Sex säljtips

6 tips för dig som behöver peppa igång säljet

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 26 februari, 2024
Foto av: Adobe Stock

Hur har säljstarten varit 2024? Om du tycker att det är trögt med säljet har vi sex tips för dig att spana in.

Säljet tycker vi företagare väldigt olika om. En del ÄLSKAR det. Andra får krympningar i kroppen bara de hör ordet.

Oavsett – sälj är avgörande för att få ditt företag att överleva. Pengarna måste komma in!

Men hur då? Här får du:

6 tips för att få igång säljet

1. Sätt en säljstrategi

Såsom du gör en budgetmall för din ekonomi bör du också sätta en strategi för ditt sälj. Här ska du speca vilka säljmål du har under året, per månad och gärna per vecka. Bryt ned ditt årliga säljmål för att göra det greppbart. Och speca vilka aktiviteter som krävs av dig.

2. Gör säljet till en daglig rutin

Skjuter du upp säljet till en specifik dag i månaden? När ALLT ska hända? Det gör sällan det. Bättre då att göra sälj till en daglig rutin. Dels blir det en rutin, dels avdramatiserar du det.

Tänk på tandborsten! Den ska jobba varje dag – så även du med säljet.

3. Skapa relationer

Istället för att tänka att du ska sälja in något – tänk att du rekar behov och skapar relationer.

Är den potentiella kunden och personen framför dig i behov av dina tjänster? Om inte nu, kanske senare? Först måste du så ett frö hos kunden. Därefter kan det börja att växa. Och du vet aldrig när det sker – så ha tålamod.

Läs mer: 5 enkla steg – så här säljer du mycket mer

4. Fråga kontakter om tips

Har du svårt att komma på vilka du ska sälja in till? När du fastnat så be dina nuvarande kontakter – kunder, vänner och andra bekanta – om tips på vilka de tror är i behov av dig. Det kan ge oanade effekter!

Folk vill vara bjussiga.

5. Följ upp säljet

Svarar inte din potentiella kund efter första mejlet? Inget konstigt alls! Folk får sjukt många mejl och det behövs påminnelser. Hör av dig igen!

Och igen – kanske i ett samtal nu? Vissa gillar telefon, andra mejl.

6. Leverera alltid svar

Kunder, gamla och nya, vill ha återkoppling. Ha för vana att svara senast vardagen efter, oavsett om du har besked eller inte. Be om längre tid om du inte kan svara direkt. Eller sätt på autosvar!

Även om du får negativa besked är det lika viktigt att svara. Trots att du kan vara besviken måste du alltid vara en glad säljare.

Läs mer: Sälja via dropshipping? Så här enkelt kommer du igång!