Erik Bergman: Mina framgångstips för entreprenörskap och Instagram

Gustaf Oscarson

Publicerades: 16 november, 2020

Erik Bergman är en av Sveriges mest uppmärksammade entreprenörer just nu. Som 28-åring tog han Catena Media till börsen och blev mångmiljonär. Hans Instagram-konto har 100 000-tals följare och hans nya projekt ska bidra till att rädda värden. Här är Eriks viktigaste framgångstips – exklusivt för Driva Egets läsare.

Vi bad Erik att med sina egna ord beskriva vilka faktorer som ligger bakom hans framgångar med Catena Media, Instagram och hans nya projekt. Det mynnade ut i nio framgångstips.

*********************

Jag heter Erik Bergman. Du kanske varken har hört talas om mig eller mitt bolag. Men enligt många människors definition tillhör jag de som har lyckats.

2012 grundade min vän Emil och jag ett bolag som heter Catena Media. Efter några år då vi jobbade hårt för att få bolaget att växa noterade vi det 2016 på börsen, på Nasdaq First North. Det var då värderat till 1,6 miljarder kronor. Jag fyllde 28 år samma dag som vi ringde i klockan. Och jag var plötsligt mångmiljonär.

Erik Bergman Catena Media Nasdaq
Erik Bergman ringer i klockan vid börsintroduktionen

Ingen lyckas utan att misslyckas

Jag tror inte att jag är den perfekta företagaren eller entreprenören. Jag har gjort en massa misstag som jag är öppen med och har skrivit om. Jag förstår också att de beslut och händelser som tog mig till dagen då jag lycklig stod och ringde i klockan, delvis handlade om tur.

Men det är förstås inte allt. Ingemar Stenmark sa en gång att han inte vet så mycket mer om tur än att han får mer av det ju mer han tränar. Det ligger något i det. Därför kan du se dina misslyckanden på vägen mot framgång som träning för att få mer tur längre fram.

Tips! Framgångsvanor och rutiner från Sveriges främsta entreprenörer

Utveckla vanor

Något som hjälpte mig att nå framgång var att jag utvecklade starka vanor. Jag vill här redogöra för tre av dem.

1. Prioritera roliga aktiviteter som tar dig mot målet

Det finns hundratals strategier och ännu fler böcker om målsättning, många från experter som är mer erfarna och kunniga än jag. Men jag har haft stor framgång i att nå mina mål, och för mig har det sin förklaring i att jag har prioriterat det jag tycker är roligt.

Vad betyder då det?

Många företagare fokuserar enbart på ett slutmål, vare sig det handlar om affärsframgång eller ett intäktsmål eller något annat. De måste nå mållinjen till varje pris. Det blir då ganska ofta så att ändamålet helgar medlen, vilket inte sällan för med sig både personliga och professionella uppoffringar.

Även om det verkligen finns fördelar med ett sådant sätt att tänka, och många företagare har lyckats genom att använda sig av det, tycker jag om att göra saker annorlunda. För mig helgar inte ändamålet medlen. Jag gillar att prioritera det jag tycker är roligt som samtidigt tar mig framåt, mot målet.

Social närvaro

Jag tar ett exempel. Ett par år efter att jag 2016 lämnade Catena Media startade jag Great.com (ett välgörenhetsprojekt som jag kan skriva mer om en annan gång). Jag startade också en podcast, Becoming Great, med fokus på entreprenörskap. För att få spridning och öka kunskapen om både podcasten i sig och om Great.com i stort ville jag öka min sociala närvaro. Det enda problemet var att jag inte tyckte om sociala medier.

Men jag valde att testa och se om det kunde få mig att tänka om. Se om jag faktiskt kunde tycka att det var roligt.

Twitter

Mitt första försök var på Twitter. Där tog jag efter andra drivna, inspirerande människor som ville förmedla liknande saker som jag själv. Jag ställde frågor, interagerade med inlägg och twittrade så mycket jag kunde. Efter några veckor insåg jag att jag inte tyckte om plattformen. Jag tyckte inte det var roligt.

Facebook

Efter Twitter försökte jag mig på Facebook. Där lanserade vi en Facebookgrupp för företagare, där man kunde dela idéer och diskutera olika ämnen. Guppen hade snart 350 medlemmar. Min tid gick åt till att publicera inlägg, svara på kommentarer och på medlemmars inlägg.

Ganska snart förstod jag att de uppgifter som följde med med att administrera en sådan sida inte var något för mig. Istället för att dela idéer och delta i diskussioner lade jag min tid på att moderera inlägg och kommentarer för att hålla innehållet relevant för gruppen. För mig fanns ingen glädje i det.

Instagram

Jag gick över till Instagram och kände nästan direkt att det var rätt sociala plattform för mig. Där kände jag ett engagemang och jag kunde jag nå ut med mina tankar och budskap, jag delade roliga och inspirerande videor och bilder, kortare utdrag från vår podcast, och jag postade information om saker jag verkligen brinner för. Och jag hade utbyte med andra, liknande konton.

Erik Bergman Instagram
Erik Bergman

På Instagram fanns ett nästan omedelbart intresse från mina följare. Denna positiva respons fick mig att vilja lägga mer tid och kraft på Instagram än på någon annan social plattform, vilket jag gjorde.

Resultaten lät inte vänta på sig, mitt Instagramkonto växte snabbt från 3 000 till över 100 000 aktiva följare. För att nu, i skrivande stund, ha 235 000. Genom att fokusera på Instagram, som jag tycker är roligt, har jag överträffat mina förväntningar på social räckvidd.

2. Var inte rädd för att fråga om hjälp

Det kanske är ironiskt, att en text som handlar om att ge råd rekommenderar att du frågar andra om råd. Men det är ärligt talat något av det bästa du kan göra. Jag själv är inte rädd för att fråga om hjälp. Och det borde inte du vara heller.

Genom att fråga om hjälp ger du den du frågar en komplimang. Han eller hon har förmågor eller kunskaper som du vill lära dig och kunna mer om. Genom att fråga ger du personen ett erkännande.

Om imitation är den största formen av smicker är den näst största att be om hjälp.

Tips! Sex principer som kan avgöra all din framgång

Var tydlig när du frågar om hjälp

Det är viktigt att du både är tydlig med vad du vill ha hjälp med och vem du frågar.

När jag till exempel bestämde mig för att starta podcasten Becoming Great, ville jag hitta någon som kunde leda podcasten med mig. Den första jag kom att tänka på var min gode vän Emil Ekvardt. Han hade ingen tidigare podcast-erfarenhet men är en av de mest naturliga kommunikatörer jag känner.

När jag bad honom hjälpa mig att leda podcasten tänkte jag på hans färdigheter och erfarenheter som kommunikatör. Erik motsvarade allt jag letade efter och jag kände nästan direkt att han var mitt första och enda alternativ. Det förklarade jag för honom och han tackade ja. Och tillsammans har vi gjort podcasten till en av de mest populära för entreprenörer.

Gör det enkelt att hjälpa dig

Om du utvecklar en vana att be om hjälp måste du även utveckla dina färdigheter i att vara tydlig. Jag tar ännu ett exempel.

Jag har hjälpt flera vänner att flytta. Och den erfarenheten har lärt mig mycket om att be om hjälp. Vid ett tillfälle, när jag kom på morgonen för att hjälpa till, hade kompisen som skulle flytta placerat flyttbilen vid garaget, hyrt flyttkärror och packat ner det som behövde packas i flyttkartonger. Allt var perfekt ordnat.

Vid ett annat tillfälle, när jag skulle hjälpa en annan vän, var ingenting klart när jag kom. Vi fick ägna dagen åt att packa, åka och skaffa kärror och till slut, framåt kvällen, bära in allt i flyttbilen. Upplevelsen var mycket jobbigare och allt tog förstås mer tid än med den första vännen.

I båda fallen var mina vänners fråga densamma, Kan du hjälpa mig att flytta? Ändå var det helt olika upplevelser och uppgifter för mig som hjälpte till.

Utan att kommunicera din fråga tydligt, kommunicerar du inte dina förväntningar och ger inte tillräckligt med information för att personen ska veta vad de förbinder sig till. Vad är det som de faktiskt ska hjälpa dig med?

Lyssna på poddavsnittet med Erik Bergman bästa hacks här

3. Tveka inte, börja nu!

Om det är något av råden du bör ta med dig från den här artikeln, så är det att du ska börja nu. Gärna idag!

Jag har för vana att hoppa först och bygga mina vingar på vägen ner. Vissa kanske skulle säga att det är alldeles för impulsivt. Men för mig handlar det om att lita på mina instinkter. Visst, det fungerar inte alltid. Men när det inte gör det går jag därifrån, möjligen något tilltufsad, med nya kunskaper och erfarenheter.

Den här vanan att våga kasta mig ut föddes i samband med mitt första misslyckande som entreprenör, när jag var festfixare. Jag hyrde en nattklubb, anställde en DJ och investerade pengar i att marknadsföring. Men ingen kom.

Om jag inte skulle ha hoppat, utan först noga ha tänkt igenom budget och kostnad för all tid som jag lade ner, skulle jag nog inte ha försökt ordna den där festen. Men jag tog en chans, och även om det blev ett misslyckande lärde jag mig en av de mest värdefulla sakerna i mitt liv; människor bryr sig inte om dina misslyckanden.

Denna första lektionen som entreprenör gav mig mod att starta fler företag, där jag också misslyckades. Men jag upplevde att jag lärde mig något nytt varje gång. Bäst av allt, varje misslyckat företag tog mig allt närmare mitt stora genombrott.

Erik Bergman

Efter festfixandet startade jag en klädaffär med min barndomsvän, Emil Thidell. Den gick inte heller bra. Men jag insåg att Emil var den perfekta affärspartnern. Vi förstod och kompletterade varandra.

Efter klädaffären lanserade vi en matguide online i vår dåvarande hemstad, Jönköping. På den försökte vi få lokala företag att betala för reklamplatser. Även här misslyckades vi. Men vi upptäckte att vi båda hade en passion för marknadsföring på nätet och för webdesign. Dessutom hade vi börjat tycka om spel.

Så vi byggde en programvara för poker. Vi misslyckades igen. Men vi hade fått smak för onlinespelindustrin och snart hade vi lanserat en webplats för onlinebingo.

Den webplatsen blev vår första framgång och skulle efterhand komma att utvecklas till Catena Media.

Min vana av igångsättning, av att starta företag och förverkliga idéer har som sagt lett till en massa misslyckanden. Men på vägen har jag fått så mycket kunskap som varit byggstenar på min väg mot framgång. Och kanske har jag efter all träning även fått mer tur. Så har du en idé som du vill förverkliga i ett företag – tveka inte, börja nu!

Erik Bergman

Lyssna på poddavsnittet med Erik Bergman bästa lifehacks här