<![CDATA[Sälj mer till dina befintliga kunder. Foto: Getty Images]]>

10 nya grepp som ökar försäljningen

Redaktionen

Uppdaterades: 8 november, 2019
Publicerades: 11 januari, 2017
Foto av: Getty Images

Är du tjänsteföretagare som säljer konsulttjänster har du mycket att vinna på att utveckla din försäljning för att hitta nya spännande uppdrag med höga arvoden. Här är tio nya grepp att testa, som inte kräver några stora investeringar.

  1. Utveckla content marketing

    Många bjuder slentrianmässigt in till seminarier utan att ha klart för sig vem den egentliga kunden är och vad som attraherar hen. Gör så här i stället: Erbjud innehåll som är speciellt anpassat för utvalda kunder. Bjud in till seminarier och diskutera aktuella problem som kunderna brottas med och ta frågeställningarna därifrån vidare till att bli nya uppkdrag.

  2. Filma din presentation

    Spela in en videopresentation för att presentera företagets erbjudande och skicka den som ett komplement till den traditionella offerten. Trots att tekniken är billig och funnits sedan flera år tillbaka så används den inte i så stor utsträckning. Här finns en stor potential för den vakne tjänsteföretagaren att bräda sina konkurrenter.

  3. Erbjud kick-back

    Låt dina externa kontakter hjälpa dig att hitta uppdrag och tacka med hjälp av kick-back. Många tjänsteföretag är avvaktande till att arbeta på det här sättet med försäljning, medan det på rekryteringssidan sedan årtionden är fullt accepterat att betala ut rekryteringsbonusar. För företagaren som är villig att testa så finns alla möjligheter att sticka ut och på det sättet ta attraktiva uppdrag.

  4. Starta ett nätverk

    Samla utvalda kunder regelbundet för att diskutera frågeställningar som är intressanta för dem. Det kan till exempel vara en bra möjlighet att få en regelbunden kontakt med beslutsfattare. Kontinuiteten är viktig för att skapa långsiktiga, varaktiga relationer. För dig som är tjänsteföretagare med tålamod kommer det att resultera i affärer på sikt och samtidigt ge ett unikt tillfälle att lära känna dina kunder och deras behov på djupet.

  5. Förekom första mötet

    Potentiella kunder är ofta intresserade och tittar in på leverantörens webb för att förbereda sig inför ett första möte. Genom att vara proaktiv kan du styra kundens bild av ditt företag och slippa ägna dyrbar mötestid åt att prata till en företagspresentation. Skicka företagspresentationen innan första mötet helt enkelt!

  6. Gör din research

    Förbered dig lite extra före kundmöten. Ring de av dina egna kontakter som känner kunden sedan tidigare för att bilda dig en uppfattning om vem du ska träffa, läs på om aktuella nyheter om kundföretaget och de senaste trenderna i branschen. Det är exempel på aktiviteter som inte tar så mycket tid och som adderar värde till mötet.

  7. Sätt utmanande mål

    När vi närmar oss årsskiftet är det läge att sätta extra – och kanske extremt – utmanande mål. Då anstränger du dig som företagare nämligen extra hårt och prövar okonventionella metoder för att komma dit. Fem nya kunder innan 31/12 eller tre affärer på en och samma dag – utöver dina vanliga omsättningsmålen? Kör!

  8. Paketera om

    Se över hur du paketerar dina konsulttjänster för att öka säljbarheten. Skapa instegstjänster som är enkla för kunderna att köpa och som de ser värdet av direkt. Coaching-upplägg och workshops med definierade resultat kan vara just sådana. De kan många gånger vara bättre än alltför omfattande upplägg som är dyra och svåra för kunderna att förstå värdet av.

  9. Spana på Linkedin

    Sales Navigator som ingår i LinkedIn Premium är ett bra verktyg för att söka upp intressanta personer på LinkedIn och se vad som rör sig i deras nyhetsflöden. Det kan ge en enklare väg till kundmöten genom att det ökar förståelsen för vad som attraherar kunderna och gör det roligare att kontakta nya potentiella kunder.

  10. Skoja till det

    Ett gott skratt är aldrig fel, och gör det lättare att komma till bordet. Varför inte driva med bilden av den jobbiga säljaren som ringer och stör? Testa dig fram genom att använda dig av de aktiviteter som passar dig och din verksamhet bäst. Ha roligt på vägen – det är viktigt!

AV SVANTE SANDBLOM