Våra 21 bästa sömntips – sov bättre redan i natt!

14 december, 2020

Sömntips med Gustaf Oscarson

Somna snabbare, sov bättre och vakna piggare med våra 21 bästa sömntips för morgon, dag, kväll och natt.

Vi vet att många företagare sover mindre och sämre än de borde. Ändå visar forskningen att god sömn är fundamentet för prestation, hälsa och lång livslängd. Därför har vi tittat på den senaste sömnforskningen och hittat 21 sömntips som vi provat själva, och som verkligen hjälpt oss.

Bland dessa sömntips kan nämnas:

  • Hur du vaknar till ljus istället för ljud
  • Hur 8/16-metoden kan påverka sömnen
  • Hur alkohol och koffein påverkar sömnen
  • Magnesium och kiwi – vad har det med sömn att göra?
  • Amerikanska militärtekniken för bättre sömn

Detta avsnitt kan göra enorm skillnad för din prestation och hälsa. Enjoy!

Lyssna på avsnittet direkt här nedanför eller ladda ned det på din favoritplattform. Det gör du här – välj mellan Apple Podcasts, Spotify eller Acast. Tips! Prenumerera på Business Hacks för att inte missa något avsnitt!

Var kan jag prenumera på “Business Hacks”?

Alla avsnitt och intervjuer hittar du på driva-eget.se/podcasts eller på din favoritplattform för poddar. Här kan du välja din favoritplattform och lyssna där.

Vill du ha ännu mer inspiration och tips? Prenumerera också på poddarna “Starta Eget-podden” och “Ordinary People who do Badass Things” på din plattform.

Om sömn

Sömn behövs för att din kropp och din hjärna ska få återhämta sig och bearbeta intryck. När du sover på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Sömn kan också minska risken för sjukdomar.

Det händer många bra saker i kroppen och hjärnan när du sover. Du behöver sova för att må bra, kunna tänka klart och lära dig nya saker. De flesta behöver sova ungefär åtta eller nio timmar om dygnet.

Läs också: Här är tipsen som hjälper dig att sova bättre

Var hittar jag fler sömntips?

Vår favoritbok med sömntips hete Sömngåtan (eller Why we Sleep) av Matthew Walker. Tills nyligen har vetenskapen inte heller kunnat svara på varför vi sover och vad sömnen gör med oss.

Så här står det om boken på Adblibris: I Sömngåtan berättar hjärnforskaren och sömnexperten Matthew Walker om de senaste årens banbrytande forskning kring vad som händer när vi sluter ögonen i sängen och varför sömnen både är en mirakelkur och helt livsavgörande. Han förklarar hur sovandet förändras under olika skeden i livet, vad drömmarna gör med oss och hur man bäst får en god natts sömn samt inte minst, varför sömnbristen får sådana katastrofala följder för oss som individer och för vårt moderna, sorgligt sömnsvälta samhälle. Resultatet är en fascinerande bladvändare med sömntips som faktiskt kan förändra ditt liv. 

Lyssna här: Skönhetsentreprenören Maria Åkerbergs bästa skönhetstips