Klara Coronakrisen

7 nycklar för dig som vill lyckas i Coronakrisen

Mattias Franzén

Uppdaterades: 17 april, 2020
Publicerades: 18 april, 2020

Vi företagare behöver ibland resa utanför vår referensram och vårt nuvarande sätt att tänka för att hitta lösningar på våra utmaningar, speciellt i tuffa tider. I den här guiden delar marknadsföringsstrategen Mattias Franzén med sig av sju nycklar som hjälper ditt företag att klara sig bättre just nu.

Steg 1: Förändra ditt erbjudande

Det som händer vid en kris är att förutsättningarna för ditt företag förändras. För vissa betyder det att telefonen slutar ringa och flödet av kunder upphör helt. Hos andra står kunderna på kö och gör vad som helst för att få handla.

I båda fallen gäller det att förändra ditt erbjudande så att det matchar marknadens nya efterfrågan. Fråga dig vad människor vill köpa nu istället för tidigare, och kom på så många nya sätt som möjligt att göra affärer på. 

Steg 2: Utnyttja dina resurser

Alla företag har oupptäckta resurser när du börjar tänka efter. Flygbolaget har kabinpersonal som kan omskolas och lånas ut till vården. Biltillverkaren tillverkar respiratorer av vindrutetorkar-motorer. Hotell hyr ut hotellrum som kontor.

Dina resurser kan även innefatta ditt nätverk, kontakter och kunskap som du och dina medarbetare besitter. Undersök vad du har för resurser i ditt företag som du kan erbjuda befintliga kunder, andra företag och andra segment.

Steg 3: Uppdatera dina budskap

När du förändrar ditt erbjudande ska berätta det för marknaden genom att justera din kommunikation och dina budskap. Om du nu kan leverera din tjänst direkt till kunden eller erbjuda den digitalt behöver du berätta det för din nuvarande och potentiella kunder.

Samtidigt måste du kanske använda dig av nya kanaler för att nå ut med dina nya budskap, eftersom kunderna inte längre använder samma kanaler som tidigare. 

Steg 4: Gör det enkelt att handla av dig

Det kan vara så att dina kunder vill handla av dig, men att de helt enkelt inte kan göra det på samma sätt som tidigare. Håret växer, företagare behöver hjälp med bokföringen och människor vill underhållas och äta gott precis som tidigare. Men de är inte villiga att ta sig till dig.

Fråga dig hur du kan ändra platsen du säljer från, och hur du kan justera villkor, betalningsalternativ och rutiner så att kunderna kan och vill handla av dig. 

Steg 5: Digitalisera din verksamhet

För många företag och branscher har digitaliseringen snabbt har gått från ”nice to have” till en absolut nödvändighet. Internt betyder det att möjliggöra för medarbetare att kunna arbeta hemifrån och på distans.

Externt handlar digitaliseringen om att skapa förutsättningar för att leverera dina produkter och tjänster utan att kunden behöver besöka dig fysiskt. Vad kan du göra för att digitalisera ditt företag?

Tipsen kommer från Mattias Franzén som är managementkonsult och marknadsföringsstrateg.

Steg 6: Samarbeta med andra

Tvärtom vad ordspråket säger är ensam inte stark. Fundera kring hur du kan samarbeta med andra företag. Kan du sälja andra företags produkter eller få hjälp av ett annat företag som kan säljer dina produkter? Gå igenom ditt nätverk och fundera över vilka personer eller företag du kan samarbeta med. 

Steg 7: Gå dit pengarna är

I slutet av dagen handlar det om att fortsätta driva försäljning på ett eller annat sätt. Ställ dig frågan vilka branscher, tjänster och segment som är köpstarkast just nu och vad som kommer att efterfrågas framöver. Det handlar helt enkelt om att erbjuda lösningar på det som efterfrågas och se möjligheter istället för att låsa tanken kring hur världen såg ut för några månader sedan. 

Jag rekommenderar dig att arbeta med dessa sju nycklar hela tiden, gärna tillsammans med andra företagare, kollegor och medarbetare. Varför inte skaffa en coach, mentor, rådgivare eller någon annan som kan agera bollplank och ge dig ytterligare idéer, perspektiv och feedback?

Artikeln är skriven av Mattias Franzén, managementkonsult och marknadsföringsstrateg.

Mattias hjälper företagsledare som vill öka sin vinst att hitta outnyttjad potential, underpresterande aktiviteter och möjligheter som de inte tänkt på. 

I Mattias e-bok guidar han dig genom de 7 saker som får dig att gå ur krisen som en vinnare och hjälper dig komma på idéer och se möjligheter som du inte tänkt på tidigare.

Här kan du ladda ned e-boken Motgångar skapar möjligheter