<![CDATA[]]>

Så annonserar du rätt på sökjätten

Redaktionen

Publicerades: 20 juni, 2011

Funderar du på att annonsera via Google? Följ experten Sylvia Oppenheims råd innan du betalar. Du kan spara mycket på att annonsera rätt.

Googles annonseringsprogram Adwords är ett bra sätt att få många besökare till din sida utan att du behöver satsa en stor summa. Men det är ingen garanti för att du ska få besökarna att köpa något:

– Du måste fortfarande ha en intressant produkt till ett intressant pris och en hemsida som enkelt låter besökaren lägga en beställning, säger Sylvia Oppenheim, som driver Adwordsbloggen.se, en mobil mediabyrå specialiserad på sökordsannonsering på Google.

Ett scenario där Adwords inte är lämpligt vid första anblicken är när du är så nischad att ingen faktiskt söker efter det du erbjuder, menar hon. Det kan till exempel vara en ny uppfinning. Om besökaren inte vet att hon behöver något, då letar hon heller inte efter det.

Däremot kanske besökaren har upplevt problemet, och då använder andra ord för att beskriva det när hon söker efter det i Google.

– Här kan Googles gratis sökordsverktyg vara till stor hjälp för att få en uppfattning om vad folk faktiskt söker efter, och så skapar du din kampanj utifrån det.

Vidare kan ett visst sökord ha stor konkurrens, vilket innebär att klicken är dyra. Då krävs en hög andel beställningar för att du ska tjäna på det.

Oavsett vad gäller det att prova innan du kan avgöra om Adwords fungerar, poängterar Sylvia Oppenheim och menar att det kan vara bra att ta hjälp i början.

Här är hennes 4 tips som hjälper dig få ut mesta möjliga av systemet:

1. Tänk efter vilka sökord och fraser som korrekt representerar det du erbjuder. Finns det synonymer, omskrivningar, uttryck?

2. Organisera dessa sökord i grupper eller kategorier, så kallade ”annonsgrupper”. Du ska kunna visa en och samma annonstext (din text som kommer upp i Google) för alla orden i en grupp, därför måste de ha något gemensamt. Det gör ingenting om det bara blir ett par ord i varje grupp.

3. Lär dig hur du anger sökorden i olika matchningstyper, till exempel röda tulpaner, ”röda tulpaner” eller +röda+tulpaner (som alla ger olika resultat i Google). Det kommer att ge dig billigare klick. Detta är lite mer omfattande – läs gratisguiden nedan för att lära dig.

4. Du kommer att behöva ange en daglig budget som dina annonser får kosta. Ange inte en för låg sådan – det gör att dina annonser inte kommer visas alls. Pausa hellre kampanjen i några dagar varje månad om du uppnår din gräns för fort.