Babblarna riktar sig till de minsta. Foto: Getty Images

Annelie skapade Youtube-succé för de minsta

Samuel Karlsson

Publicerades: 9 juli, 2018

Anneli Tisell är skapare av Babblarnas värld – räddaren för många småbarnsföräldrar. Med miljontals visningar på Youtube underhåller de inte bara barnen, utan språkutvecklar dem också. 

Att nå framgång på Youtube är ingen enkel match. Det gäller att fånga sina tittare och visa på kvalitet. Hatten Education AB med vd och grundare Anneli Tisell har lyckats. Babblarna har gjort succé och vinner många små hjärtan.

Men hur lyckas de få så lojala följare då utbudet tycks vara så stort?

– Man tror att utbudet är väldigt stort för små barn, men det är egentligen inte det. Många har inte tagit hänsyn till små barns syn och sätt att uppfatta saker. Man kör i stället på med ett ganska vuxet manér, med väldigt mycket intryck och snabba klipp. Det lilla ögat klarar inte av det. Barnet blir inte skadat av det, men uppfattar det inte. Men Babblarna med sina stora ögon och rörelsemönster i avskalad miljö är alldeles lagom när man är riktigt liten. Det är det som gör att det går hem så otroligt hos barnen, säger Anneli.

De slipper lyssna på något plågsamt

Hon tror också att den ”riktiga” musiken, producerad som för vuxna, gör sitt. De har inte förenklat något ljudmässigt, vilket även föräldrarna nappar på – de slipper lyssna på något plågsamt.

– Vi har inte heller reklam på Youtube vilket gör att man känner sig trygg med att sätta sina barn framför Babblarnas klipp. 

Annelis företagsresa startade för 16–17 år sedan som en enskild firma, 2004 bildades aktiebolaget och 2007 släppte man Babblarna efter några tidigare, andra produktioner. Två avgörande milstolpar ser hon 2008 när förskolorna började köpa in Babblarna som material och 2010 när de kom ut på Youtube.

– Då nådde vi också ut till alla barn där hemma. Men förskolorna var alltså snabba att tycka Babblarna var ett bra alternativ att köpa in.

Varje måndag svarar dessutom deras ”huslogoped” på folks frågor om språkutveckling.

Omsättningen ökar

Nu har företaget fått extra spridning sedan deras böcker börjat säljas hos vanliga bokhandlare och ett samarbete med Teddykompaniet har gett merförsäljning av leksaker.

Deras omsättning ökade mellan 2015 och 2016 med sju miljoner, upp till 17, med ett resultat på två miljoner. Och även för 2017 gick omsättningen i rätt riktning, även om det inte blir samma hopp uppåt som tidigare.

På de flesta förskolor ser Anneli att Babblarna finns och ofta genom barnens egna tolkningar – som i gips, teckningar eller papier maché.

– Det är så fantastiskt roligt så det går inte att beskriva. Vår plan var ju att utan kommersiell tanke rikta oss till alla barn med målet att inkludera alla – att barn med särskilda behov inte ska behöva sitta i ett hörn med sitt eget material utan att alla barn ska kunna använda samma. Och vi har nått vårt mål, säger Anneli.

Annelis tips för trogna följare:

  1. Välj vad du berättar om. Om du har en produkt eller företag med själ, alltså något du verkligen tror på, så våga kommunicera det i stället för att kommunicera erbjudanden. Vi har haft många diskussioner på Hatten om vad som är viktigast – att ha så många följare som möjligt eller rätt följare. Jag tycker att kvaliteten är viktig och att ha en själ och ägna tid åt att kommunicera den tror jag verkligen är ett framgångsrecept.

2. Vifta inte bort frågor om hållbarhet och etik. Där tror jag att man har otroligt mycket att vinna – både att sätta sådant högt och också kommunicera det.”

Av: Maja-Stina Skarstedt