<![CDATA[]]>

Miljardregn för e-handlarna – men kunderna oroar sig

Camilla Björkman

Publicerades: 1 december, 2010

Hurra för alla e-handlare! Svenskarna kommer att handla på nätet för rekordhöga 8,5 miljarder i jul. Men många hämmas på grund av rädsla för internethot. Här är fem råd för ökad säkerhet.

Nu kan alla e-handlare dra på smilbanden. De kan nämligen förvänta sig rekordhöga 8,5 miljarder i försäljning i jul – så mycket kommer svenska internetanvändare att handla för på nätet. Det visar en undersökning från YouGov på uppdrag av Norton, Symantec.

I genomsnitt rör det sig om drygt 2 000 kronor per köpare och de flesta är i åldern 25-34 år och 35-44 år, där över 83 procent kommer att handla på nätet. Jämfört med föregående år är siffran betydligt högre: 13 procent uppskattar att de kommer att handla mer på nätet i år jämfört med i fjol.

Men undersökningen lägger också in en brasklapp: En femtedel är oroliga för att handla på nätet på grund av rädsla för säkerhetshot, som till exempel identitetsstöld och bedrägerier, otrygga webbsidor och virus/skadlig kod.

– Det är bevisat att en webbplats som ser säker ut ökar försäljningen och gör att färre kunder ångrar sig och avbryter sina köp, säger Roberta Mladenovic, Nordenchef på VeriSign.

Fem tips till näthandlare för ökad säkerhet

  • Scanna webbplatsen för att upptäcka virus och sabotageprogram, annars kan du bli svartlistad från vissa sökmotorer som till exempel Google.
  • Kryptera dina kunders personuppgifter: använd ett SSL-certifikat, helst Extended Validation SSL (SSL-certifikat med utökad validering). Då ser kunderna att deras uppgifter skyddas.
  • Använd en förtroendesymbol – och placera den så att den syns tydligt. Forskning visar att kundernas förtroende stiger för sidor som visar förtroendeingivande symboler.
  • Skydda kundernas användarkonton. Användarnamn och lösenord ger skydd men kan hackas. Använd därför ytterligare en nivå av autentisering.
  • Öka kundernas förtroende online. Se till att det är tydligt att din webbplats är säker och att du gör allt för att skydda dina kunders personuppgifter och identitet – då ger du kunderna ökad trygghet. Visa dina säkerhetscertifikat och lägg ut väl synliga kontaktuppgifter.

Källa: Norton, Symantec.