Lina och Eva driver lanthandel ihop i skånska Killhult.

Det här är hela byns lanthandel

Samuel Karlsson

Publicerades: 11 juli, 2018

Lina & Evas lanthandel i skånska Killhult är liten jämfört med de stora livsmedelsdrakarna. Men med trogna, lojala kunder och nya initiativ som en egen matkasse och välbesökta grillkvällar ökar de ändå omsättningen år efter år. 

Under åren är det många lanthandlare som fått ta ned ”öppet”-skyltarna. Konkurrensen från livsmedelsjättarna har varit för hård.

Men detta avskräckte inte Lina Hultgren på Lina och Evas lanthandel när hon tog över butiken 2010.

– Jag hade funderat på det i flera år och jobbade här på helgerna för att få ännu mer insyn i verksamheten. När det visade sig att min granne Petra gick i samma tankar, och butiken var på väg att lägga ned om ingen tog över, så gjorde vi det.

Senare flyttade Petra hem till Värmland, medan Eva Andersson i stället var på väg hem till Killhult och letade fast jobb. Det slutade med att hon i stället blev företagare och ny delägare i lanthandeln 2013.

– Det var solklart då och det har känts solklart varje dag sedan dess, säger Eva.

Svårt att konkurrera med pris

Hon och Lina har lyckats med något unikt – de har skapat en sådan sammanhållning kring byns butik att kunderna är oerhört trogna butiken. Detta trots att lanthandeln inte kan konkurrera med matjättarnas priser eller utbud.

LÄS OCKSÅ: Småföretagen kan rädda landsbygden

– Om vi har fyra olika smaksatta filprodukter, så har Willys 14. Men vi ser dem inte heller som konkurrenter. Vi har inte varit rädda för dem utan vi konkurrerar med annat – det närproducerade och vår service, säger Eva och Lina.

De känner att de gör ett gott jobb – vill alltid att kunderna ska känna sig sedda och de är lyhörda till kundernas önskemål. De kan alltså ta in en femte smaksatt fil ifall det finns efterfrågan.

– Vi månar om våra kunder. Det är en av grundpelarna. Här får de ett personligt bemötande, det finns alltid någon att be om hjälp och de behöver aldrig gå runt och leta efter en vara i tio minuter. Är det en äldre person som behöver hjälp ut till bilen så följer vi med. Det kan göra stor skillnad för individen, säger Eva.

Mer än lanthandel

Både hon och Lina har också sett till att utveckla sin affär under åren. De har förvärvat ett eget matkassekoncept, säljer dagens lunch sju dagar i veckan, runt jul anordnar de julbuffé tillsammans med en lokal cateringfirma och om somrarna arrangerar de välbesökta grillkvällar. I slutet av augusti 2017 kom det 1 500–2 000 personer för att äta grillat. Detta i en by med totalt 450 invånare!

– Vi började småskaligt med bara vi två som grillade korv och en annan tjej som stod i kassan. Nu har vi fått engagera byföreningen och idrottsföreningen och all vår personal är på plats. Dessutom får vi hjälp av våra familjer också – ja, det har verkligen blivit en folkfest, berättar Eva och Lina. 

Under dessa grillkvällar passar de även på att lyfta en leverantör från närområdet som står för köttet. Det ger marknadsföring till både lanthandeln och leverantören.

– Vi försöker hjälpa varandra. Och ge så mycket som möjligt. Det gör att vi också får väldigt mycket tillbaka. Byn ser detta som sin butik – det är hela byns butik. Folk är så hjälpsamma. Vi behöver bara hinta om att vi behöver hjälp med något så kommer det tre personer direkt och erbjuder sin hjälp. Häromveckan hade vi en snäll farbror som såg kontakten till vår ljusslinga utanför. Han fixade snabbt så att dosan fick det vattentätt. Inför våra grillkvällar är det en eldsjäl som sopar och städar parkeringen och hjälper till med diverse förberedelser. Våra familjemedlemmar ställer också upp – ja, det är en familjär lojalitet här, säger Eva. 

Ni känns väldigt personliga och serviceminded – kan ni ibland känna att det tar för mycket tid att alltid leverera som ni verkar göra?

– Nej, det är så roligt. Det ger så mycket tillbaka. Får vi en nöjd kund har vi vunnit så mycket. Vi är också noga med att hålla på semestrar och liknande och värna om vår fritid, för att kunna ladda batterierna och ge fullt ut av oss själva när vi är på jobbet. Vilket såklart också är lättare när vi är två delägare som delar på ansvaret, säger Lina och Eva.

Lina & Eva tipsar: Så får vi lojala kunder

  1. Var öppen och lyssna på vad kunderna vill ha.
    Vi är glada som har kunder som inte tvekar att säga hur de uppfattar saker. De kan säga att vissa saker inte var så bra, vi ändrar, har en bra dialog och det blir en positiv spiral av det. 

2. Våga testa nya saker.
Ibland har vi prövat saker som inte har gått lika bra, men det ser vi inte som misslyckanden utan det är bara att testa något annat. Det har gett oss flera ben i verksamheten – för att också kunna tillgodose många behov. 

3. Arbeta på sammanhållningen hela tiden.
När vi ordnar aktiviteter här kan tre generationer kunder komma samtidigt. Vi har en stark byidentitet. Bor man så här i en liten by på landsbygden blir hela byn som en extra familj och med den familjekänslan kommer också mycket av lojaliteten. Många ser nog affären som hela byns skötebarn och månar rejält om den.

Av: Maja-Stina Skarstedt