100.

Men de utmanas nu av de orter där e-handeln växer allra snabbast:

  • Timrå: 174
  • Ljusdal: 164
  • Sävsjö: 155
  • Uppvidinge: 154
  • Osby: 149

Vi upplever att vi shoppar mest på nätt under veckodagarna. Men statistiken visar att söndagskvällar är tiden då vi handlar som allra mest. Lördagar ligger vi däremot väldigt lågt.

– Det blir allt vanligare att konsumenter både besöker fysiska butiker och ser sig om på nätet innan de bestämmer sig för vad de ska köpa, och det här mönstret blir extra tydligt under helgerna. Försäljningen online störtdyker mot slutet av arbetsveckan för att därefter skjuta i höjden på söndagarna. Många väntar med att bestämma sig för att ta tid till att noga utvärdera alternativen och sedan slutföra köpen i lugn och ro hemma på söndagskvällen, speciellt mellan klockan 21 och 22 som är den mest populära tidpunkten att handla på. Det visar hur viktigt det är för handlare att möjliggöra en sömlös övergång mellan online och fysisk butik för att erbjuda en personlig shoppingupplevelse och finnas tillgängliga både när konsumenter vill göra research, söka inspiration eller handla, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende.

Leveranser spelar roll

Det här resonemanget stöds av en amerikansk undersökning gjord av ICSC (International Council of Shopping Centers), som visar att det är helt fel väg att gå att stänga fysiska butiker och hoppas på att kunderna automatiskt hittar in på nätet i stället, skriver branschsajten e-handel.

Den fysiska butiken har däremot delvis fått en annan roll – som skapare och upprätthållare av varumärkeskännedom.

Att e-handeln ligger så högt i län och kommuner där man har långt till ett större butiksutbud är inte så konstigt. Men det faktum att Stockholm fortsätter att växa så snabbt som man ändå gör, sätts i samband med att där har det hänt mycket på hemleveranssidan.

Som e-handlare kan man förstås ta till sig av statistiken och fundera över sin digitala annonsering, bland annat. Men det gäller inte bara rent geografiskt, utan också vilka målgrupper man vänder sig mot.

Det finns förutfattade meningar om att det bara är de yngre som handlar online. Och visst, gruppen 18–35 år står fortfarande för 39 procent av onlineköpen. (De handlar mest mode och barnprodukter.)

Gruppen 36–55 år står dock för hela 45 procent av inköp (sport- och fritidsprodukter helst). Och – mest intressant kanske – åldersgruppen 56 år och över är den som växer allra snabbast. (Här handlar man mest prylar till hem och trädgård samt skönhetsprodukter.)